Ohlédnutí za sezonou 2019 (3/3): Mizérie Williamsu, paběrkování Haasu a Racing Pointu
V posledním díle ohlédnutí za sezonou 2019 se podíváme na zbytek startovní listiny, respektive chvost startovního pole.
Frustrující sezona Haasu
Stále relativně nová stáj bude chtít na tuto sezonu co nejrychleji zapomenout. Ačkoliv ze začátku roku vypadala jejich forma nadějně a Američané mířili přinejmenším na obhajobu páté příčky ze sezony 2018, tak postupně se výkony začaly zhoršovat. Dokonce jejich beznadějné pátrání po chybějící výkonnosti došlo tak daleko, že ve druhé polovině sezony místo vylepšených dílů nasazovali součástky z úvodu. Pro velké finále na okruhu Yas Marina využili i díly z předsezonních testů!
Z dvojice Kevin Magnussen – Romain Grosjean byl tím konzistentnějším dánský pilot. Ten svého francouzského kolegu v kvalifikacích pokořil 13:8 a prakticky všechny body v Poháru konstruktérů připadají na jeho konto (20:8). Grosjeanovým maximem bylo sedmé místo v GP Španělska a GP Německa, Magnussen dojel nejlépe na šesté pozici v zahajovacím závodě sezony 2019 v australském Melbourne.
Grosjean | Magnussen | |
Kvalifikace | 8 | 13 |
Nejlepší startovní pozice | 6. (2x) | 6. (1x) |
Start z TOP10 | 8 | 9 |
Lepší umístění (vč. DNF) | 10 | 10 |
Lepší umístění (bez DNF) | 9 | 4 |
Maximum | 6. | 4. |
Počet pódií | – | – |
Počet vítězství | – | – |
TOP 10 | 3 | 4 |
Odstoupení / diskvalifikace | 2 | 2 |
Nejrychlejší kolo | – | – |
Počet bodů | 8 | 20 |
Kubicův comeback se do dějin nezapíše, na vině byl z části ale i tým
Williams byl závod co závod beznadějně poslední, na špičku zpravidla ztrácel kolem tří sekund. Mizerné výkony týmu nepomohly ani nováčkovi Georgeovi Russellovi ani navrátilci Robertu Kubicovi.
Byť Polák na Hockenheimringu v bláznivé GP Německa získal jeden jediný bod týmu za desáté místo (Russell skončil těsně za body na 11. místě), tak jinak za Russellem značně zaostával. V kvalifikacích jej jednadvacetiletý Brit nekompromisně zajezdil do země, když ve všech závodech startoval před ním.
Za vypíchnutí stojí Russellův počin z kvalifikace na GP Maďarska, kdy se do prostředního segmentu nedostal jen o fous a zajistil si start z 16. příčky, naopak Kubica startoval nejlépe z 18. místa.
Williams se dopustil rovněž několika přešlapů. Asi tím nejkontroverznějším byla situace z GP Brazílie, kdy málem zkazil závod Maxi Verstappenovi bojujícímu o vítězství, když těsně před něj v boxech pustil Kubicu.
Russell | Kubica | |
Kvalifikace | 21 | 0 |
Nejlepší startovní pozice | 16. (1x) | 18. (4x) |
Start z TOP10 | – | – |
Lepší umístění (vč. DNF) | 18 | 2 |
Lepší umístění (bez DNF) | 17 | 1 |
Maximum | 11. | 10. |
Počet pódií | – | – |
Počet vítězství | – | – |
TOP 10 | – | 1 |
Odstoupení / diskvalifikace | 2 | 2 |
Nejrychlejší kolo | – | – |
Počet bodů | 0 | 1 |
Technika nefungovala podle představ ani u „růžových panterů“
Od odkupu stáje otcem Lance Strolla, Lawrencem, se nepodařilo Racing Pointu vytvořit balíček, který by dokázal pravidelně jezdit v nejlepší desítce. Nejlepším umístěním týmu je Strollovo čtvrté místo z chaotické GP Německa, ve které vypadlo šest jezdců, mezi nimiž byl i Valtteri Bottas a Charles Leclerc. Rovněž se tehdy nechal nachytat na „dragster dráze“ úřadující šampion Lewis Hamilton.
Nicméně mnohem výraznější byl Strollův týmový kolega Sergio Pérez, který se v interních soubojích umístil na pomyslné druhé příčce, když svého kolegu porazil v kvalifikačních jízdách 18:3 a v závodech 16:5.
Pérez | Stroll | |
Kvalifikace | 18 | 3 |
Nejlepší startovní pozice | 5. (1x) | 9. (1x) |
Start z TOP10 | 5 | 1 |
Lepší umístění (vč. DNF) | 16 | 5 |
Lepší umístění (bez DNF) | 14 | 3 |
Maximum | 6. | 4. |
Počet pódií | – | – |
Počet vítězství | – | – |
TOP 10 | 11 | 6 |
Odstoupení / diskvalifikace | 2 | 2 |
Nejrychlejší kolo | – | – |
Počet bodů | 52 | 21 |
S formou Alfy Romeo to šlo od desíti k pěti
V první polovině měl jasnou převahu Kimi Räikkönen, který téměř ve všech závodech bodoval, zatímco Antonio Giovinazzi získal jediný bod za 10. místo na Red Bull Ringu. Ovšem po letní přestávce se karty otočily a vyčníval naopak italský závodník, který bodoval třikrát. Přesto však Räikkönen získal o pět bodů více, neboť v Brazílii skončil po potrestání Hamiltona na čtvrtém místě. Avšak i bez penalizace by šlo o nejlepší letošní týmový výsledek. Útěchou Italovi může být fakt, že tehdy dojel jen o pozici za Icemanem.
Räikkönen | Giovinazzi | |
Kvalifikace | 12 | 9 |
Nejlepší startovní pozice | 5. (1x) | 8. (2x) |
Start z TOP10 | 8 | 3 |
Lepší umístění (vč. DNF) | 17 | 4 |
Lepší umístění (bez DNF) | 15 | 2 |
Maximum | 4. | 5. |
Počet pódií | – | – |
Počet vítězství | – | – |
TOP 10 | 8 | 4 |
Odstoupení / diskvalifikace | 2 | 2 |
Nejrychlejší kolo | – | – |
Počet bodů | 43 | 14 |
Diskuse k článku