Od pokuty po nejrychlejší čas: Vettelova turecká premiéra
Turecký Istanbul byl před 14 lety svědkem zajímavého debutu. Teprve 19letý Sebastian Vettel se svezl s monopostem BMW Sauber. Německý teenager pokořil rovnou dva rekordy – nejen že se stal nejmladším pilotem, který se kdy zúčastnil závodního víkendu F1, teprve 9 sekund po začátku prvního tréninku porušil sportovní pravidla a vysloužil si trest.
Sebastian Vettel o sobě dával vědět ještě dávno před debutem ve formuli 1. Jelikož jeho kariéru sponzorovalo BMW, začal v roce 2003 závodit ve formuli ADAC BMW a jako 16letý mladík získal v šampionátu celkové druhé místo. O rok později už dominoval – vyhrál neuvěřitelných 18 z celkových 20 závodů a bezpečně si tak pojistil titul.
O rok později nastoupil do šampionátu formule 3 Euro Series, kde se mu podařilo umístit na celkovém pátém místě a stal se nejlepším nováčkem roku. BMW mu za odměnu umožnilo otestovat vůz formule 1. Tehdy neměla mnichovská automobilka svůj tým, ale velmi úzce spolupracovala s Williamsem. Vettel se tak svezl s monopostem FW27, který téhož roku pilotovala dvojice Mark Webber a Nick Heidfeld.
Mladý německý závodník, o kterém se začalo mluvit jako o nástupci Michaela Schumachera, v roce 2006 pokračoval v šampionátu F3 Euro Series. Zároveň se stal testovacím jezdcem týmu BMW Sauber.
Na svou první příležitost v rámci závodního víkendu si musel chvíli počkat – tým totiž dával v pátečních jízdách příležitost Robertu Kubicovi. Vettel by za normálních okolností v roce 2006 do kokpitu vůbec neusedl – dopomohl mu k tomu odchod mistra světa z roku 1997 Jacquese Villeneuva. Kanaďana nahradil Robert Kubica a Vettelovi se tak otevřely dveře k účasti v pátečních trénincích.
Debut si Vettel odbyl v rámci víkendu GP Turecka 2006. Bylo mu pouhých 19 let a 53 dní! Stal se tak nejmladším závodníkem, který v rámci závodního víkendu usedl do závodního monopostu. Nikdo tehdy nevěděl, jak na tom Vettel bude. Jedinou referencí byl onen zmiňovaný test s Williamsem na konci roku 2005. Když tedy Vettel vyjel z boxů a po pouhých 9 sekundách překročil rychlostní limit, museli si na boxové zídce BMW kousat nehty.
Sebastian Vettel se ale nenechal rozrušit, a ačkoliv mu byl následně uložen peněžní trest v hodnotě tisíce eur, odvedl skvělou práci. V prvním tréninku skončil na celkovém osmém místě a byl jen o necelé dvě desetiny sekundy pomalejší než Nick Heidfeld na stejném voze. Vettel ale nepřestal udivovat ani v odpoledním tréninku – tehdy byl dokonce ze všech nejrychlejší.
Ačkoliv šlo jen o obyčejnou tréninkovou jízdu, která nemá na výsledky kvalifikace nebo závodu žádný vliv, není běžné, aby mladý debutant porazil takové kapacity, jakými jsou Michael Schumacher, Fernando Alonso nebo Kimi Räikkönen.
Vettel neskrýval svou radost, ale nejrychlejší čas v druhém tréninku nečekal. „Jsem překvapený!“ prozradil po tréninku. „Bylo to pro mě obtížné, protože jsem tento okruh neznal a zatím jsem s monopostem F1 absolvoval jen jeden regulérní test. I přesto jsem se cítil komfortně a byl jsem schopen nasbírat nějaká data.“
„To, co se děje v rychlých zatáčkách, je nepopsatelné. Můj druhý trénink byl mnohem rychlejší, a ještě k tomu jsem ve formuli 1 vyfasoval rovnou dvě důležité lekce. V prvním tréninku jsem zapomněl aktivovat omezovač rychlosti, což mě vyjde draho, no a po skončení jízd si mě systém vybral na protidrogový test.“
Sebastian Vettel svou první zkušenost v rámci víkendu hodnotil s úsměvem na tváři a se špetkem ryzího humoru, kterým se během své kariéry mnohdy prezentoval a s kterým si jej nyní spojují statisíce fanoušků.
Z Vettelových výkonů měl radost i šéf BMW Mario Theissen. „Ačkoliv je velmi mladý, dokázal posbírat cenné zkušenosti. Začal v brzkém věku a dokázal, že nepodléhá tlaku. A právě proto jsme zažádali o superlicenci, aby to zde mohl demonstrovat.“
Na otázky týkající se Němcovy budoucnosti tehdy Theissen odpověděl: „Vše je otevřené. O jeho budoucnosti nerozhodneme hned – budeme to vše hodnotit závod od závodu.“
Do konce roku Vettel absolvoval všechny zbylé páteční programy a o rok později – v americkém Indianapolisu – už stál na startovním roštu. S BMW Sauberem si tehdy vyjel jeden bod za 8. místo.
VW bere podíl v projektu, který chce vytvářet autonomní nákladní vozidla