Ohlédnutí za sezonou 2019 (1/3): Ferrari selhalo, Honda i Toro Rosso po letech na pódiu
Sezona 2019 skončila o prvním adventním víkendu, což je poprvé od roku 1963, kdy se velké finále odehrálo v prosinci. Ačkoliv o titulu mezi týmy bylo rozhodnuto již po Japonsku a mezi jezdci v USA, tak ve středu pole se bojovalo o co nejlepší umístění až do posledních metrů Grand Prix Abú Dhabí. Letošní ročník nám nabídl nespočet zvratů a překvapení, na která se podíváme v našem ohlédnutí. V prvním díle se podíváme na "svatou trojici" a Toro Rosso.
Mercedes potvrdil svoji preciznost…
Stříbrné šípy byly opět téměř neporazitelné. Do sezony sice nevstupovaly v roli favorita, ovšem již v prvním závodě bylo jasné, že výsledky předsezónních testů neměly prakticky žádnou váhu. Ale kdo překvapil, byl Valtteri Bottas, který byl zpočátku jak vyměněný a svému týmovému kolegovi Lewisi Hamiltonovi nedal příliš šanci se prosadit, a to především v kvalifikacích.
Fin získal před letní přestávkou čtyři pole positions v řadě, počínaje GP Číny a jeho šňůru utnul až v Kanadě Sebastian Vettel. Zatímco Bottas startoval z prvního místa šestkrát, Hamilton jen čtyřikrát.
Nicméně v závodech se Bottasovi často lepila smůla na paty, anebo nebyl tak výrazný, a Hamilton se dokázal i přes start z nižších pozic probojovat do čela.
Jediné zaváhání týmu přišlo ve Velké Británii a v Brazílii, kdy Bottas nedojel do cíle. Jinak skončil nejhůře osmý (GP Maďarska). Hamiltonův nejhorší výsledek je deváté místo z chaotické Grand Prix Německa.
Hamilton | Bottas | |
Kvalifikace | 14 | 7 |
Nejlepší startovní pozice | 1. (4x) | 1. (6x) |
Start z TOP 10 | 15 | 20 |
Lepší umístění (vč. DNF) | 15 | 6 |
Lepší umístění (bez DNF) | 15 | 6 |
Maximum | 1. | 1. |
Počet pódií | 17 | 15 |
Počet vítězství | 11 | 4 |
TOP 10 | 21 | 19 |
Odstoupení / diskvalifikace | – | 2 |
Nejrychlejší kolo | 6 | 3 |
Počet bodů | 413 | 326 |
…a Ferrari naopak potvrdilo svůj „smysl pro chaos“, Leclerc má na kontě nejvyšší počet pole positions
Po předsezónních testech byla tradiční stáj z Maranella černým koněm, nicméně v Austrálii se musela vrátit na zem. U Ferrari měli několikrát našlápnuto ke skvělému výsledku, ale buďto si závod pokazili špatně zvolenou strategií, nebo je o něj připravily technické problémy.
Sebastian Vettel dostal nového týmového kolegu Charlese Leclerca. Jenže mladík se nechtěl smířit s tím, že by hrál v týmu druhé housle a jasně to dával najevo, což vedlo ke vzniku kontroverzních situací. A jejich nevraživost vyústila na Interlagosu společnou kolizí.
Jelikož byl Vettel pod enormním tlakem, ať už ze strany dravého Monačana nebo fanoušků a dalších lidí pohybujících se v paddocku, tak se dopouštěl velkého množství chyb.
Již ve druhé kvalifikaci pro Ferrari na okruhu v Bahrajnu získal Leclerc pole position a posléze jich přidal ještě dalších šest, čímž se stal nejúspěšnějším kvalifikantem sezony.
POČET POLE POSITIONS
Charles Leclerc | 7 |
Valtteri Bottas | 6 |
Lewis Hamilton | 4 |
Sebastian Vettel / Max Verstappen | 2 |
Po letní přestávce se zdálo, že Ferrari chytilo druhý dech a od Belgie po Rusko startoval z prvního místa právě Leclerc, v Japonsku byl v kvalifikaci nejrychlejší Vettel a v Mexiku opět Leclerc. Ale většina pole positions se jim nepodařila proměnit ve vítězství.
Leclerc triufoval stylem start-cíl ve Spa-Francorchamps a před domácími fanoušky v Monze. Pod umělým osvětlením v Singapuru se naopak radoval Vettel, pro kterého to bylo jediné letošní vítězství (nepočítáme-li vítězství v GP Kanady, které mu však bylo kvůli penalizaci odebráno).
