Ohlédnutí za sezonou 2024 (2/3): Alpine vstal z mrtvých, Bearman úřadoval i u Haasu

Ve druhém díle ohlédnutí se podíváme na zatraceně vyrovnaný střed pole, ve kterém probíhal urputný boj o šestou příčku mezi "znovuzrozeným" Alpinem a Haasem a na živoření zelených vozů na pátém místě.

Štítky: 2024 Zveřejněno 13. 12 2024 — Bára Goldmannová

Páté místo pro Aston Martin. Jak to dokázali?

Aston Martin byl opět nejlepším týmem ze zbytku pole. Tahounem týmu byl Fernando Alonso, který byl však často velmi frustrovaný a dával to celkem jasně najevo. Především v závěru sezony, kdy jeho zprávy do éteru připomínaly ty za časů v McLarenu. Přesto dokázal AMR24 16krát dotlačit do třetí části kvalifikace, přičemž jeho nejlepší startovní pozicí bylo třetí místo v Číně a v závodě bylo maximem páté místo ze Saúdské Arábie.

Druhý aston Lance Strolla byl naprosto neviditelný. Kanaďan měl navrch pouze v šesti případech, což dokazují i body. Zatímco Španěl skončil v konečném hodnocení na devátém místě, tak Stroll se 46 bodovou ztrátou 13.

Alpine zvládl neskutečný obrat. Ve finále se přetahoval s Haasem

Vozy Alpine se většinu sezony horkotěžko dostávaly z první části kvalifikace a jezdci byly zpravidla rádi, když mohli bojovat aspoň se Sauberem nebo Williamsem. Avšak v závěru byly jak polití živou vodou, zejména Piere Gasly, který v posledních čtyřech závodech nasbíral 33 bodů, což je víc jak za přechozích 19 velkých cen (8 bodů). Pomohla tomu také Grand Prix Brazílie, v níž získal Alpine dvojité pódium – Esteban Ocon skončil druhý a Gasly těsně za ním.

V kvalifikacích si byli relativně vyrovnaní – 13:10 pro Ocona, stejným poměrem porazil Gaslyho i v závodě, přesto získal právě Gasly o 19 bodů více.

Ještě po Grand Prix Mexika se tým krčil na předposledním místě s tříbodovou ztrátou na Williams a dotáhnutí se na šestý Haas se 46 body se zdálo být jako nesplnitelný sen. Ale přišel nevyzpytatelný závod na Interlagosu a již zmiňované dvojité pódium, které Alpine katapultovalo o tři místa vpřed, navíc si na Haas najeli tři body k dobru.

Následující velké ceny se spolu přetahovali o šesté místo. Nakonec tento boj vyhrály růžové monoposty, přestože pro Grand Prix Abú Dhabí Ocona nahradil Jack Doohan, od kterého nebyly očekávány žádné zázraky. S týmem to spíše pojal jako přípravu na příští sezonu. V kvalifikaci byl nejpomalejší a v závodě porazil pouze Magnussena.

Hülkenberg ukázal své kvality, ale Bearman jej porazil

Nico Hülkenberg letos opět ukazoval, že se na něj nesmí zapomínat a opět byl jedním z nejlepších kvalifikantů. Přestože VF-24 patřil rychlostně mezi vozy z chvostu, tak Němec hned 11krát startoval z nejlepší desítky, přičemž na Yas Marině vyjel nejlepší kvalifikační výsledek, když byl čtvrtým nejrychlejším a v závodech dojel dvakrát šestý.

Kevin Magnussen měl pár světlých chvilek, ale sbíral spíše tresty než body, načež doslova dojel. Pro GP Ázerbájdžánu jej nahradil Bearman, jelikož se v Itálii Dán vybodoval a stal se tak prvním pilotem po 12 letech, který dostal zákaz startu do následující GP.

Mladý Brit navázal na svůj skvělý výkon ze Saúdské Arábie, a i s Haasem bral body. Díky tomu se zapsal do historických tabulek jako vůbec první pilot v historii formule 1, který dokázal v jedné sezoně bodovat ve dvou týmech. Druhou šanci u Američanů dostal ještě v Brazílii, kde rovněž zaskakoval za Magnussena. Ale tentokrát Dána vyřadila nemoc.

V obou případech Bearman svého zkušeného blonďatého parťáka porazil, přesto byla Brazílie pro oba jezdce jak z hororu a tým poprvé po pěti velkých cenách nebodoval. Zatímco Bearman se zapletl do několika incidentů, tak Hülkenberga diskvalifikovali, jelikož využil pomoci traťových maršálů při vyprošťování z únikové zóny, aby mohl v závodě pokračovat.

Přes veškeré trable se ale jednalo o jednu z nejlepších sezón v historii týmu. Lépe se umístili pouze v roce 2018, když získali pomyslný titul “best of the rest”. Po katastrofální loňské sezóně, kdy skončili beznadějně poslední, byla tato pro tým obrovskou vzpruhou.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený GPF1 (@gpf1cz)