Padesát na padesát – taková je náklonnost jezdců ke konceptu Halo

Nasazení systému Halo zřejmě zůstane nadále nevyřešeno. Po loňském odsunu na sezonu 2018 ani letos nepanuje shoda mezi jezdci. Pro zavedení Halo je slabá polovina, přičemž svůj názor ještě nevyjádřili všichni a někteří jsou bez jasného stanoviska. FIA, coby hlavní řídící orgán formule 1, již delší dobu vyvíjí snahu o prosazení konceptu Halo, který by ochránil…

1 Štítky: F1 2017 FIA Halo Zveřejněno 3. 02 2017 — Josef Nekvinda

Nasazení systému Halo zřejmě zůstane nadále nevyřešeno. Po loňském odsunu na sezonu 2018 ani letos nepanuje shoda mezi jezdci. Pro zavedení Halo je slabá polovina, přičemž svůj názor ještě nevyjádřili všichni a někteří jsou bez jasného stanoviska.

FIA, coby hlavní řídící orgán formule 1, již delší dobu vyvíjí snahu o prosazení konceptu Halo, který by ochránil jezdce například před odlétávajícími úlomky z jiných vozů. Jde zároveň o jediný koncept, který prošel všemi crash testy a byl testován i v reálných podmínkách.

Aby se ale objevil na vozech i při velkých cenách, potřebuje formální schválení, a to i ze strany samotných týmů. Navíc aby se tak stalo pro sezonu 2018, musí být většinový souhlas vysloven do konce dubna letošního roku. Schválení po tomto datu by znamenalo, že by byla zaznamenána jednomyslná shoda. Minulý měsíc proto FIA vyzvala dopisem všech 22 jezdců, kteří Halo vyzkoušeli, aby sdělili svůj názor ještě před samotným hlasováním týmů.

„Doposud jsme obdrželi šestnáct odpovědí a řekněme, že názory jsou rozděleny v poměru padesát na padesát. Někteří jsou výslovně proti, jiní jednoznačně ve prospěch konceptu a další zůstávají neutrální,“ uvedl mluvčí FIA.

Ačkoli některé připomínky, které byly v minulosti vzneseny, uvrhly tento ochranný koncept jako by do ústraní, pravdou však je, že FIA nadále vyvíjí značné úsilí o jeho zavedení. „Každý tým nebo pilot, který říká, že Halo v roce 2018 nebude zavedeno, se mýlí. Strategická skupina již odsouhlasila dodatečnou čelní ochranu pro sezonu 2018 a Halo je v tuto chvíli jediným návrhem,“ dodává mluvčí.

A i když Asociace Grand Prix jezdců vítá snahy FIA začlenit piloty do rozhodovacího procesu, jeho předseda Alex Wurz si je jistý, že finální slovo by stejně měl mít řídící orgán. „Jsem potěšen skutečností, že FIA a zúčastněné strany F1 včetně jezdců jsou v tomto procesu. Je to něco, co se v poslední době jeví jako pozitivní. Otázky bezpečnosti jsou ale plně v kompetenci FIA,“ prohlásil Wurz.

S nasazením ochranného konceptu se počítalo už pro letošní sezonu, nicméně při schůzce před loňskou Velkou cenou Německa jednomyslné shody nutné pro zavedení systému tehdy dosaženo nebylo. Týmům se nelíbila jednak praktická stránka, ale i hledisko designu. Společně proto vyzvaly FIA, aby přišla s jinými řešeními, která by auta nepřipravovala o svou osobitost.

Čtěte dále: Exkluzivně: Jaké důvody vedly k zániku týmu Manor?

Diskuse k článku

Napsat komentář