Oslavy 70. narozenin formule 1 – 50. léta

Královna motorsportu bude o víkendu slavit úctyhodné jubileum – 70 let od svého zrodu. Slavit můžete spolu s ní i vy, a to sadou exkluzivních uměleckých plakátů od české firmy Automobilist, které tato společnost připravila ve spolupráci s vedením F1. Každý z osmi posterů představuje jednu dekádu (osmý je výhled do budoucna) a její nejslavnější vůz, který dané období vystihuje možná nejvíce. V případě padesátých let se jedná o vůz Maserati 250F, který řídil pětinásobný šampion Juan Manuel Fangio či vítěz 16 Grand Prix Stirling Moss.

Štítky: Automobilist Historie Maserati Zveřejněno 5. 08 2020 — Lukáš Štěrovský

Kdo z fandů formule 1 by jej neznal? Doutníkovitý tvar, sytě červená barva a za volantem argentinský závodní génius… vůz Maserati 250F se stal právem ikonou okruhového závodění padesátých let a právě tento model si firma Automobilist vybrala jako reprezentanta oné dekády.

Do šampionátu tato italská automobilka vstoupila po změně regulí v roce 1954, když se jí předtím pod svá křídla podařilo přetáhnout hned dva zaměstnance Ferrari – šéfa designu Gioacchina Columba a inženýra Valeria Colettiho. Ti se podíleli na vývoji vozu, který dosáhl výkonu 220 koňských sil při 7400 otáčkách za minutu. Osazen byl 2,5litrovým motorem, řadovým šestiválcem.

Skvěle vyvážené a jezdecky přívětivé. Tak auto hodnotil Stirling Moss.

Výsledky se dostavily ihned, právě Juan Manuel Fangio pro sebe ukořistil první tři závody sezony, nepočítáme-li závod Indy 500, kde tehdy evropští jezdci nestartovali. Šok pro Maserati nastal v půlce sezony, když Fangio přestoupil ke konkurenčnímu Mercedesu, jenž vstoupil do šampionátu a se kterým si dojel pro titul mistra světa.

Rychlost Maserati ale demonstroval Stirling Moss. Brit zpětně na vůz 250F vzpomíná jako na takové auto, které mu umožnilo prokázat jeho talent. „Ve Švýcarsku jsem na mokru dokázal se svým soukromým maseratim 250F v kvalifikaci překonat tovární maserati a mercedesy, Fangia i Ascariho. Tehdy za mnou přišel šéf Mercedesu Neubauer a dal mi smlouvu,“ vzpomínal později legendární závodník.

V oficiální sezoně F1 1955 se Maserati opět muselo sklonit před rivaly v čele s Mercedesem, ovšem o jeho rychlosti vypovídá jiná statistika – italská značka vyhrála se svým ikonickým vozem hned deset z šestnácti nemistrovských závodů toho roku!

Plakátů s Maseratim bude k dispozici 1950 kusů plus 700 dalších výtisků speciální sběratelské edice.

Po jednoroční štaci u Mercedesu se k Maserati vrátil Stirling Moss (tentokrát už jako tovární jezdec) a hned se začalo blýskat na lepší časy. V roce 1956 Maserati vyhrálo jeho zásluhou dvě Grand Prix F1. Pak nastala doslova bomba – návrat ohlásil Juan Manuel Fangio! A že se jednalo o úspěšný comeback, to dokazují nejlépe statistiky: Argentinec si dojel pro titul mistra světa díky čtyřem výhrám z osmi závodů (sedmi bez Indy 500). Sílu vozu  250F nejlépe demonstruje situace z Velké ceny Německa.

Po pokažené zastávce se Fangio vrátil na dráze až 50 sekund za prvním Mikem Hawthornem na ferrari. Na zrádném Nürburgringu ale Fangio stahoval svého rivala rozdílem patnácti sekund na kolo, když devět kol po sobě posunul hranici rekordu okruhu! Nakonec Hawthorna předjel a pomyslnou cílovou pásku proťal jako první.

„Když bylo po všem, byl jsem přesvědčen, že už nikdy takhle moc nebudu jet. Dosáhl jsem nejzazší hranice svojí koncentrace a vůle po vítězství,“ přiznal bezprostředně po závodě Fangio.

Všechny postery obsahují zlaté a stříbrné reliéfy. Mají svá unikátní čísla a nechybí ani seznam všech mistrů dané dekády.

Bohužel, z absolutního vrcholu spadlo Maserati rychle na dno, ze kterého se už, co se formule 1 týče, nikdy neodrazilo. Za vše mohl prestižní vytrvalostní automobilový závod Mille Miglia pořádaný na veřejných komunikacích v Itálii. V roce 1957 při něm totiž po defektu jednoho z vozů Ferrari došlo k tragédii, při níž zemřel pilot Alfonso de Portago, navigátor Edmont Nelson a deset diváků včetně pěti dětí. Italská vláda s okamžitou platností zakázala závody na veřejných komunikacích a Maserati i kvůli novému vedení firmy zavřelo svoji závodnickou divizi.

Pro vůz 250F to sice úplný konec neznamenal – a to díky soukromým provozovatelům. Fangio s ním ještě zajel čtvrté místo v Argentině a Francii 1958, ale to už pomalu začínalo být jasné, že ve formuli 1 začíná nová dekáda, které budou dominovat zcela odlišné vozy: jiného tvaru, lehčí, výkonnější… o tom ale až příště.

Přesto na Maserati 250F nelze zapomenout. Bez nadsázky lze prohlásit, že právě toto auto bylo ve své době průkopníkem. A díky produktu firmy Automobilist i vy můžete mít doma krásnou připomínku toho, z čeho formule 1 vlastně vzešla…

Sedm dekád, osm plakátů a jedna slavná historie