Pamatujete? Petrov získal první ruské pódium v F1, přesto musel přerušit kariéru

Vitalij Aleksandrovič Petrov byl prvním Rusem, který vstoupil do šampionátu formule 1. I když se zde dlouho neohřál, dokázal zaznamenat několik slušných výsledků.

Štítky: Renault Vitalij Petrov Zveřejněno 13. 12 2019 — Jiří Košta

Ruský jezdec zahájil svou závodní kariéru poměrně netradičně. Narozdíl od většiny dnešních pilotů nezačal jezdit s motokárami, ale s rally vozy.

Petrov se kromě rally věnoval i závodům na sněhu a ledu, nicméně pro sezonu 2001 nastoupil do ruského poháru značky Lada, kde získal o rok později titul.

Po úspěšném tažení ve značkovém poháru se jezdec rozhodl přesunout do šampionátů formule Renault. Rus vyzkoušel téměř všechny podniky, kde se tyto monoposty vyskytovaly, a dařilo se mu získávat pole position i vítězství v závodech.

Logickým krokem tak byla série GP2, dnešní F2, která je poslední úrovní před formulí 1. Petrov zde opět zářil a dokonce skončil celkově druhý za tehdy dominujícím Nicem Hülkenbergem.

Petrov skončil v GP2 celkově druhý.

Úspěchů a peněz Petrovových sponzorů si všimla stáj Renault, která se rozhodla pilotovi nabídnout smlouvu pro následující rok. Petrov samozřejmě neváhal, jelikož se díky tomu stal mohl stát prvním Rusem ve formuli 1.

Pro první sezonu byl mladému pilotovi kolegou Robert Kubica, který dokonce získal několik pódiových umístění. Rus v prvních třech závodech nebodoval, ale pak získal slušné sedmé místo během náročného závodu v Číně. Během roku bodoval ještě čtyřikrát, přičemž vrcholem bylo páté místo z Maďarska a šesté z Abú Dhabi, kde ve velké bitvě nervů udržel pozici před Fernandem Alonsem, který tehdy přišel o šanci na titul.

Třináctá příčka patřila jezdci Renaultu v první sezoně.

Šéf týmu Renault Éric Boullier byl i tak s jezdeckými výkony poměrně spokojen, takže Petrov dostal smlouvu na další rok.

Před sezónou se zranil Petrovův stávající týmový kolega Kubica a Renault hledal náhradu. Nečekanou příležitost ještě neodejít do formulového důchodu dostal Nick Heidfeid, který se připojil k týmu.

Francouzská stáj tak neměla jasně daného lídra, ale Petrova to příliš nemrzelo, jelikož hned v úvodním závodu sezony skvělou třetí pozici. Bohužel pro Rusa výkony během roku byly jako na houpačce, a i když měl s Renaultem podepsanou dvouletou smlouvu, musel se z Enstone poroučet.

Třetí místo v GP Austrálie 2011 je Petrovovým vrcholem ve formuli 1.

Za vděk pro rok 2012 tak vzal místem u stále poměrně nového týmu Caterham, který potřeboval zkušenější jezdce s balíkem peněz. Caterham byl daleko za body a Petrov s tím nemohl nic dělat. Dokončil sice skoro všechny závody, ale nejlepším výsledkem byla jen jedenáctá příčka v GP Brazílie. Sao Paolo bylo konečnou pro Petrova ve formuli 1.

I když měl mladý Rus nadále k dispozici obrovskou finanční podporu, ani to mu nepomohlo. Petrov byl překvapený předčasným odchodem z dalšího týmu, takže ani nedokázal sehnat sedačku pro sezonu 2013 a musel si dát nevynucenou pauzu od závodění.

Pro následující rok se ho ujal Mercedes pro šampionát DTM, kde ale ani jednou nebodoval. Následovala další roční přestávka, která ho naštěstí pro něj posunula do týmu SMP Racing, kde závodí dodnes. V letošním roce skončil Petrov na celkové třetí příčce v závodě 24h Le Mans.

Diskuse k článku

Napsat komentář