Od Speeda po Hadjara: Piloti, kteří debutovali v juniorce Red Bullu

Toro Rosso vychovalo za 19 let existence 14 pilotů. Někteří z nich byli povýšeni do mateřského Red Bullu a později se stali šampiony.

Štítky: Historie Toro Rosso Zveřejněno 6. 02 2025 — Bára Goldmannová

Toro Rosso vzniklo v roce 2006, když Red Bull odkoupil Minardi a udělali z něj svůj juniorský tým. Nejúspěšnějším odchovancem je bezesporu Max Verstappen.

Chybí vám tu Sebastian Vettel? Ten byl sice také juniorem Red Bullu, ale debutoval v Sauberu.

Během 19 let byla stáj několikrát přejmenovaná. Debutovali jako Toro Rosso (2006-2019), v sezoně 2020 došlo k přebrandování na AlphaTauri, což je módní značka Red Bullu, a v roce 2024 dostala stáj z Faenzy asi jeden z nejkurioznějších názvů v historii – Visa CashApp RB (2024). Tento rok budou závodit pod mnohem lepším názvem – Racing Bulls.

Poslední vycházející naděje

Isack Hadjar je posledním juniorem Red Bullu, který dostal vstupenku do formule 1 a stane se leto pilotem Racing Bulls (dříve Toro Rosso).

Ti, kteří se stali šampiony

Když přišel 17letý Max Verstappen v roce 2015 do formule 1, stal se nejmladším pilotem v historii formule 1 a už po pouhém roce a čtyřech závodech sezony 2016 byl povýšen do Red Bullu, přičemž hned první závod v barvách rakouské stáje vyhrál. Posléze začala sezonou 2021 jeho spanilá jízda za čtyřmi tituly v řadě.

Ti, kteří se prosadili

Liam Lawson debutoval v roce 2023, když nahradil v Zandvoortu Daniela Ricciarda, který si poranil ruku. Během pěti závodů, do kterých nastoupil, dokázal svými výkony zaujmout a o rok později, po GP Singapuru, Australana nahradil nastálo. Stačilo mu pouhých 11 závodů, než byl povýšen do A-týmu, což se žádnému jinému juniorovi rakouské stáje tak rychle nepodařilo.

Yuki Tsunoda dostal v sezoně 2021 příležitost u Toro Rossa po pouhém roce ve formuli 2 a okamžitě zazářil, když ve svém premiérovém závodě dojel na bodech. Nicméně sedačka u Red Bullu je prozatím v nedohlednu a s týmem z Faenzy vstoupí tak už do páté sezony, avšak s tím rozdílem, že tentokrát bude lídrem.

Pro sezonu 2019 Toro Rosso angažovalo Alexe Albona, který strávil v týmu jen půl roku, než získal kokpit v Red Bullu po Gaslym. Ale jelikož ani on nepodával po boku Maxe Verstappena dobré výsledky, tak byl po roce a půl posazen na střídačku, než podepsal s Williamsem.

Pierre Gasly počínaje GP Malajsie 2017 nahradil sesazeného Daniila Kvyata. O sezonu a půl později byl povýšen do Red Bullu, kde převzal sedačku po Albonovi. Jenže ani on se nedokázal proti Vestappenovi prosadit a nekompromisní vedení stáje jej opět degradovalo zpět do Toro Rossa. Po dalších několika letech strávených ve Faenze se jejich cesty rozešly a Francouz zamířil do Alpine.

Carlos Sainz se posadil do monopostu Toro Rosso poprvé v sezoně 2015 coby úřadující šampion Formule Renault 3,5 spolu s dalším nováčkem Maxem Verstappenem. Interní souboj vyšel lépe v Nizozemcův prospěch 49:18. Zatímco Verstappen dostal okamžitě vstupenku do Red bullu, tak Sainzova cesta do top týmu tvrala podstaně déle. Než si vysloužil místo u Ferrari, několik let závodil v Renaultu a McLarenu.

Ti, kterým štěstí nepřálo

Do Brandona Hartleyho byly rovněž vkládané velké naděje, ale prostředí formule 1 mu zkrátka nesvědčilo. Přesto, že už tehdy nebyl sedm let součástí jejich juniorského programu, tak v roce 2017 dostal šanci díky tomu, že Carlos Sainz odešel do Renaultu a Gasly se účastnil finále japonského seriálu Super Formula. Následující sezonu absolvoval celou, ale jeho výkony přesvědčivé nebyly, což znamenalo definitivní konec kariéry v královně motorsportu.

Daniil Kvyat je dalším pilotem, který pohořel. Už jeho výkony v debutové sezoně 2014 napovídaly, že zřejmě nebude vynikat jako později Verstappen. Interní souboj s týmovým kolegou Jeanem-Ericem Vergnem prohrál 8:22, přesto byl Rus tím, kdo byl následovníkem Sebastiana Vettela v “áčku”. Co se týká počtu bodů, tak byl lepší než Ricciardo, ale po čtyřech závodech v sezoně 2016 byl nahrazen Verstappenem a musel se spokojit opět s místem u Toro Rosso, ve kterém odjel ještě tři sezony, než v F1 skočil definitivně.

Jean-Eric Vergne debutoval v sezoně 2012. První dva roky byl jeho týmovým kolegou Daniel Ricciardo, se kterým dokázal držet krok. Nicméně Red Bull zvolil Australana jako nástupce Marka Webbera. JEV zůstal ve formuli 1 i v sezoně 2014, než přijal výzvu v nově vzniklém šampionátu formule E, kde dosud získal dva tituly.

Jelikož hvězda ChampCar Sebastien Bourdais nenaplil ve formuli 1 očekávání, hodil Red Bull v Maďarsku tehdy 19letého Jaimieho Alguersuariho do studené vody. Španěl přežil v klubu piraň dva a půl roku, než byl nahrazen, čímž se jeho sen o kariéře pilota F1 rozplynul. Ačkoliv ještě zkusil štěstí ve formuli E, ve které vydržel pouze sezonu, na konci roku 2015 oznámil, že s motorsportem nadobro končí slovy “už jsem tuto přítelkyni přestal milovat.”

Sébastien Buemi se po roce plnění role testovacího jezdce pro Red Bull dočkal pro sezonu 2009 sedačky u Toro Rosso vedle jmenovce z Francie Sébastena Bourdaise. Po třech průběrných sezonách přišel konec, přesto je ale dodnes rezervním jezdcem, který sklízí úspěchy v jiných seriálech, jako formule E nebo WEC, ve kterém je několikanásobným mistrem a mimo jiné i vítězem prestižního podniku 24 hodin Le Mans.

Sébastien Bourdais v roce 2008 přišel do formule 1 jako čtyřnásobný mistr světa série ChampCar. Debut se mu vydařil, když skončil na čtvrtém místě poté, co jej potkal technický problém. Nicméně proti Sebastianovi Vettelovi se prosadit nedokázal a po roce a půl se vrátil zpět do USA.

Když Red Bull v roce 2006 odkoupil Minardi a udělal z něj své “béčko”, byl Scott Speed jejich prvním pilotem a také prvním Američanem v F1 od roku 1993, kdy závodil Michael Andretti. Byť měl rychlost v příjmení, tak ve skutečnosti jí moc neoplýval. Během 28 odjetých závodů ani jednou nebodoval a v roce 2007 byl po sporu s šéfem týmu Franzem Tostem na Nürburgringu propuštěn.