Osm let od úmrtí vítěze nejtěsnějšího závodu F1
5. prosince 2011 zesnul po dlouhé nemoci britský závodník Peter Gethin, bylo mu tehdy 71 let. Že vám to jméno nic neříká? Tomu se ani nelze divit – Gethin za celou svoji kariéru absolvoval všehovšudy 30 velkých cen a vyhrál jediný závod. Shodou okolností se ale jedná o nejtěsnější vítězství v královně motorsportu!
Peter Kenneth Gethin měl k burácejícím motorům blízko už od mládí; vždyť hned po škole začal pracovat v autodílně jeho rodného městečka Ewell poblíž Londýna. Jeho cesta vedle klasicky přes formuli 3 i 2 a britský šampionát formule 5000, který byl tehdy nový a kde vyhrál v týmu Church Farm Racing, do nějž ho neangažoval nikdo jiný než Bruce McLaren.
Následovala formule 1, ale na začátky v ní neměl Gethin dobré vzpomínky. Pojí se totiž s návštěvou Goodwoodu, kde měl testovat monopost McLarenu. Jenže ještě předtím tragicky havaroval právě Bruce McLaren a Brit byl jedním z těch, kteří na místo tragédie dorazili osobně…
Debut si Gethin odbyl v Grand Prix Nizozemska 1970, závod pro něj ale skončil nezaviněnou kolizí. První větší úspěch přišel v Kanadě, kdy získal bod za šesté místo. V polovině roku 1971 pak závodník po rozepři s Wokingskými přešel pod křídla stáje BRM… a pak už následoval legendární závod na Monze.
Závod v bývalém královském parku se tehdy nesl ve znamení boje pětice jezdců. Byli jimi Peter Gethin, Ronnie Peterson, Francois Cevert, Mike Hailwood a Howden Ganley. Gethin v nájezdu do poslední zatáčky figuroval až na třetím místo, ale v Parabolice se dokázal prosmýknout na první místo a rozdílem 0,01 sekundy vyhrál před Ronniem Petersonem, což znamená doteď nejtěsnější finiš v historii královny motorsportu! Celá pětice pak dojela v rozmezí neuvěřitelných šesti desetin.
„Byl jsem si jistý, že jsem cílem projel jako první, ale chtěl jsem se ujistit a napadlo mě, že organizátoři půjdou po chlapovi s rukou nahoře,“ komentoval po závodě s úsměvem Gethin svoje vítězné gesto.
Paradoxní je, že za celou svoji kariéru čítající 30 startů, vedl jedno jediné kolo – to vítězné na Monze. Další úspěšné výsledky ale i vinou techniky nepřišly, a tak se do roku 1974 Brit postupně stáhl z formule 1 opět do nižších šampionátů.
V motorsportu se nadále pohyboval spíš jako manažer (v roce 1984 působil u Tolemanu, kde svoji premiérovou sezonu v královně motorsportu kroutil Ayrton Senna) a v letech 2005 až 2008 dokonce jako ředitel vedl Britský klub závodních jezdců.
Diskuse k článku