Ohlédnutí za sezonou 2019 (1/3): Ferrari selhalo, Honda i Toro Rosso po letech na pódiu

Sezona 2019 skončila o prvním adventním víkendu, což je poprvé od roku 1963, kdy se velké finále odehrálo v prosinci. Ačkoliv o titulu mezi týmy bylo rozhodnuto již po Japonsku a mezi jezdci v USA, tak ve středu pole se bojovalo o co nejlepší umístění až do posledních metrů Grand Prix Abú Dhabí. Letošní ročník nám nabídl nespočet zvratů a překvapení, na která se podíváme v našem ohlédnutí. V prvním díle se podíváme na "svatou trojici" a Toro Rosso.

Štítky: Ferrari Honda Mercedes Red Bull Sezona 2019 Toro Rosso Zveřejněno 3. 12 2019 — Bára Goldmannová

Mercedes potvrdil svoji preciznost…

Stříbrné šípy byly opět téměř neporazitelné. Do sezony sice nevstupovaly v roli favorita, ovšem již v prvním závodě bylo jasné, že výsledky předsezónních testů neměly prakticky žádnou váhu. Ale kdo překvapil, byl Valtteri Bottas, který byl zpočátku jak vyměněný a svému týmovému kolegovi Lewisi Hamiltonovi nedal příliš šanci se prosadit, a to především v kvalifikacích.

Fin získal před letní přestávkou čtyři pole positions v řadě, počínaje GP Číny a jeho šňůru utnul až v Kanadě Sebastian Vettel. Zatímco Bottas startoval z prvního místa šestkrát, Hamilton jen čtyřikrát.

Nicméně v závodech se Bottasovi často lepila smůla na paty, anebo nebyl tak výrazný, a Hamilton se dokázal i přes start z nižších pozic probojovat do čela.

Jediné zaváhání týmu přišlo ve Velké Británii a v Brazílii, kdy Bottas nedojel do cíle. Jinak skončil nejhůře osmý (GP Maďarska). Hamiltonův nejhorší výsledek je deváté místo z chaotické Grand Prix Německa.

Hamilton Bottas
Kvalifikace 14 7
Nejlepší startovní pozice 1. (4x) 1. (6x)
Start z TOP 10 15 20
Lepší umístění (vč. DNF) 15 6
Lepší umístění (bez DNF) 15 6
Maximum 1. 1.
Počet pódií 17 15
Počet vítězství 11 4
TOP 10 21 19
Odstoupení / diskvalifikace 2
Nejrychlejší kolo 6 3
Počet bodů 413 326

…a Ferrari naopak potvrdilo svůj „smysl pro chaos“, Leclerc má na kontě nejvyšší počet pole positions

Po předsezónních testech byla tradiční stáj z Maranella černým koněm, nicméně v Austrálii se musela vrátit na zem. U Ferrari měli několikrát našlápnuto ke skvělému výsledku, ale buďto si závod pokazili špatně zvolenou strategií, nebo je o něj připravily technické problémy.

Sebastian Vettel dostal nového týmového kolegu Charlese Leclerca. Jenže mladík se nechtěl smířit s tím, že by hrál v týmu druhé housle a jasně to dával najevo, což vedlo ke vzniku kontroverzních situací. A jejich nevraživost vyústila na Interlagosu společnou kolizí.

Bild
Na Interlagosu to mezi piloty Ferrari pořádně jiskřilo…

Jelikož byl Vettel pod enormním tlakem, ať už ze strany dravého Monačana nebo fanoušků a dalších lidí pohybujících se v paddocku, tak se dopouštěl velkého množství chyb.

Již ve druhé kvalifikaci pro Ferrari na okruhu v Bahrajnu získal Leclerc pole position a posléze jich přidal ještě dalších šest, čímž se stal nejúspěšnějším kvalifikantem sezony.

POČET POLE POSITIONS

Charles Leclerc 7
Valtteri Bottas 6
Lewis Hamilton 4
Sebastian Vettel / Max Verstappen 2

Po letní přestávce se zdálo, že Ferrari chytilo druhý dech a od Belgie po Rusko startoval z prvního místa právě Leclerc, v Japonsku byl v kvalifikaci nejrychlejší Vettel a v Mexiku opět Leclerc. Ale většina pole positions se jim nepodařila proměnit ve vítězství.

Leclerc triufoval stylem start-cíl ve Spa-Francorchamps a před domácími fanoušky v Monze. Pod umělým osvětlením v Singapuru se naopak radoval Vettel, pro kterého to bylo jediné letošní vítězství (nepočítáme-li vítězství v GP Kanady, které mu však bylo kvůli penalizaci odebráno).

