Od Fagioliho po Lawsona: 11 brutálních degradací jezdců
Že Red Bull jedná se svými jezdci poměrně krutě, je známá věc. Ale věděli jste, že nejen rakouská stáj se uchýlila k tak radikálnímu kroku, jako je odsunutí pilota do horšího týmu - případně na střídačku?
Nejrychlejší degradaci v historii formule 1 zažil již bývalý pilot Red Bullu Liam Lawson, který přišel o sedačku v top týmu po pouhých dvou závodech této sezony, jelikož vedení rakouské stáje usoudilo, že není týmu přínosem a spíše táhne celý tým svými výkony dolů. Dokonce překonal Roberta Doornbose. Nizozemec absolvoval s týmem z Milton Keynes poslední tři závody ročníku 2006, než byl odsunut na střídačku – v sezoně 2007 byl testovacím pilotem.
Luigi Fagioli
Možná ne degradace v tom smyslu, jak ji chápeme dnes, ale při Velké ceně Francie 1951 byl Luigi Fagioli odstaven tak drastickým způsobem, že se rozhodl okamžitě ukončit kariéru.
Fagioli se vrátil do Alfy Romeo speciálně pro tento závod, přičemž doufal, že si zajistí místo v týmu do budoucna. Když však dorazil do boxové uličky na svou první zastávku pro doplnění paliva, tým mu nařídil, aby vystoupil a přenechal vůz týmové jedničce Juanu Manuelu Fangiovi, jehož Alfa odstoupila ze závodu o 10 kol dříve.
Fagioli byl tímto rozhodnutím natolik rozhořčen, že okamžitě ukončil svou závodní kariéru. Fangio mezitím dovedl jejich sdílený vůz až k vítězství.
Graham Hill
Graham Hill byl dvojnásobným šampionem formule 1 a vítězem Indianapolis 500, když byl v roce 1970 degradován.
Na konci sezóny 1969 si Hill při nehodě v Lotusu zlomil obě nohy. Během zimní přestávky Colin Chapman dospěl k závěru, že jeho bývalá hvězda už nedokáže udržet své tempo, a proto ho přesunul do týmu Roba Walkera, který provozoval vozy Lotus.
Hill v královně motorsportu zůstal ještě několik let, ale nikdy už nedosáhl dřívějších úspěchů.
Ayrton Senna
Brazilská legenda Ayrton Senna se ve své kariéře setkala s poněkud zvláštní „degradací“.
V roce 1984 debutoval ve formuli 1 za tým Toleman a odjel 12 závodů, než jej na jeden závod tým suspendoval.
Proč? Senna měl podepsanou smlouvu s Lotusem na následující rok, což se Tolemanu nelíbilo. Ačkoli měl Senna ve smlouvě výstupní klauzuli, tým musel být informován o možné změně dříve, než k vykoupení dojde. Když se tak nestalo, Toleman ho pro Velkou cenu Itálie odstavil.
Roberto Moreno
Roberto Moreno se zdál být silným kandidátem na místo v týmu Benetton, ale když sezóna 1991 začala, bylo jasné, že to tak nebude. Ani Moreno, ani jeho týmový kolega Nelson Piquet starší nepodávali dobré výkony a vedení týmu bylo připravené na změnu.
Po nevýrazném výkonu v Belgii byl Moreno u Benettonu nahrazen Michaelem Schumacherem. Jelikož po Schumacherově odchodu z Jordanu zůstalo volné místo, Moreno dostal nabídku jej nahradit.
Yuji Ide
Jako 31letý nováček debutoval Yuji Ide v roce 2006 u týmu Super Aguri, ale jeho kariéra ve formuli 1 netrvala dlouho.
V květnu tým oznámil, že Ide bude degradován na roli rezervního jezdce a nahrazen Franckem Montagny kvůli své nezkušenosti. Krátce poté FIA Ideovi odebrala superlicenci.
Sébastien Bourdais
Francouzský závodník Sébastien Bourdais získal čtyři tituly v sérii Champ Car, než v roce 2007 debutoval ve formuli 1 u Toro Rosso – avšak v polovině sezony 2009 byl nahrazen Jaimem Alguersuarim.
Tým uvedl, že Bourdais nenaplnil očekávání – na což Bourdais reagoval žalobou proti týmu.
Pedro de la Rosa
Ačkoli to nebyl konec jeho kariéry ve formuli 1, Pedro de la Rosa byl v roce 2010 propuštěn ze Sauberu kvůli nedostatečným výkonům.
Tým místo něj povýšil Nicka Heidfelda, zatímco de la Rosa se přesunul na pozici testovacího jezdce Pirelli, kterou Heidfeld zastával, než jej angažoval Sauber.
Narain Karthikeyan
Po pěti letech mimo formuli 1 se Narain Karthikeyan vrátil s týmem Hispania Racing, kde však zaznamenal několik rekordů jako nejníže klasifikovaný jezdec v historii F1 (24. místo).
V polovině sezony 2011 Hispania vyměnila Karthikeyana za Daniela Ricciarda. Ricciardo byl juniorem Red Bullu a tým Toro Rosso si ho chtěl otestovat pro budoucí angažmá.
Nick Heidfeld
Také v roce 2011 Renault oznámil, že Nick Heidfeld a Bruno Senna se budou dělit o předsezonní testy, aby se rozhodlo, kdo získá místo pro celou sezonu.
To nakonec připadlo Heidfeldovi, ale sezona byla pro něj náročná a často poškozoval svůj vůz. Nakonec byl degradován na roli rezervního jezdce a nahrazen Sennou. Krátce poté Renault opustil.
Daniil Kvyat
Ruský závodník byl po dvou sezonách v Toro Rosso povýšen do Red Bullu, kde závodil po boku Daniela Ricciarda. Po pouhém roce a půl však Red Bull rozhodl o jeho degradaci v roce 2016.
Kvyat měl velmi těžký start do sezony, a když na domácí velké ceně kolidoval s vozem Sebastiana Vettela, tým se rozhodl vyměnit ho za stoupající hvězdu Maxe Verstappena.
Pierre Gasly
Pierre Gasly je dalším jezdcem, který zažil povýšení do Red Bullu a následné přeřazení zpět do Toro Rosso. Po jedné kompletní sezóně v juniorském týmu byl v roce 2019 povýšen do Red Bullu – ale po pouhých 11 závodech byl degradován.
Christian Horner uvedl, že Gasly nedokázal dostat z vozu maximum a že Red Bull hledal jezdce, který by byl schopen soupeřit s Maxem Verstappenem v roce 2020.