Organizátoři odhalili podobu nového okruhu v Madridu
V roce 2026 bude formule 1 ve Španělsku závodit hned na dvou okruzích, avšak o rok později bude součástí kalendáře už pouze Madring. V pátek proběhlo v Madridu odhalení finální podoby Madringu.
Součástí kalendáře pro sezonu 2026 by měly být dva podniky v rodné zemi Carlose Sainze a Fernanda Alonsa – a to tradiční permanentní okruh nedaleko Barcelony a nově vybudovaná trať v Madridu s názvem Madring, který by měl o rok později zcela Katalánsko nahradit.
Minulý týden byla podepsána smlouva se španělskou stavební společností ACCIONA (60 %) a francouzskou Eiffage Construction (40 %), které vytvoří společný podnik pro stavbu 5,47km dlouhého okruhu, čímž se rozptýlily obavy ohledně pomalého postupu výběrového řízení.
Detaily ohledně okruhu, jehož výstavba by měla začít příští týden, byly představeny v pátek na slavnostním odhalení. Akce se zúčastnila prezidentka Madridského autonomního společenství Isabel Díaz Ayuso a starosta Madridu José Luis Martínez-Almeida. Na odhalení byl rovněž přítomen pilot Williamsu Carlos Sainz, který byl představen jako ambasador grand prix.
Jak bude okruh vypadat?
Grand Prix Španělska 2026 se pojede na 5,4 kilometru dlouhé trati o 22 zatáčkách, přičemž délka závodu je vypsána na 57 kol.
Polesitter to bude mít k první zatáčce 202 metrů, přičemž celá cílová rovinka, která je druhou nejdelší rovinkou na trati, je dlouhá 589 metrů. Očekává se, že právě první dvě zatáčky nabídnou možnosti k předjíždění, protože vozy zde budou zpomalovat ze 320 km/h na 100 km/h kvůli první šikaně.
Rovná pravotočivá zatáčka č. 3 nese název Curva de Hortaleza podle stejnojmenné madridské čtvrti, která tvoří kulisu začátku městské části trati vedoucí po ulici Ribera de Sena.
Po Hortaleze následuje čtvrtá pravotočivá zatáčka, přičemž v tomto úseku budou jezdci dosahovat maximální rychlosti až 340 km/h, než budou muset zpomalit kvůli těsné šikaně v zatáčkách 5–6 pod dálničním nadjezdem — což bude pravděpodobně nejlepší místo pro předjíždění na celé trati.
Poté se pokračuje dále na veřejné komunikaci šikanou k Subida de las Cárcavas, 8% stoupání pojmenované po čtvrti, kterou prochází. Po slepém stoupání v sedmé zatáčce následuje El Bunker, ostrá pravotočivá zatáčka u španělských občanských válečných pevností La Mata Espesa. Odtud okruh pokračuje na speciálně vybudovanou část v areálu festivalu Valdebebas.
Rychlá, klesající pasáž zatáček 10 a 11 nabídne moderním monopostům F1 možnost naplno ukázat svůj výkon.
La Monumental je prudce klopená pravotočivá zatáčka s polokruhovým tvarem, inspirovaná zatáčkou Luyendyk na nizozemském Zandvoortu a madridskou býčí arénou Las Ventas. Zatáčka má sklon 24 % a délku 550 metrů, kterou vozy projedou za něco málo přes pět sekund rychlostí kolem 300 km/h. Na vnější straně bude postavena tribuna s kapacitou až 45 000 diváků.
Třetí potenciální příležitost k předjíždění se nachází ve třinácté pomalé levotočivé zatáčce o 84 stupních. Odtud začíná další rychlá sekce nazvaná Las Enlazadas de Valdebebas, která obkružuje tréninkové centrum fotbalového giganta Realu Madrid. Zatáčky 14, 15 a 16 se budou projíždět na plný plyn, zatímco do pravotočivé zatáčky č. 17 se bude prudce brzdit.
Trať poté opět podjíždí dálnici a vrací se na výstaviště IFEMA, kde je umístěno zázemí závodu. Osmnáctá zatáčka je pojmenována podle Severního kongresového centra IFEMA Curva Norte, kde budou umístěny pohostinské zóny.
Následuje typičtější technická městská pasáž mezi jednotlivými pavilony až k poslední dvaadvacáté zatáčce, nazvané The Park podle sousedícího parku Juana Carlose I.