Páteční analýza GP Francie: Hledání kompromisu mezi kvalifikací a závodem

Na papíře vypadá Ferrari velmi, velmi silně. V obou trénincích obsadilo první příčku, přičemž ve druhém tréninku se italská stáj dostala o více než půl sekundy před zbytek pole. Ještě působivější bylo, že Carlos Sainz dokázal zajet svůj nejlepší čas v šestém kole jízdy na měkkých pneumatikách. Ale poté, pokud jde o kvalifikační režim, se náskok…

Štítky: GP Francie Zveřejněno 22. 07 2022 — GPF1.cz

Na papíře vypadá Ferrari velmi, velmi silně. V obou trénincích obsadilo první příčku, přičemž ve druhém tréninku se italská stáj dostala o více než půl sekundy před zbytek pole. Ještě působivější bylo, že Carlos Sainz dokázal zajet svůj nejlepší čas v šestém kole jízdy na měkkých pneumatikách. Ale poté, pokud jde o kvalifikační režim, se náskok snížil na něco málo přes desetinu sekundy. Vzhledem k tomu, že Max Verstappen ztratil více než to jen tím, že v jedné zatáčce projel mírně ven z dráhy, je to příliš těsné.

Ferrari má podle pátečních dat výrazný náskok v pomalých a středně rychlých zatáčkách, ale ve vysokorychlostních zatáčkách je s Red Bullem na úrovni.

Při simulacích závodu však u Ferrari zaostávají, když na Red Bull ztrácejí přibližně 0,1 s na kolo. Sainz se zaměřil spíše na dlouhé jízdy, protože je mimo boj o pole position kvůli penalizaci za výměnu komponent motoru (která pravděpodobně s dalšími změnami poroste a odsune ho na konec startovního pole), a řekl, že i když je na čem pracovat, je přesvědčen, že mohou dosáhnout na vítězství v kvalifikaci.

Jeho týmový kolega Charles Leclerc se také cítil dobře – a domnívá se, že auto má rychlost. Několik povedených analýz přes noc by tedy mohlo situaci týmu týmu výrazně zlepšit.

Red Bull sice přední příčky časových tabulek neohrozil, ale vzhledem k tomu, že se po celý víkend očekávají horké podmínky, kvůli nimž je zacházení s pneumatikami důležitější než obvykle, je podstatné, že byl na dlouhých úsecích poměrně silný.

Podle údajů jsou v závodním tempu jen o desetinu před Ferrari, ale Leclerc se nechal slyšet, že na něj Verstappenovy časy na delší jízdy udělaly dojem, a panuje názor, že Red Bull se jeví s vysokým množstvím paliva jako nejlepší.

Právě v kvallifikačním režimu s nízkým množstvím paliva musí Red Bull získat, aby si v neděli usnadnil život. Verstappen měl problémy s rovnováhou a vyvážením a v úvodním sektoru trpěl nedotáčivostí. Jeho týmový kolega Sergio Perez měl další komplikovaný pátek, protože mu “problémy” zabránily absolvovat kvalifikační simulaci na měkkých pneu.

Před Velkou cenou Francie se hodně mluvilo o tom, že Mercedes by měl na okruhu Paula Ricarda představovat silnější hrozbu pro dva vedoucí týmy F1. Teorie zněla, že hladší povrch, vysokorychlostní uspořádání zatáček a teplé podmínky by měly hrát v jejich prospěch v této pro ně obtížné sezóně.

A když se objevili s řadou vylepšení, jen to tyto teorie podpořilo. Podle výsledků to nevypadá špatně – a Mercedes je pohodlně třetím nejlepším týmem -, ale data nakonec ukazují že Mercedes ztrácí poměrně hodně.

To by mohlo vysvětlovat, proč George Russell řekl, že nebyli tak rychlí, jak doufali, zatímco Lewis Hamilton, byl na rozpacích, jak vysvětlit, proč tady “auto není zrovna svkělé” a odhaduje, že jsou pomalejší než v předchozím závodě. Rychlost s větším množstvím paliva ale není prý špatná, alespoň podle George Russella.

Přesto byl vůz Mercedes W13 druhým nejlepším vozem ve středně rychlých zatáčkách, jen o kousek zaostával za druhým nejlepším Red Bullem v pomalých zatáčkách. A v těch rychlých se téměř vyrovnal dvěma nejlepším týmům. Hamilton věří, že s trochou práce přes noc se jim podaří dostat se blíže ke špičce.

McLaren přivezl do Francie největší balík úprav, první významnou aktualizaci od Barcelony, kterou dostal Daniel Ricciardo v 1. tréninku a pak i  Lando Norris ve druhém tréninku.

Ani jeden na otázku, jak se jim aktualizace osvědčila, nechtěli moc prozradit, ale mají pocit, že potřebují více času na trati, aby vůz pochopili, protože působí jinak – ale věří se, že jde o velký krok vpřed.

Pokud jde o simulaci kvalifikace, McLaren je o solidních 0,2 s před nejbližšími soupeři AlphaTauri, takže Q3 s oběma vozy je reálná vyhlídka. Závodní tempo už tak dobré není a za Alpinem zaostávají – ale pokud se jim přes noc podaří rychle zvládnout vytunit fungování nového aktualizace, má McLaren velkou šanci bojovat o solidní porci bodů.