Organizační potíže GP Monaka prohloubily napětí mezi FIA a F1

Majitelé komerčních práv formule 1 (Liberty Media) jsou zřejmě velmi nespokojeni s řídícím orgánem tohoto sportu, Mezinárodní automobilovou federací (FIA). Po dalším víkendu, kdy byl výkon FIA při Velké ceně Monaka veřejně kritizován, se objevují náznaky rostoucího rozkolu mezi F1 a FIA a zejména jejím novým prezidentem Mohammedem Ben Sulayemem. Zdroje se obávají, že řídící orgán škodí sportu právě v době, kdy se těší prudkému nárůstu popularity.

Štítky: FIA FOM Zveřejněno 31. 05 2022 — GPF1.cz

FIA byla po GP Monaka kritizována za to, že ředitel závodu Eduardo Freitas odložil start kvůli dešti. Lewis Hamilton patřil mezi několik jezdců, kteří prohlásili, že mohli závod alespoň zahájit, než začalo příliš pršet, a že FIA byla příliš konzervativní ve svých obavách, že jezdci do té doby nejeli na mokru. “Nevím, z jakého důvodu nás neposlali na trať,” řekl. “Jsme jezdci formule 1, [počasí] není dostatečně dobrý důvod.”

Podle informací deníku Guardian se jedná o poslední z řady rozhodnutí FIA, která stále více rozčilují F1 a její týmy. Ben Sulayem v prosinci vystřídal Jeana Todta a pod jeho vedením se v rámci sportu vyvinuly rozporuplné vztahy. Ben Sulayem byl hlavním strůjcem toho, že se nepodařilo zakázat ruským jezdcům účastnit se závodů FIA a umožnit jim pokračovat v závodění pod neutrální vlajkou, ačkoli F1 jednala rychle a rozhodně a přerušila veškeré vazby s GP Ruska. Krátce poté, co jednotlivé národní závodní organizace, jako například britský Motorsport UK, vydaly vlastní zákaz účasti ruských týmů, závodníků nebo činovníků na závodech ve Velké Británii, se jednání FIA ukázalo jako fraška.

Stejně tak zpráva FIA o kontroverzním průběhu Velké ceny Abú Zabí 2021 byla podle mnohých velmi neuspokojivá a skutečně se nezabývala tím, co se v závodě, který stál Hamiltona osmý titul, stalo. Nedávno se Ben Sulayem postavil proti jednomyslné dohodě F1 a všech týmů o zvýšení počtu sprintových závodů v příštím roce na šest. Je známo, že jeho postoj se setkal se značnou nelibostí týmů i F1.

Nedávný zákaz nošení šperků pod závodní kombinézou, který se týkal především Hamiltona, vyústil ve velmi veřejnou roztržku, kdy si jezdec odmítl sundat piercing. Považuje se to za zbytečný zásah. Předpokládá se, že na jeho prosazení tlačí Ben Sulayem. Hamilton se v prosinci odmítl zúčastnit prvního slavnostního večera FIA, kterého se Ben Sulayem zúčastnil, a prezident prohlásil, že toto rozhodnutí “neodpustí”.

V Miami Esteban Ocon hodnotil FIA velmi kriticky poté, co on i Carlos Sanz těžce havarovali ve 14. zatáčce a měli velké bolesti krční páteře. Jeho žádosti, aby byla betonová bariéra nahrazena šetrnějším bariérou Tecpro, FIA podle něj ignorovala, přestože byly jednotky Tecpro snadno dostupné. Fernando Alonso se po svém trestu v Miami vyjádřil stejně kriticky na adresu stewardů FIA. “Jsme přesvědčeni, že to bylo velmi nespravedlivé a ze strany stevardů to byla jen nekompetentnost, nebyli příliš profesionální,” řekl Alonso, když prozradil, že když šel se svým týmem Alpine po závodě předložit stevardům důkazy, ti se už sbalili a nebyli ani v místnosti.

Tato litanie špatné reklamy přichází v době, kdy F1 sleduje více lidí než kdykoli předtím a sport se snaží být co nejpřístupnější a soustředit se především na dění na trati. Vysoce postavení představitelé F1 považují mnohé z toho, co FIA udělala, za zbytečné rozptýlení a kladou si otázky, zda by se role řídícího orgánu neměla zmenšit, přičemž si plně uvědomují, že FIA je téměř zcela závislá na příjmech, které z F1 získává.

Text: Giles Richards