Očima jezdce – jak se řídí monopost F1?

Základní prvky jsou pro všechny piloty stejné. Volant, brzda, plyn. Jak ale tyto nástroje využívají ti nejlepší a dosahují tak impozantních výsledků? V prvním článku z dvoudílné série si pod taktovkou Jamese Allena představíme pohled pilota Williamsu Valtteriho Bottase. Ve druhém díle se pak podíváme na názor závodního inženýra o tom, co odlišuje dobrého pilota od absolutní špičky,…

Štítky: James Allen Valtteri Bottas Williams Zveřejněno 14. 01 2016 — Josef Nekvinda

Základní prvky jsou pro všechny piloty stejné. Volant, brzda, plyn. Jak ale tyto nástroje využívají ti nejlepší a dosahují tak impozantních výsledků? V prvním článku z dvoudílné série si pod taktovkou Jamese Allena představíme pohled pilota Williamsu Valtteriho Bottase. Ve druhém díle se pak podíváme na názor závodního inženýra o tom, co odlišuje dobrého pilota od absolutní špičky, a jak z auta dostat to nejlepší. Takže rozhodně je na co se těšit.

Na rozdíl od fanoušků fotbalu nebo atletiky je ve světě formule 1 celkem obtížné rozpoznat různé jezdecké styly nebo v takové rychlosti zaznamenat to, co pilot zrovna dělá. Zároveň, stejně jako auta, musí i piloti fungovat ve více pracovních módech během závodního víkendu, a tak zatímco v sobotu se jezdec vžívá do role Usaina Bolta a zajíždí jedno sprinterské kolo, v neděli jej čeká stejná fuška jako Mo Faraha.

„Je to všechno o detailech,“ říká Valtteri Bottas. „O tom, jak se sžijete s autem, zda budete jako jeden celek. Pak můžete mít pocit, že jste rychlí. Je to všechno o pocitech, také o strategii a o tom, jak dokážete myslet dopředu,“ dodává Bottas.

Kombinace pocitů a soustředění je ostatně pro Bottase tím nejdůležitějším. Tělo a mysl může být hodnoceno jako dva samostatné subjekty, ale pokud chce být závodník formule 1 na vrcholu, oba celky musí pracovat v naprosté harmonii. Na dotaz, jaký nástroj je pro závodníka nejdůležitější, Fin reaguje takto: „Pro mě je to spíše o pedálech než o volantu, protože pedály mnohem více vyladíte balanc auta. Když dobře ovládáte pedály, pak v některých zatáčkách ani nemusíte otáčet volantem.

Brzdění hraje jednu z největších rolí při nájezdu do zatáčky. Jdete na úplný limit, zavíráte zatáčku, ale nesmíte to přehnat. Jakmile jste v zatáčce, musíte být naprosto precizní při práci s brzdovým pedálem a snižováním brzdného tlaku,“ uvádí Bottas.

Už Jackie Stewart označoval jemnost práce s brzdovým pedálem za nejdůležitější prvek průjezdu zatáčkou a Bottasovi nezbývá než s bývalým trojnásobným šampionem souhlasit. „Když jdete na brzdy, zaleží také na tom, jak je trať hrbolatá. Musíte být opravdu agresivní, abyste se s nerovnostmi vypořádali. Pokud jde o vyvážení vozu a ideální rychlost, kterou si chcete na výjezd ze zatáčky přivézt, pak vystihnout pravý okamžik, kdy sundávat nohu z brzdového pedálu, je klíčem k úspěchu,“ doplňuje mladý Fin.

Naštěstí pro pilota formátu Valtteriho Bottase neznamenal přechod na hybridní pohonné jednotky příliš velkou změnu tohoto umění. „V brzdění není prakticky žádný rozdíl, protože systémy rekuperace jsou tak precizní, že nemusíte měnit své předchozí návyky. Všechno je na tom, jak vy sami ovlivníte brzdový pedál,“ vysvětluje Bottas.

Ačkoli tedy Bottas považuje brzdy za nanejvýš důležité, jde o mnohem více než jen o samotný průjezd zatáčkou a výjezd z apexu v co nejvyšší rychlosti. Své dovednosti Bottas shrnuje takto: „Myslím, že jsem v průjezdech docela dobrý, umím zvolit správnou rychlost a zbytečně neplýtvám silami. Záleží na tom, co po první zatáčce následuje. Pokud poté jedete po rovině, pak musíte udělat některé věci jinak než v případě, že následuje další zatáčka,“ ví pilot Williamsu.

Přenést rychlost na pneumatiky a poté na asfalt ale pro Bottase není jen otázkou získání maxima výkonu z vozu. Aby piloti dosáhli skvělých výsledků v kvalifikaci a následně i závodě, potřebují perfektně ovládat umění střídání jezdeckých stylů.

„V kvalifikaci je to o tom, jak rychle se dokážete dostat zpátky na startovní/cílovou čáru v jednom kole. Jde o optimalizaci zajetého kola, optimalizaci zahřátí pneumatik. V závislosti na okruhu prostě nemůžete s pneumatikami bláznit, protože byste například mohli v posledním sektoru bojovat s trakcí. Vždy můžete počítat pouze s jedním čistým kolem, které je zároveň vaším limitem.

Pokud víte, že je to ‚To kolo‘, pak vaše koncentrace přechází do úplně jiné úrovně než v kterémkoli jiném okruhu. Když je vaše mysl přítomna a na správném místě, tak cítíte, jak je to snadné a všechny zatáčky projedete tak, jak by správně měly být projety,“ říká Bottas.

V samotném závodě je to ale úplně jiná písnička. „V závodě potřebujete být nejrychlejší 60 nebo 70 kol, je to diametrálně odlišné. Musíte si spočítat, kde je třeba tlačit na pilu, kde je třeba šetřit pneumatiky a tak. Stejně tak musíte dobře ovládat pohonnou jednotku, abyste někoho předjeli nebo se ubránili, a to kvůli využití kinetické energie na správném místě, ale je toho spousta, co piloti musí zvládnout,“ uvádí Fin.

Rezolutně tak odmítá to, že by současná formule 1 nebyla náročná. To, že pilot nejede naplno, podle něj neznamená, že se jen tak ledabyle plouží po trati, nebo že by jeho úloha ve voze byla snadná. Také na rozdíl od fotbalu nebo kteréhokoli jiného sportu ve formuli 1 piloti nepracují s trenérem. Jakýmsi zástupcem jim v tomto ohledu je závodní inženýr, který poskytne spoustu vstupních dat.

„Nemyslím si, že jich na naší úrovni v tomto sportu působí hodně. V juniorkách a motokárách je skvělé mít po boku někoho zkušenějšího než jste vy, kdo vám řekne, jak se auto ovládá a pomůže vám najít cestu. Například mezi sérií Renault a F3 je obrovský skok a je hodně věcí, co se člověk musí naučit. Vlastně jsem nikdy pořádně trenéra neměl, ale před několika lety jsem pár dní strávil s Robem Wilsonem, o kterém si myslím, je jedním z nejlepších v oboru,“ uzavírá Bottas.

Na pohodě pilota je postaven celý úspěch

Na pohodě pilota je postaven celý úspěch

Diskuse k článku

Napsat komentář