Oslavy 70. narozenin formule 1 – co bude dál?

Seriál představování sedmi dekád historie formule 1 v rámci oslav 70. narozenin je u svého konce. Dnes se podíváme na osmý plakát, kterým česká firma Automobilist vzdává hold královně motorsportu a který nabízí výhled do budoucna.

Štítky: 2022 Automobilist Zveřejněno 20. 08 2020 — Lukáš Štěrovský

Formuli 1 čekají velké změny. Zcela nových monopostů se fanoušci původně měli dočkat už v roce 2021, ovšem pandemie koronaviru odložila zavedení revolučních pravidel o sezonu později.

Pro formuli 1 je typická snaha o nalezení výhody právě skrze nová pravidla (a jejich šedé zóny). Lze tak očekávat, že chystané změny pořádně zamíchají pořadím, i když nelze vyloučit ani pokračující dominanci Mercedesu – stejně jako nastolení nového vítězného týmu. Takový jev k F1 neodmyslitelně patří, vzpomeňte na éry Red Bullu či Ferrari… přesto reset pravidel dává fanouškům naději na zajímavější závody.

A na jaké vozy se vlastně budeme za rok a půl dívat? Koncept představuje na svém posteru firma Automobilist a čeká nás vskutku revoluční éra. Její hlavní myšlenkou je zejména aerodynamické zjednodušení vozů tak, aby byla snadnější jízda v závěsu a tím pádem i předjíždění, k vidění by měly být i těsnější souboje a rovněž by měl mít na větší vliv zase jezdec.

Automobilist na svém posteru věrně znázornil chystanou podobu nových vozů.

Současné vozy F1 jsou aerodynamicky velmi účinné, ovšem při jízdě „v závěsu“ ztrácí až 50 % přítlaku. To má za následek, že mnohdy výrazně rychlejší auto se nedokáže přes pomalejšího soupeře dostat. Nová pravidla by měla tento jev eliminovat, počítá se, že vozy budou ztrácet maximálně 15 % z přítlaku na vzdálenost jednoho auta týče, a jen 5 % u vzdálenosti do tří aut.

Takto výrazné úpravy se samozřejmě podepíšou na vzhledu vozů, jak Automobilist dokazuje na svých plakátech. Přední křídlo bude zjednodušené, zadní se výrazně zvětší, větší roli v generování přítlaku bude mít podlaha. „V zásadě zajistíme výrazný přísavný efekt,“ přiznal jeden z vedoucích činovníků Mezinárodní automobilové federace Nikolas Tombazis. „Vozy budou mít delší difuzor, který bude začínat už v přední části.“

Zjednodušení aerodynamiky není jediným prvkem, kterým chce FIA zajistit větší vyrovnanost mezi týmy. Dojde například k omezení v oblasti vývoji převodovek a hlavně k zavedení rozpočtového stropu, a to už od roku příštího. Stáje nebudou moci utratit více než 145 milionů dolarů. V roce 2022 to bude 140 milionů a pro roky 2023 až 2025 dokonce 135 milionů dolarů.

Zdá se, že nás čeká velmi zajímavé období. Pokud se nových vozů nemůžete dočkat, plakát Automobilistu je ideálním doplňkem vašeho bydlení nebo kanceláře, se kterým si čekání na novou éru královny motorsportu zpříjemníte.

Poster je ideálním doplňkem bydlení každého fandy motorsportu.