Oficiální premiéra safety caru nastala až 20 let od jeho prvního použití
Dnes už si bez jeho přítomnosti společně s medical carem nedokážeme představit ani jednu velkou cenu. Premiéru si vůz, který musí všichni piloti formule 1 poslouchat, odbyl oficiálně během GP Brazílie 1993.
Přesto se tzv. zpomalovací vozidlo, jehož účelem je zmenšit rychlost pole po velké nehodě tak, aby maršálové stihli odklidit havarované vozy a trosky, objevilo mnoho let předtím. Stalo se tak v kanadské Grand Prix 1973, kdy bylo na dráhu povoláno žluté Porsche 914 po několika incidentech ve zrádných povětrnostních podmínkách. Paradoxně kvůli zpomalovacímu vozu pak zavládly zmatky při určení vítěze, které trvalo několik hodin.
Oficiálně se ale safety car ve formuli 1 představil o mnoho let později. Druhý závod ročníku 1993 začal za suchého počasí. Po několika kolech se ale obloha nad Interlagosem rychle zatáhla a na trať se spustil přívalový déšť. V těchto podmínkách nezvládli své monoposty Ukyo Katayama a Aguri Suzuki. Oba dva havarovali na cílové rovince, kde piloti dosahují obrovských rychlostí. Problémy se při změně podmínek nevyhnuly ani Chritianu Fittipaldimu, do kterého zezadu narazil při nájezdu do první zatáčky Alain Prost. Pro oba dva závod také skončil.
Po těchto incidentech se vedení závodu rozhodlo povolat poprvé v historii oficiálně safety car. Jeho existenci Mezinárodní automobilová federace schválila před sezonou 1993 s úmyslem snížit riziko dalšího neštěstí po nehodách. První safety car byl značky FIAT Tempra, tedy ne Mercedes, jak ho známe dnes.
Od roku 2000 můžeme vidět za volantem safety caru Bernda Mayländera. Němec ve svém bezpečnostním voze byl připraven každou velkou cenu vyjma GP Kanady 2001, kdy byl po zranění nahrazen Marcelem Fässlerem. Pro Mayländera se stala prozatím nejrušnější Velké cena Austrálie 2006. V tomto závodě byl rodák z Waibligenu častěji ve vedení závodu než pozdější vítěz Fernando Alonso. Mayländer má prozatím obkrouženo na čele formule 1 přes 700 kol.
Safety car si během své existence zažil i chvilky hrůzy. Při měnících podmínkách na Nürburgringu 2007 málem bezpečnostní vůz při průjezdu první zatáčkou smetl Vitantonio Liuzzi, který dostal aquaplaning. Není však pochyb o tom, že zavedení tohoto prostředku byl rozhodně krok správným směrem a již několikrát zachránil pilotům, traťovým maršálům a ostatním lidem život.
Diskuse k článku