Okruh v Riu budí zlobu – měly by mu ustoupit les a jeho ekosystém

Nebývá zvykem, že by motorsport naštval své fanoušky a zároveň i environmentalisty. V případě připravovaného okruhu v Riu de Janeiru tomu tak ale je – k jeho výstavbě je totiž potřeba odlesnit 200hektarovou plochu.

Štítky: GP Brazílie Rio de Janeiro Zveřejněno 16. 10 2020 — Petr Čermák

Mravenečníci, kajmani, kapybary… Tito živočichové a desítky dalších žijí v lese Camboatá, který se rozléhá v centru Ria de Janeira. V tomto brazilském velkoměstě žije 6,7 milionů obyvatel, zároveň je ale domovem mnohých živočichů.

Poslední část Atlantského lesa, která se nachází v samotném městě, je ale ohrožena. Na jeho ploše by měl být vystavěn nový závodní okruh. Pokud by ke stavbě došlo, muselo by být pokáceno až 180 tisíc stromů.

Brazilský prezident Jair Bolsonaro projekt na výstavbu okruhu podporuje. V přímé opozici stojí environmentalisté a také šestinásobný šampion Lewis Hamilton, který se ke stavbě okruhu vyjádřil velmi kriticky. „Odlesňování je celosvětová krize,“ upozornil Hamilton, který zároveň dodal, že Brazílie už jeden oblíbený závodní okruh má. „Svět nepotřebuje další závodní trať.“

Riodejaneirský les je v přímém kontrastu se svým okolím, kde svůj každodenní městský život prožívají miliony Brazilců. Jedním z ochránců lesa Camboatá je také zaměstnanec místní školy Felipe Candino. „Všimli jste si, jak je tu v okolí chladněji? V tomhle lese nejsou jen stromy. Je tu celý ekosystém.“

Konsorcium vedené americkou společností Rio Motorsports ale na plány výstavby tlačí. Cílem je přesunout GP Brazílie ze São Paula do Ria de Janeira. Deník The Guardian se domnívá, že se tímto krokem brazilský prezident Bolsonaro „mstí“ svému rivalovi, guvernérovi São Paula Joãu Doriovi. Prezident Bolsonaro vloni po schůzce s šéfem F1 Chasem Careym prozradil, že se „v roce 2021 pojede na 99 % závod v Riu“.

Letos psal Chase Carey dopis prozatímnímu guvernérovi Ria Cláudiu Castrovi. Dohoda pro závod v Riu je dle všeho nachystána, projekt ale dosud nemá zajištěnou environmentální licenci pro výstavbu okruhu.

Les v současnosti patří federální vládě – od roku 1907 byl pod kontrolou brazilské armády, která jeho vlastnictví postoupila státu v roce 2007. Na oplátku město zbouralo původní závodní okruh a vystavilo areál pro konání Panamerických a Olympijských her. Areál se však od roku 2016 zřídkakdy využívá.

Brazilská armáda tento les neopustila nadobro – stále jej hlídá před místními obyvateli favel (favely jsou chudinské čtvrti sestavené z improvizovaných chatrčí, nejčastěji se jedná o ilegální sídliště – pozn. red.).

Vedení Rio Motorpark bylo nuceno dodat zprávu o dopadech na životní prostředí – tento krok je jednou z podmínek pro udělení environmentální licence. Podle zprávy bude mít stavba okruhu přímý dopad na pouhých 9 živočišných druhů. Tato informace se samozřejmě neobešla bez zpětné vazby aktivistů – zpráva tak byla doplněna řadou studií, které však nebyly dostačující. Ve zprávě je navíc uvedeno, že okruh nelze vystavit ani na jedné ze zbylých čtyř možných lokací (přestože se zde nenachází žádný rozsáhlý ekosystém). Podle deníku The Guardian ale nebyly tyto lokace řádně prozkoumány.

Státní zástupci Ria de Janeira upozorňují, že výstavba okruhu porušuje zákon o ochraně Atlantského lesa. Navíc společnost Rio Motorsports neuvedla důkazy, které by jasně vyřazovaly další čtyři lokace, na nichž by mohl okruh teoreticky v budoucnu stát. Podle státního zástupce Gisely Pequena není studie dopadu na životní prostředí „uspokojivá“ a nedokazuje, že pro ohrožené druhy nepředstavuje výstavba okruhu riziko.

Podobné pochybnosti vyjádřil i federální zástupce Daniel Prazeres. Podle brazilského byznysmena JR Pereiry, který projekt financuje, však nebude výstavba vyžadovat finance z veřejných peněz. Společnost má nyní k dispozici 95 milionů liber, není však vysvětleno, odkud peníze pochází.

Možný – a křehký – kalendář 2021

Společnost Rio Motorpark se navíc brání tím, že výstavba okruhu vytvoří 3 tisíce pracovních pozic, během závodních víkendů by navíc závodní okruh vygeneroval až 7 tisíc dalších pracovních míst. Okruh by měl do brazilské ekonomiky „napumpovat“ až 300 milionů liber.

„Informace o zásahu do životního prostředí nejsou správné, program je navíc podporován rozsáhlými zmírňujícími a kompenzačními opatřeními,“ prozradila tisková mluvčí Rio Motorpark. Oněmi „kompenzačními opatřeními“ je smýšleno vysazování nových stromů a záchrana ohrožených druhů.

Hlavní koordinátor projektu JR Pereira se v roce 2019 nechal slyšet, že Camboatá nemůže nést status lesa. Zároveň uvažoval nad využitím necelé poloviny plochy k výstavbě domů. Tento projekt však neumožnilo zrealizovat konsorcium, které místo toho podpořilo plán pro výstavbu okruhu.

Rio Motorpark obecně hovoří o pozitivních ekonomických dopadech, které by měl okruh na svědomí. Realita je ale podle jejich zprávy jiná – nový okruh by měl totiž vygenerovat jen 155 nových pracovních míst.

Mimo jiné ale dochází k rozporu v elementárních zásadách – stavba závodního okruhu na místě, kde se nyní nachází rozsáhlý les, je z pohledu formule 1 nanejvýš kontraproduktivní. Šampionát se snaží jít ekologickou cestou a hledá způsob, jakým by v roce 2030 dosáhl nulové uhlíkové stopy. Široké odlesňování je tedy v přímém rozporu s novou, ekologičtější filosofií, kterou se královna motorsportu vydala.

Lewis Hamilton odhaluje vlastní tým pro Extreme E