Vettel | Leclerc | |
Kvalifikace | 9 | 12 |
Nejlepší startovní pozice | 1. (2x) | 1. (7x) |
Start z TOP10 | 19 | 19 |
Lepší umístění (vč. DNF) | 11 | 9 |
Lepší umístění (bez DNF) | 8 | 6 |
Maximum | 1. | 1. |
Počet pódií | 9 | 10 |
Počet vítězství | 1 | 2 |
TOP 10 | 16 | 18 |
Odstoupení / diskvalifikace | 3 | 3 |
Nejrychlejší kolo | 2 | 4 |
Počet bodů | 240 | 264 |
Honda konečně držela a zaslouženě slavila, Red Bull opět nezklamal a hrál škatulata
Že se pohonné jednotky Hondy rapidně zlepšily, dokazoval jak Red Bull, tak i jeho juniorka Toro Rosso. Max Verstappen pravidelně bojoval s Ferrari a Mercedesem a dokázal třikrát triumfovat. V Rakousku získal pro Hondu první vítězství od GP Maďarska 2006, kde si připsal na své konto druhé vítězství a do třetice vyhrál v předposledním podniku sezony v Brazílii.
Jeho týmový kolega Pierre Gasly za ním značně zaostával a rovněž poměrně často chyboval. Jeho maximem bylo čtvrté místo z Velké ceny Velké Británie. A nebyl by to Red Bull, kdyby se po neuspokojivých výkonech svého svěřence nerozhodl k radikálnímu kroku.
GP Austrálie – GP Maďarska | Verstappen | Gasly |
Kvalifikace | 11 | 1 |
Nejlepší startovní pozice | 1. | 4. |
Start z TOP10 | 11 | 9 |
Lepší umístění (vč. DNF) | 11 | 1 |
Lepší umístění (bez DNF) | 10 | 1 |
Maximum | 1. | 4. |
Počet pódií | 9 | 10 |
Počet vítězství | 2 | – |
TOP 10 | 12 | 9 |
Odstoupení / diskvalifikace | – | 1 |
Nejrychlejší kolo | 3 | 2 |
Počet bodů | 181 (287) | 63 (95) |
Během letní přestávky přišla Francouzova degradace zpět do Toro Rosso a jeho místo u Rakušanů naopak obsadil Alexander Albon, který se sotva stihnul ve formuli 1 rozkoukat a už jej angažoval top tým. Mladý Thajec však své kritiky po několika závodech umlčel, protože se s vozem velmi rychle sžil a pravidelně se kvalifikoval v nejlepší šestce. V Brazílii dokonce mohl získat své první pódium, kdyby jej nesestřelil Lewis Hamilton.
GP Belgie – GP Abú Dhabí | Verstappen | Albon |
Kvalifikace | 7 | 1 |
Nejlepší startovní pozice | 1. (1x) | 5. (1x) |
Start z TOP10 | 8 | 7 |
Lepší umístění (vč. DNF) | 5 | 4 |
Lepší umístění (bez DNF) | 5 | 2 |
Maximum | 1. | 4. |
Počet pódií | 3 | – |
Počet vítězství | 1 | – |
TOP 10 | 7 | 8 |
Odstoupení / diskvalifikace | 2 | – |
Nejrychlejší kolo | – | – |
Počet bodů | 97 (278) | 77 (92) |
V Toro Rosso tak paradoxně tvořila sestavu dvojice jezdců, kterou potkal stejný osud, a sice že přišli o sedačku u Red Bullu. Ale zdá se, že oběma tato degradace prospěla a dokonce oba získali pódium. Daniil Kvjat skončil na třetím místě v promočené Velké ceně Německa.
Jeho nový parťák Gasly byl po letní přestávce jak politý živou vodou. Na Interlagosu potvrdil sílu agregátu japonských motorářů, když do posledních metrů závodu sváděl s šestinásobným mistrem F1 Hamiltonem nervy drásající bitvu o druhou příčku, kterou nakonec ubránil. Jednalo se o nejlepší výsledek týmu od vodou prolité GP Itálie 2008, ve které tehdy triumfoval Vettel.
GP Austrálie – GP Maďarska | Kvjat | Albon | GP Belgie – GP Abú Dhabí | Kvjat | Gasly |
Kvalifikace | 6 | 6 | 2 | 7 | |
Nejlepší startovní pozice | 6. (1x) | 9. (1x) | 9. (1x) | 7. (1x) | |
Start z TOP10 | 3 | 4 | 1 | 4 | |
Lepší umístění (vč. DNF) | 7 | 5 | 4 | 5 | |
Lepší umístění (bez DNF) | 7 | 4 | 4 | 4 | |
Maximum | 3. | 6. | 7. | 2. | |
Počet pódií | 1 | – | – | 1 | |
TOP 10 | 4 | 5 | 6 | 5 | |
Odstoupení / diskvalifikace | 2 | 1 | 1 | – | |
Nejrychlejší kolo | – | – | – | – | |
Počet bodů | 25 (37) | 15 (92) | 12 (37) | 32 (95) |
Diskuse k článku