Ocon není mezi kolegy oblíbený, ale na svou obhajobu říká: jsem profesionál

GP Monaka po delší době opět ukázala, jak může být Esteban Ocon pro svůj vlastní tým nevyzpytatelný.

Štítky: Alpine Esteban Ocon Zveřejněno 1. 06 2024 — Dominik Kovář

Je to už ohraná písnička. Esteban Ocon a týmoví kolegové. Své si s ním postupně zažili Sergio Pérez, Daniel Ricciardo, Fernando Alonso a nyní i Pierre Gasly. Zejména souboje s Pérezem z dob ve Force Indii (potažmo Racing Pointu) – můžeme zmínit kontakt po startu GP Belgie 2017 před stoupáním do Eau Rouge nebo vzájemnou havárii v Singapuru o rok později. Když se Ocon z Racing Pointu poroučel kvůli Strollovi, Pérezovi se značně ulevilo.

Ještě nedávno s Oconem v Alpine působil navrátilec Fernando Alonso. Ten se v roce 2021 vrátil do kolotoče F1 po dvou letech. První rok vypadal nadějně. Renault působil nově pod značkou Alpine, Ocon získal i díky Alonsovo perfektnímu bránění premiérové vítězství v Maďarsku a s příchodem nových technických regulí to vypadalo, že francouzská stáj se bude posouvat kupředu.

Bohužel se tak nestalo, což se odrazilo i na vztahu obou pilotů. Ocon svůj dluh za vítězství Alonsovi moc nesplácel, ba naopak. V sezóně 2022 s ním měl hned několik hraničních soubojů, které jednoduše s týmovým kolegou nepodstupujete. Alonsovo slova byla před koncem roku 2022 a následným odchodem do Aston Martinu výmluvná: “Nepotřebuji s ním mluvit. Už jen jeden závod a je konec, konečně.”

Když bylo oznámeno, že od sezóny 2023 bude týmovým kolegou Ocona Pierre Gasly, tušilo se, že nepůjde o idylický vztah. Ti dva se nemají rádi už od soubojů v motokárách. Oba ujišťovali, že jsou staré konflikty uzavřené. U Gaslyho jsme tomu možná věřili. Netrvalo dlouho a byli jsme svědky první velké nehody. Po restartu závodu v Austrálii měly oba monoposty Alpine šanci na velký bodový příděl, než došlo ke zmíněné nehodě a odstoupení obou pilotů ze závodu.

V aktuálním ročníku byl Ocon tím, kdo držel tragické Alpine blízko bodů. První získal za desáté místo v Miami a zdálo se, že svými kvalitními výkony může být pro rok 2025 jedním z kandidátu na sedačku u Mercedesu, který hledá náhradu za Lewise Hamiltona. Celou svoji dosavadní práci zbořil posledním incidentem v Monaku. Podle Autosportu dokonce představitelé Alpine se šéfem týmu Bruno Faminem řešili možnost nechat sedět Ocona doma při nadcházející GP Kanady. To by byla rána, ze které by se Oconovo renomé již nemuselo vzpamatovat.

Aktuální cesta Ocona k napravení renomé je jednoduchá. Přijmout své chyby, podřídit se týmu a nevystavovat sebe a týmového kolegu do nebezpečných situacích. Během své dosavadní kariéry se tomuto zatím francouzský závodník nenaučil. Pokud ale chce ve své kariéře pilota formule 1 pokračovat, je ten nejvyšší čas začít.

Esteban Ocon s odstupem času po GP Monaka zveřejnil následující prohlášení:

„Po Velké ceně Monaka toho bylo řečeno mnoho. Přestože jsem obdržel mnoho vzkazů na podporu, hluboce mě zarmoutilo množství urážek a negativních názorů, které jsem obdržel na internetu ohledně mé osoby, mé jízdy a mé kariéry.

Díky tvrdé práci, podpoře a obětavosti mnoha lidí jsem od svého debutu v roce 2016 dosud závodil ve více než 140 velkých cenách. Vždy jsem byl tvrdým soupeřem a jako většina jezdců jsem měl svůj podíl na incidentech.

Měl jsem štěstí, že jsem závodil po boku talentovaných a zkušených týmových kolegů, včetně vítězů závodů Daniela [Ricciarda], Checa [Pereze] a Pierra [Gaslyho], a dvojnásobného šampiona Fernanda [Alonsa]. Jako týmoví kolegové jsme často startovali do závodů velmi blízko sebe, což v některých případech znamenalo tvrdé souboje na trati a někdy i kontakt.

Samozřejmě jsem se dopouštěl i chyb. Nejsme roboti, jsme sportovci, kteří každý den tlačí na pilu, aby dosáhli svého snu vyhrávat závody. F1 je sport, kde emoce jsou vysoké a vášně hluboké.

Vidím a cítím to každý víkend na trati i na sociálních sítích… to dobré i to špatné. Ale dezinformační výroky a hrubé zkreslení, které jsem v posledních dnech viděl na internetu o mé schopnosti pracovat s týmem, byly nepřesné, zraňující a poškozující.

Od svých prvních kol v motorsportu jsem k tomuto sportu přistupoval s pokorou, profesionalitou a respektem. Tyto hodnoty mi byly vštěpovány od útlého věku.

I když se každý jezdec žene za individuální slávou, vždycky to bude především týmový sport. Vždy jsem se řídil pokyny, které jsem dostal, a závodil jsem tak, abych pro svůj tým a s ním dosáhl maxima.

Minulou neděli jsem přijal odpovědnost za incident v prvním kole a i přes mé nedokončení jsem rád, že si tým připsal bod do tabulky v tomto pro nás všechny těžkém začátku sezony. Pierra si vážím jako týmového kolegy i jako závodníka. Uvnitř týmu jsme vždy spolupracovali a pracovali profesionálně, a tak tomu bude i nadále.

Ve Formuli 1 není odměna bez rizika – a starty v závodech jsou intenzivní, tím spíše v Monaku, kde úvodní kolo může rozhodnout o výsledku v cíli. Nakonec jsme všichni soupeři a tvrdé a férové závody napříč celým závodním polem jsou tím, co dělá náš sport tak skvělým a hlavním důvodem, proč tento sport tak miluji.

Těším se na závody v Montrealu před fantastickými kanadskými fanoušky a na vzrušující příležitosti, které mi budoucnost přinese. Esteban.“

ČTI ONLINE MAGAZÍN KOLO NA KOLO