Osudy posledních deseti týmů, které vstoupily do F1

Uvidíme v dohledné budoucnosti na startovním roštu 11. tým formule 1? Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem prozradil, že sport je otevřen novým zájemcům a brzy se tak můžeme dočkat nového člena v královně motorsportu.

Štítky: Historie Zveřejněno 7. 01 2023 — Vašek Štěpánek

Dostat se do nejvyšší ligy motorsportu ale není vůbec jednoduché a pokud se to povede, je v prvních letech neméně obtížné se v F1 udržet. Při této příležitosti nabízíme přehled osudů deseti týmů, které od roku 1994 do formule 1 vstoupily.

 

Simtek

Rok vstupu do F1: 1994

Stále v F1: Ne

Stáj Simtek vstoupila do F1 v roce 1994. Tým si prošel tragickým úvodem, hned ve své třetí Grand Prix v jednom z monopostů zemřel mladý závodník Roland Ratzenberger. Stalo se tak na italské Imole, jen den před úmrtím Ayrtona Senny.

Druhý pilot týmu David Brabham měl v průběhu sezony hned tři týmové kolegy, kteří se ve voze S941s prostřídali [Jean-Marc Gounon, Domenico Schiatterella a Taki Inoue]. Po celý rok se stáj trápila na samotném chvostu pole.

Rok 1995 byl ale z pohledu výkonnosti mnohem lepší. Naneštěstí, stáj podcenila finanční situaci F1 a začala mít problémy v této sféře. V témže roce dal Benetton šanci mladíkovi Josu Verstappenovi a propůjčil jej právě Simteku.

Původní představa byla taková, že se Verstappen bude učit, poznávat svět F1 a sbírat důležité zkušenosti. V týmu měl tehdy mladý Jos strávit celý rok. Osud tomu ale chtěl jinak a už po prvních pěti závodech sezony 1995 Simtek opustil F1.

 

Pacific

Rok vstupu do F1: 1994

Stále v F1: Ne

Další tým, který využil rozmachu F1 v roce 1994, byl Pacific. Společně se Simtekem zaplnila tato stáj chvost startovního pole. I zde vedení podcenilo náročnou finanční situaci sportu a první sezonu v F1 stáj absolvovala s dva roky starým šasi konkurenčního týmu.

Aby toho nebylo málo, monopost Pacificu byl nespolehlivý. Dvojice pilotů [Bertrand Gachot a Paul Belmondo] nedokončila ani jeden závod. Model PR02 v roce 1995 byl o něco lepší, i když o velké slávě se taktéž mluvit nedá.

Vůz alespoň dokázal držet krok s týmem Forti. Po krachu stáje Lotus se tehdy tým dohodl s majitelem Davidem Huntem na spojení sil. Následně se do týmu dostali dva platící jezdci, kteří měli budoucnost týmu finančně zajistit.

Giovanni Lavaggi a Jean-Denis Deletraz ale nebyli schopni s vozem zajet kýžené výsledky. Po propadu formy, kdy Pacific ztrácel přes tři sekundy, došlo na další finanční komplikace a tým svou činnost ukončil před začátkem sezony 1996.

 

Forti

Rok vstupu do F1: 1995

Stále v F1: Ne

Po úspěšném tažení v juniorských sériích formule 3000 a italské formuli 3 se Guido Forti rozhodl vstoupit se svým týmem i do formule 1. Působení italské stáje ale v nejvyšší závodní kategorii trvalo jen rok a půl.

Ve své debutové sezoně byla stáj pozadu, ale dělala mírné a stabilní pokroky, které dávaly naději na lepší zítřky. Vůz FG01 byl posledním modelem s manuální převodovkou a výrazné zlepšení formy přišlo s nasazením B-verze monopostu.

V roce 1996 dostali za volantem šanci Luca Badoer a Andrea Montermini. S nepříliš rychlým autem ale měli oba problémy se vůbec kvalifikovat do závodu. V té době bylo zavedené nové pravidlo 107 %, které mělo pomalé a ‚zbytečné‘ vozy eliminovat ještě před závodem.

Tým na to reagoval novým vozem GF03, ale mimo jiné přinesl i nové zbarvení. Nová image stáji ale nepomohla. V kvalifikaci na Grand Prix Velké Británie došlo k dalšímu neúspěchu a bylo to naposledy, co byl tento tým v F1 k vidění.

