Odcházející šéf FIA: Plně elektrické závody F1 nejsou možné

Z automobilového průmysl se pomalu stává ‚zelené‘ odvětví ve výrobě a technice. Každá značka se nyní soustředí na vývoj aut poháněných elektřinou. Ve formuli 1 tomu ale tak není a v nadcházejících desetiletích ke změně nedojde.

Štítky: FIA Jean Todt Zveřejněno 15. 12 2021 — Vašek Štěpánek

Končící prezident FIA Jean Todt se nedávno rozpovídal o automobilovém průmyslu, který také spadá pod hlavičku mezinárodní automobilové federace FIA, podobně jako formule 1. Jelikož je aktuálním trendem elektrifikace, byl Todt dotázán na elektrický pohon i v královně motorsportu.

„Elektrický pohon není ve formuli 1 prostě možný, nejde to. Tento sport je především o maximálním výkonu motorů po délku 300 kilometrů. To nyní elektřina jednoduše nedokáže. Možná to za 20 nebo 30 let přijde, ale nyní opravdu ne,“ uvedl s ironickým úsměvem a pokrčenými rameny šéf FIA.

Mezinárodní automobilová federace dohlíží také na další závodní série, například pod ní spadá mladý sport formule E, tedy koncept formulového závodění na elektrický pohon. Proto není úplně důvod zelektrifikovat také formuli 1.

Podle Todta má formule 1 sama dost problémů, které musí vyřešit a elektrifikace by těmto trablím moc nepomohla. Velkým cíle je, aby monoposty F1 neprodukovaly oxid uhličitý a dle nejnovějších zpráv jde vývoj správným směrem, navíc není potřeba elektrického pohonu.

Další komplikací je málo žen v motorsportu. Dnes je to už 29 let, kdy se žena pokusila zúčastnit se formule 1 a kvalifikovat se do závodu. Jistě, v roce 2014 se párkrát ve Williamsu svezla Susie Wolff (manželka Tota Wolffa), nebo Carmen Jordá. Šlo ale o tréninkové jízdy mnohdy jen z marketingových důvodů.

V roce 2019 ale vznikla nová série, tzv. ‚W Series‘, což je formulový šampionát pro něžné pohlaví. Zprvu byl nápad kontroverzní, neboť odděloval muže od žen. FIA ale tehdy argumentovala tím, že všechny sporty jsou rozděleny na mužské a ženské kategorie, od té doby začínají fanoušci přicházet W Series na chuť.

O drtivou většinu nedávných změn v motorsportu se postaral právě Jean Todt, Francouz ale na konci tohoto roku končí v roli ředitele FIA, ve které byl od roku 2009. Co bude dělat Todt dál? Velmi hlasitě se spekuluje o jeho návratu do Ferrari.

Jean Todt byl ve funkci ředitele Ferrari během slavné éry italské stáje. Společně s Rossem Brawnem a Michaelem Schumacherem ukázal prototyp moderního a úspěšného týmu. Na podobné bázi funguje také nynější Mercedes, který původně budoval rovněž Ross Brawn a Michael Schumacher.