Páteční verdikt: Rosberg má problém

S příchodem evropské části sezony F1 jsme se těšili na možnost souboje Hamilton - Rosberg. Ale jak ukazuje páteční analýza GPF1, Rosberg se bude muset ohlížet spíše za sebe

Zveřejněno 9. 05 2014 — Tomáš Richtr

Konečné výsledkové tabulky obou pátečních tréninků nemusí mít zcela vypovídající hodnotu o skutečném rozložení sil. Studium jednotlivých časů každého závodníka a jeho každého kola už ale závěry nabídnout umí.

Navzdory tomu, jak je F1 komplexní, se programy pátečních tréninkových jízd různých týmů sešly u jednoho velmi podobného formátu. Znamená to, že v určité fázi pátečních tréninků si jezdci vyzkouší jízdu na rychlé kolo (byť ta pravá příprava na kvalifikaci probíhá až v sobotním třetím tréninku) s využitím měkké sady gum. Hlavním bodem programu je ale jízda na delší vzdálenost s větším množstvím paliva (kdy je auto těžké).

[colored_box color=”blue”]Velká cena Španělska – 1. trénink
Velká cena Španělska – 2. trénink[/colored_box]

Tyto časy ve výsledkové listině prvního ani druhého tréninku nenajdete. Jsou zveřejňovány FIA a obsahují přehled času každého kola, který pilot zajel. Právě studium série časů na delší vzdálenost umí poodkrýt úspěšnost příprav na nedělní závod (také proto, že se druhý páteční trénink jede ve stejné části dne jako samotný závod).

Určité faktory nejistoty a nepředvídatelnosti budou i při této analýze přetrvávat. Přesto páteční data ukazují, že Nico Rosberg bude mít asi velký problém. Pokud z jeho jízdy dlouhé 17 kol odstraníme časy, které se výrazně vychylují, dosáhneme na hodnotu průměrného času na kolo 1:31,9xx. Znát je i výrazná kolísavost Rosbergových časů, což může poukazovat na určitou nespokojenost s chováním auta.

Oproti tomu byl kolega Hamilton daleko stabilnější, a průměrem přes 18 kol svého stintu 1:31,1xx. (Opět odečteny časy výrazné odchylky způsobené například jezdeckou chybou, nebo si pilot nechal poodjet jiného soupeře, aby získal prostor na trati.) Ve srovnání s Rosbergem je to obrovský náskok.

Časy Sebastiana Vettela pochopitelně nejsou k dispozici, protože obhájce titulu se druhého tréninku kvůli problémům na elektrickém uspořádání auta vůbec nezúčastnil. Kolega Daniel Ricciardo je tak jediným red bullem, kerý nabídl páteční časy pro srovnání: jeho průměr je 1:31,9xx, prakticky stejný jako má Rosberg.

[colored_box color=”blue”]Vettel si nezajezdí ani ve druhém tréninku[/colored_box]

To teoreticky nabízí možnost, že Rosberg (bohužel pro diváka) nebude bojovat s kolegou Hamiltonem, ale spíše s Ricciardem z Red Bullu (což je zase dobrá zpráva pro jeho fanoušky).

Ferrari Fernanda Alonsa je na tom o poznání hůře a přes nestabilní kola se dostal na hodnotu průměru 1:32,7xxx. V této souvislosti stojí za zmínku Räikkönenův průměr 1:32,4xxx, který i přes lepší stálost časů jakoby dával najevo, že Räikkönen se začíná hledat, a v závodní simulaci během pátečního tréninku byl dokonce o něco lepší.

Vizuálně jsou vozy Red Bull velmi stabilní například při průjezdu náročnou zatáčkou číslo 3. Tuhle svou aerodynamickou kvalitu si přenesly z loňska. Mercedesy následují, pronásledovány Ferrari – zde se ale jedná o pocitovou vizuální, a tedy velmi subjektivní analýzu.

Určitě bychom se měli podívat ještě na Williams: Úctyhodná stálost časů Valteriho Bottase vedla nakonec k průměru 1:33,4xx, což je ale pomalejší než Massových 1:33,1xx, byť Massovy časy vykazují větší rozptyl.

Tyto rozvahy nelze brát jako definitivní závěry, ale spíše jako indikaci toho, co lze ve zbytku víkendu očekávat. Výsledky tréninků naznačují, že Lewis Hamilton by měl být považován za favorita na zisk pole position. A s tím, jak se mu dařilo v závodní simulaci, se můžeme obávat, že Rosbergovi ujede. Ten naopak bude doufat, že udrží hladové soupeře s potenciálem za sebou.

Diskuse k článku

Napsat komentář