 

Stewart

Rok vstupu do F1: 1997

Stále v F1: Ano

V roce 1997 založil trojnásobný šampion F1 Jackie Stewart vlastní závodní tým, který nesl jméno svého zakladatele. Stewart na sebe upozornil už ve svém šestém závodě, kdy v dešti poznamenaném Monaku získal Rubens Barrichello šokující podium.

O dva roky později, tedy v roce 1999, přišel další velký milník – na německém Nürburgringu přišlo zásluhou Johnyho Herberta první vítězství. Pro příštích pět let se stáj zbarvila do zelena a přejmenovala se na Jaguar.

Během tohoto období ale žádný přelomový okamžik nepřišel, a tak na konci roku 2004 přišel jistý Dietrich Mateschitz s nabídkou o koupi celého týmu. Na pozici šéfa týmu se dosadil další důležitý pán – Christian Horner.

Od té doby působí tým pod jménem Red Bull a na kontě má celkem šest titulů mezi jezdci a dalších pět mezi týmy. Vloni stáj dominovala sportu a z 22 závodů se tým založený Jackiem Stewartem radoval hned 17krát.

 

Toyota

Rok vstupu do F1: 2002

Stále v F1: Ne

Ambiciozní a riskantní projekt, který nakonec vyšel… i tak se dá nazvat vstup Toyoty do F1 v roce 2002. Na začátku automobilce nikdo nevěřil, neboť rozhodnutí zúčastnit se šampionátu formule 1 přišlo jako blesk z čistého nebe.

I tak se ale japonská automobilka postavila na startovní rošt v roce 2002 se svým továrním týmem. Bílo-červené monoposty začaly okamžitě prokazovat vcelku solidní rychlost a brzy se zařadily mezi nejlepší vozy ze středu pole.

Investice v Toyotě pokračovaly a ambice byly vysoké. Nicméně, v roce 2008 přišla globální ekonomická krize a krásně nachystaný projekt se z formule 1 o rok později stáhl, i přesto, že pro nadcházející sezonu 2010 měla Toyota už hotové šasi.

Za své osmileté působení v F1 získala Toyota tři pole position, o které se postaral italský pilot Jarno Trulli. V závodech pak Japonci vybojovali 13 podií, z toho jich 5 bylo v posledním roce 2009 – nová pravidla šla tehdy Toyotě na ruku a budoucnost mohla být zářná, škoda.

 

Super Aguri

Rok vstupu do F1: 2006

Stále v F1: Ne

Super Aguri vstoupilo do formule před 17 lety jako B-tým Hondy. Japonský tým používal čtyři roky staré šasi stáje Arrows. Design vozu byl definován podle tvaru motoru Hondy, o zásadní projekt se ale bohužel nejednalo.

Japonci měli štěstí, že dokázali do svého vozu sehnat alespoň jednoho zkušeného pilota. Takuma Sato byl na konci roku 2005 odejit z továrního týmu Hondy a jako nové útočiště zvolil další ‚národní‘ tým.

Rok 2007 byl pro tým úspěšný, dokázal se adaptovat novým pravidlům a přešel ‚jen‘ na jeden rok staré šasi od mateřské Hondy. Super Aguri se začalo objevovat i ve středu pole a vrcholem bylo šesté místo v Kanadě téhož roku.

Nicméně, zájem Hondy o formuli upadl a globální krize v roce 2008 zasadila do strategického plánu Japonců poslední hřebík do rakve. Super Aguri tak zvládlo přežít jen první čtyři závody, Honda potom formuli 1 opustila na konci roku.

 

HRT

Rok vstupu do F1: 2010

Stále v F1: Ne

V roce 2010 vstoupili do F1 hned tři nové týmy, HRT bylo jedním z nich. Bohužel, ani zde se nejedná o šťastný konec. Vedení formule 1 se snažilo najít řešení, kterým by zaplnilo díru po odchodu Hondy, Toyoty a BMW.

Nakonec se přes technickou výpomoc a základní finanční injekci podařilo do nejvyšší ligy dostat trojici nových účastníků. Nicméně, brzy se ukázalo, že bez náležitých znalostí sportu a soběstačné finanční situaci úspěch nepřijde.

