Palivo a motor F1 budoucnosti
Od roku 2022 se začne závodit s vozy zcela nové specifikace, která mají za hlavní cíl navýšit atraktivitu závodů tím, že umožní autům jezdit blíže za sebou. A se současnými pohonnými jednotkami se bude jezdit do roku 2024. Čas utíká rychle, a tak lze bez přehánění říci, že je to doslova za rohem. Jinými slovy: šéfové F1 a FIA už teď musí mít skoro vymyšleno, jak budou vypadat vozy F1 budoucnosti.
Spalovací motory, centrální komponenta pohonných jednotek F1, jsou pod jakýmsi ‘tlakem’ globální elektrifikace motorů v běžném automobilovém průmyslu. Formule mají vlastní šampionát monopostů s kompletně elektrickými motory. Nejen proto, ale také kvůli převládajícím pochybnostem o tom, zda jsou plně eletrické motory jedinou a udržitelnou technologickou cestou, se formule 1 chce vydat trochu jinou cestou. A její součástí by měly zůstat spalovací motory.
Spalovací motory F1 zůstávají, benzín vystřídají syntetická paliva
Formule 1 už nyní zavádí nové specifikace paliv z bioodpadu. Automobilky mají k dispozici vzorky pro testování, které jim dodala FIA. Výsledky prvních směsí nebyly sice podle očekávání, protože tento druh paliv nemá takovou energetickou hustotu jako současný benzin ve vozech F1. Ale pro rok 2025 pracují šéfové F1 pod vedením Pata Symondse na nové specifikaci paliv, která se má potkat s novou generací motorů. Ty se mají vyznačovat udržitelnými materiály a palivy, musí být nákladově zajímavé pro automobilky, silné, emotivní a karbonově neutrální.
Také proto se zavádí zákaz vývoje současných motorů počínaje příští sezonou. To by mělo vytvořit prostor nejen pro nové potenciální zájemce, ale i pro současné dodavatele motorů F1 připravit se na ten nový. První návrh technické specifikace by měl být firmám prezentován v polovině letošního roku a finalizován do konce roku příštího včetně technických pravidel. Firmy tak na vývoj budou mít léta 2023 a 2024.
Elektrické nebo vodíkové pohony nenabízí výkon ani distanci, kterou F1 potřebuje
Filozofie nových motorů se nebude příliš lišit od těch současných: spalovací motor s udržitelnými palivy (e-fuel) a hybridními generátory. Oba systém si budou přibližně v poměru 50:50 (dnes 80:20) dělit výkonnový přínos v celkové hodnotě kolem 1000 koní. Výroba e-paliv by byla ekologičtější než elektrické motory, pokud by se vzaly potaz emise při výrobě akumulátorů a obnovitelné zdroje energie při transformaci bioodpadu do podoby použitelného paliva. Členové komise ‘Formula 1 Fuel Advisory Panel’, ve které jsou i firmy mimo F1, již nyní pracují na palivech, kterými je možno pohánět současné spalovací motory, aniž by musely být nějak modifikovány, nebo pouze mírně.
V souvislosti s lepší efektivitou při využití menšího množství paliva přichází myšlenka aktivní aerodynamiky. Protože do spotřeby výrazně promlouvá aerodynamický odpor auta.
“Chceme, aby auta byla ve všech ohledech efektivnější,” říká šéf FIA pro monoposty Nikolas Tombazis. “Ale současně musíme udržet náklady pod kontrolou, aby to mělo smysl pro firmy. A pak to musí být vzrušující, aby to bylo zajímavé pro fanoušky, abychom ve sportu udrželi vášeň. Když si dáte všechny tyhle cíle, uznáte, že na to není jedno dokonalé řešení. Nevyloučili jsme žádné technologie, ale současně jsme ještě neurčili žádný konkrétní směr.