Vettel Leclerc
Kvalifikace 9 12
Nejlepší startovní pozice 1. (2x) 1. (7x)
Start z TOP10 19 19
Lepší umístění (vč. DNF) 11 9
Lepší umístění (bez DNF) 8 6
Maximum 1. 1.
Počet pódií 9 10
Počet vítězství 1 2
TOP 10 16 18
Odstoupení / diskvalifikace 3 3
Nejrychlejší kolo 2 4
Počet bodů 240 264

Honda konečně držela a zaslouženě slavila, Red Bull opět nezklamal a hrál škatulata

Že se pohonné jednotky Hondy rapidně zlepšily, dokazoval jak Red Bull, tak i jeho juniorka Toro Rosso. Max Verstappen pravidelně bojoval s Ferrari a Mercedesem a dokázal třikrát triumfovat. V Rakousku získal pro Hondu první vítězství od GP Maďarska 2006, kde si připsal na své konto druhé vítězství a do třetice vyhrál v předposledním podniku sezony v Brazílii.  

Jeho týmový kolega Pierre Gasly za ním značně zaostával a rovněž poměrně často chyboval. Jeho maximem bylo čtvrté místo z Velké ceny Velké Británie. A nebyl by to Red Bull, kdyby se po neuspokojivých výkonech svého svěřence nerozhodl k radikálnímu kroku.

GP Austrálie – GP Maďarska Verstappen Gasly
Kvalifikace 11 1
Nejlepší startovní pozice 1. 4.
Start z TOP10 11 9
Lepší umístění (vč. DNF) 11 1
Lepší umístění (bez DNF) 10 1
Maximum 1. 4.
Počet pódií 9 10
Počet vítězství 2
TOP 10 12 9
Odstoupení / diskvalifikace 1
Nejrychlejší kolo 3 2
Počet bodů 181 (287) 63 (95)

Během letní přestávky přišla Francouzova degradace zpět do Toro Rosso a jeho místo u Rakušanů naopak obsadil Alexander Albon, který se sotva stihnul ve formuli 1 rozkoukat a už jej angažoval top tým. Mladý Thajec však své kritiky po několika závodech umlčel, protože se s vozem velmi rychle sžil a pravidelně se kvalifikoval v nejlepší šestce. V Brazílii dokonce mohl získat své první pódium, kdyby jej nesestřelil Lewis Hamilton.

GP Belgie – GP Abú Dhabí Verstappen Albon
Kvalifikace 7 1
Nejlepší startovní pozice 1. (1x) 5. (1x)
Start z TOP10 8 7
Lepší umístění (vč. DNF) 5 4
Lepší umístění (bez DNF) 5 2
Maximum 1. 4.
Počet pódií 3
Počet vítězství 1
TOP 10 7 8
Odstoupení / diskvalifikace 2
Nejrychlejší kolo
Počet bodů 97 (278) 77 (92)

V Toro Rosso tak paradoxně tvořila sestavu dvojice jezdců, kterou potkal stejný osud, a sice že přišli o sedačku u Red Bullu. Ale zdá se, že oběma tato degradace prospěla a dokonce oba získali pódium. Daniil Kvjat skončil na třetím místě v promočené Velké ceně Německa.

Jeho nový parťák Gasly byl po letní přestávce jak politý živou vodou. Na Interlagosu potvrdil sílu agregátu japonských motorářů, když do posledních metrů závodu sváděl s šestinásobným mistrem F1 Hamiltonem nervy drásající bitvu o druhou příčku, kterou nakonec ubránil. Jednalo se o nejlepší výsledek týmu od vodou prolité GP Itálie 2008, ve které tehdy triumfoval Vettel.

Bild
Bitva Pierra Gaslyho a Lewise Hamiltona o druhé místo až do cíle GP Brazílie.
GP Austrálie – GP Maďarska Kvjat Albon GP Belgie – GP Abú Dhabí Kvjat Gasly
Kvalifikace 6 6 2 7
Nejlepší startovní pozice 6. (1x) 9. (1x) 9. (1x) 7. (1x)
Start z TOP10 3 4 1 4
Lepší umístění (vč. DNF) 7 5 4 5
Lepší umístění (bez DNF) 7 4 4 4
Maximum 3. 6. 7. 2.
Počet pódií 1 1
TOP 10 4 5 6 5
Odstoupení / diskvalifikace 2 1 1
Nejrychlejší kolo
Počet bodů 25 (37) 15 (92) 12 (37) 32 (95)

Diskuse k článku

Napsat komentář