HRT nepomohl ani synovec legendárního Ayrtona Senny – Bruno Senna. Monopost F110 byl pomalý a měl časté technické problémy. Za celé tři roky svého působení v F1 nezaznamenalo HRT žádný pokrok kupředu.

Poslední sezonou byl tak rok 2012, když nedostatek financí zlomil HRT vaz úplně. Španělský tým byl tak prvním z trojice, který byl nucen formuli 1 opustit. HRT za svou existenci nezajelo ani jeden významný výsledek na rozdíl od zbylých dvou stájí.

 

Lotus

Rok vstupu do F1: 2010

Stále v F1: Ne

Druhým a nejspíše i konstantně nejsilnějším týmem z nové trojice byl Lotus. Zeleno-žlutá stáj dokázala do svých vozů posadit i zkušené piloty. V roce 2010 za tým jezdil bývalý pilot Toyoty Jarno Trulli a bývalý pilot McLarenu Heikki Kovalainen.

V roce 2011 se z původně malajského týmu vytvořil ‚nový‘ britský tým Caterham a chvíli se zdálo, že by alespoň jeden z nových týmů mohl v F1 vydržet, ale po sezonách 2012 a 2013, kdy byl tým překvapivě výkonnostně pozadu, nastaly finanční problémy.

Caterham i přes známá jména jezdců nedokázal najít nové sponzory, a tak v roce 2013 sáhl po mladých a levných pilotech, ti ale kýžené výsledky rovněž nedovezli. Poslední záchranou měl tak být japonský pilot Kamui Kobayashi, který předtím závodil pro Sauber.

Rok 2014 byl ale velmi špatný… Caterham se nedokázal přizpůsobit novým pravidlům a velké trápení pokračovalo. Zelené monoposty se dokonce neobjevily v několik posledních závodech roku, a to kvůli trvajícím finančním trablím a v roce 2015 už nebyl tento tým k vidění.

 

Virgin / Manor

Rok vstupu do F1: 2010

Stále v F1: Ne

Posledním týmem, který v roce 2010 využil nabídky FIA, byl Virgin. Ten měl v první polovině sezony problémy s palivem, neboť monopost VR-01 nebyl schopen pracovat s plnou nádrží a několikrát se stalo, že Virgin musel odstoupit kvůli nedostatku paliva.

Postupně se ale začal malý tým zvedat a stal se rovnocenným soupeřem v té době rychlejšímu Caterhamu. Nakonec se černo-červený tým dostal do popředí pomyslné ‚malé trojky‘. Další naději na úspěch do týmu přinesl Jules Bianchi.

Francouz, díky své spolupráci s Ferrari, do týmu v roce 2014 přinesl i italské motory. Vrcholem bylo deváté místo v Grand Prix Monaka – to se už přejmenovaná Marussia dočkala prvních bodů v kariéře, následovalo ale špatné období.

To odstartovalo úmrtí zmíněného Bianchiho v Grand Prix Japonska 2014. Poté přišly finanční potíže, kvůli kterým se tým v roce 2015 málem nedostal na startovní rošt. O rok později, to už tým nesl název Manor, přišel definitivní konec.

 

Haas

Rok vstupu do F1: 2016

Stále v F1: Ano

Americký tým ještě před svým vstupem rozvířil vody. Od roku 2016 je v pravidly dovoleno si nakoupit některé části vozu od jiných týmů. Haas od svého partnera Ferrari koupil vše, co se dalo a světe div se, vyplatilo se to!

Hned v prvním závodě dojel Romain Grosjean na šokující bodované pozici a o týden později senzační výkon zopakoval. V roce 2018 byl Haas překvapením sezony, dokázal celou sezonu držet krok s továrním Renaultem a bojovat s ním o čtvrté místo v šampionátu.

Velkolepá forma ale na pár let upadla. Roky 2019, 2020 a především 2021 si s americkým týmem nebraly servítky a přišel velký propad na chvost startovního pole. V tomto těžkém období v F1 debutoval i Mick Schumacher.

Vloni se ale Haas z části vrátil. Kevin Magnussen hned v prvním závodě dojel pátý a wow efekt si udržel i do konce roku, když v Brazílii získal pro tým první pole position v historii. Letos by měl Haas navýšit svůj rozpočet a ambicí je pravidelný boj ve středu pole.