Ohlédnutí: Jak složitě vznikala současná koncepce motoru F1
Právě byla představena koncepce nové generace motorů F1 pro sezony 2021 a dále. Že to asi ještě nebude tak snadné, dokládá ohlédnutí do minulosti, které připomíná okolnosti, za jakých vznikal současný motor F1.
Zdá se to neuvěřitelné, ale cesta k současným šestiválcům s turbem a systémy rekuperace energie (ERS) začala již před třinácti lety. A mnohé se za tu dobu odehrálo. Motivací bylo učinit technologie F1 a na běžných silnicích mezi sebou podstatně relevantnějšími. A také se přidat ke globální politice ochrany životního prostředí. Velké změny zejména v oblasti pohonných jednotek, a také v oblasti nákladů, měly nastat již v roce 2008. Revoluční projev měl tehdejší prezident FIA Max Mosley v květnu 2004 v Monaku. O rok později už konkrétně hovořil o pohonných agregátech postavené na filozofii omezeného průtoku paliva, systémech obnovy energie či hybridních technologiích.
Jenomže doba byla zlá a automobilky vedly s Maxem Mosleym a Berniem Ecclestonem tuhou válku. Ta vyústila v roce 2008 v reálnou hrozbu odchodu týmů z formule 1 a uspořádání vlastní závodní série. Tyto pokusy nakonec nevyšly a Max Mosley rezignoval.
Přechodovým můstkem k současnému řešení hybridních pohonů se staly atmosférické osmiválcové motory o objemu 2,4 litru, které nakonec vydržely až do sezony 2013. Práce Mezinárodní automobilové federace ale velmi komplikovala nevyzpytatelnost automobilek. Navíc, každý chtěl velmi odlišné věci. Nejednalo se jen o pohonných jednotkách, ale také o relevantních úpravách v oblasti aerodynamiky. Tyto snahy nakonec vyšly naprázdno.
V květnu 2007 byly představeny práce na konceptu šestiválcových motorů o objemu 2,2 litru a výkonu 770 koní, využívajících biopaliva. Otáčky měly být omezeny na hodnotu 10 000 ot./min. a předjížděcí výkon (power boost) po dobu 13 sekund na kolo. Koncepce byla popsána na 27 stránkách toho, co vešlo v povědomí jako ‚white paper‘ – bílé stránky. Šlo o první dokument formálně schválený Světovou radou motorsportu.
To se ale prakticky okamžitě změnilo a v červnu 2007 FIA zavelela k přechodu na čtyřválcové motory o objemu 1,3 – 1,5 litru. Ale nebylo to vůbec snadné. Na pracovních jednáních se čím dál více jen hovořilo a diskutovalo, bez zřetelného posunu či výsledku. Hádaly se automobilky, které ve formuli 1 již byly, s těmi, které vstup zvažovaly. Světem F1 otřásl špionážní skandál Ferrari – McLaren a na politické půdě se nadále bojovalo o sílu vlivu mezi FIA, Ecclestonem a týmy. Založení Asociace týmů F1 (před třemi lety zaniklá FOTA) doprovodil skandál o narušení soukromých sexuálních radovánek Maxe Mosleyho. A čas běžel a bylo jasné, že se rok 2011 nedá stihnout. Navíc tu nastal jeden problém, za který lobovalo zejména Ferrari: to nechtělo čtyřválce, nýbrž šestiválce – vlajkovou loď všech luxusních automobilek.
A pak bác: lidé, agresivně zastupující zájmy automobilek, byli takříkajíc ze dne na den pryč. Honda, BMW, Toyota a ve velké míře také Renault přesně podle předpokladu Maxe Mosleyho formuli 1 opustily. Jak vzpomíná jeden ze šéfů projektu FIA, Tony Purnell: „Jednali jsme s lidmi, kteří byli velmi hlasití, a hodně špatně se s nimi dalo vyjít. A najednou byli pryč.“
Jste na straně Mercedesu, nebo vedení #F1? Automobilku štve hlavně to, že bude muset vyvíjet od začátku úplně nový motor, který se ale až tak nebude lišit od toho současného. 🤔
Zveřejnil(a) GPF1cz dne 1. listopad 2017
Max Mosley musel odejít a místo něj nastoupil Jean Todt. KERS debutoval v roce 2009. FIA souhlasila s dalším posunem představení nového čtyřválce na rok 2014 a Ferrari následně uspělo ve své snaze povýšit jej na současný šestiválec. Mnohé z toho, co bylo v roce 2007 popsáno, do života nakonec nepřešlo. Nedostalo se na aerodynamiku a úspory ve spotřebě paliva jsou na úrovni 30, místo kýžených 50 %. Přesto jsou šéfové projektu reprezentující FIA, Peter Wright a Tony Purnell, spokojeni.
„Myslím, že pravidla jsou dobrá,“ řekl Wright. „Ano, lidé se do nich strefují, a je to samozřejmě škoda. Ale je nutné dát jim šanci, aby si to sedlo. Pokud se F1 nebude měnit, už to nikdy nebude F1. A neměnit pohonné jednotky po tak dlouhé období je nesmysl.“
Co bylo původně navrženo v roce 2007 a mělo být od roku 2014 platnými technickými pravidly:
- Motor se čtyřmi válci a objemu 1,3 – 1,5 litru
- Žádný limit na otáčky či power boost
- Systému rekuperace energie umožňující až 300 kW extra výkonu
- 200 kW obnovitelné kinetické energie na každé nápravě
- 400 – 600 kJ obnovitelné energie
- Standardizované podlahy a další aerodynamické komponenty
- Úroveň přítlaku na hodnotě 50 % roku 2007
- Nastavitelná křídla a systémy chlazení
- Automatické nastavení úrovně tlaku při souběžné jízdě za jiným vozem
- Časy na kolo a maximální rychlosti udržitelné na úrovni dosažené v roce 2009
- Padesátiprocentní pokles spotřeby paliva
Diskuse k článku