Obviňování Ferrari z podvádění je liché
Po závodě v USA mají skoro všichni jasno: FIA na popud Red Bullu upřesnila, co se smí a nesmí dělat se senzory, které kontrolují momentální průtok paliva a jeho limit. A najednou: Ferrari poprvé od začátku srpna nevyhrálo kvalifikaci a jediný vůz týmu skončil v cíli s téměř minutovou ztrátou na vítěze. "To je tak, když přestanete podvádět," nebral si servítky pilot Red Bullu Max Verstappen. Pustil se tím trochu na trochu tenký led. Nejen proto, že jde o vážná obvinění. Ale třeba i proto, že jednoduše nemusí mít pravdu.
Motor Ferrari mají soupeři (a FIA) v merku už dlouho. Odborníci FIA kontrolují jeho pohonnou jednotku už od začátku loňské sezony. To byly v podezření takzvané dvojí akumulátory, prý překračující povolené limity toho, co mohou posílat zpátky na klikovou hřídel motoru. FIA nasadila všelijaké senzory, ale nenašla problém. Ba naopak: technickými prostředky zajistila, že řešení baterií u Ferrari ani nemůže fungovat tak, jak se někteří soupeři obávali.
Přišly další pokusy, jak poukázat na technické prohřešky: vhánění oleje do motoru, což dělá energetický potenciál spalování vyšší. Nebo zneužívání chladicí kapaliny intercooler (mezichladiče plnicího vzduchu), taktéž za účelem většího výnosu spalování. V obou případech FIA řekla, že by na to přišla, kdyby to Ferrari skutečně dělalo.

Nedávno se objevil další nápad, že Ferrari zneužívá oleje z intercooleru pro spalovaní v motoru. Tohle se ale nedostalo dál než jen na úroveň spekulace. Nikdo se o tom s FIA pořádně nebavil. V průběhu GP USA se objevila zatím poslední teorie: obcházení senzorů okamžitého průtoku paliva, který je omezen na hodnotu 100 kilogramů za hodinu. Myšlenka je taková, že v měřicích bodech jsou hodnoty průtoku v pořádku, mimo ně už ne. Podobně jako voda v řece protéká na různých místech o různém objemu, ale na konkrétní délce neproteče víc než dané množství za určité období.
Ano, pro dosažení průměru splňující limit je nutné v měřících bodech být s velkou rezervou pod stanovenou hodnotou. Ale princip, podle kterého spalovací systém motoru F1 funguje, znamená, že vyššího výkonu lze nakonec dosáhnout i díky tomu, co mimo měřící body bylo nakonec nad limit. Myšlenka dobrá, ale podle upřesnění FIA během GP USA nelegální.
Toto upřesnění FIA vydala v sobotu ráno před třetím tréninkem a kvalifikací na GP USA. Pokud by Ferrari skutečně aplikovalo výše popsaný princip, opustit tuto praxi není úplně triviální záležitostí.
Ve třetím tréninku odešel motor Leclercovi. Jednalo se o třetí kus, a třetí verzi specifikace. Ferrari Leclercovi nasadilo starší kus druhé verze specifikace, který je slabší. A Vettelově motoru ubralo na zatížení, protože si nebylo jisté příčinou poruchy. Vettel kvalifikaci prohrál o 0,012 sekundy. Že to byla první prohra Ferrari v kvalifikaci v posledních sedmi závodech asi těžko lze považovat za důkaz nějakého velkého výkonnostního propadu. Tím spíše, když už v Mexiku Ferrari prohrálo o 0,266 sekundy před tím, než byl na startu odsunut Max Verstappen za svůj prohřešek se žlutými vlajkami. A na náročné Monze zas Hamilton prohrál kvalifikaci jen o 0,039 sekundy. Zjednodušeně řečeno: kvalifikaci v USA nelze brát jako indikativní parametr nějakého výrazného výkonnostního poklesu Ferrari.
Závod může působit jiným dojmem. Piloti byli hned od startu zoufale pomalí. Vettel vypadl kvůli prasklému zavěšení kola, ale Leclerc byl v cíli o 52 sekund za vítězným Bottasem na podobné strategii dvou pit stopů. Zde nelze říci, do jaké míry na pomalém tempu může jakákoli potenciální výkonnostní úleva na motorech, nebo blbě fungující pneu, to vše v kombinaci s nastavením větší úrovně aerodynamického přítlaku.
Charles Leclerc navíc zajel nejrychlejší kolo závodu, a to o 0,788 sekundy rychleji než druhý Valtteri Bottas. Ano, Leclerc jel na nejrychlejší červené sadě a tak podobně… ale…
Do konce sezony zbývají dva závody. Jak se tenhle zajímavý případ vyvíjí postupně, tak je jasné, že bude-li Ferrari podobně pomalé také v Brazílii a Abú Dhabi, myšlenky budou všelijaké. Co když ale naváže na sérii závodů po zázračné letní přestávce?
Jsem si jist, že to bude jedno z nejsledovanějších témat. V tuto chvíli ale jde o případ bez důkazů a zatím ani nemá racionální základ. A Verstappenův komentář na tiskové konferenci po skončení GP USA byl výrazně za hranou. Sportovně, lidsky i právně.
No, co k článku říct – nic. Je to tam popsáno zcela jasně.
Ještě trochu techniky – pokud zvýším průtok paliva nad povolenou mez v kvaldě, to by snad i nějak šlo, ale opět to chce vyšší příděl vzduchu, větší práci turba. Jen obohacení směsi nebude stačit, i když svoje přinese také. V závodě zvýšení průtoku znamená zvětšení celkové spotřeby paliva, tedy proti konkurenci musí natankovat až do povoleného množství 105 kg. To je opět problém, protože každé kilo znamená horší akceleraci a tedy ztrátu. S tím olejem to neberu, olej hoří jinak, než benzín a motor by začal kouřit a smrdět (jako 2T), i když ne tak výrazně.
Můj názor je, že se Ferrari podařilo nějakým způsobem snížit mechanické ztráty motoru a třeba i převodovky, tím vzrostl výkon natolik, že je to poznat. Možná dokázali napsat nový soft pro ŘJ, který něco přinesl – opět se tím chlubit nebudou. K tomu dobrá aerodynamika a proto je nikdo na rovinkách nedokáže dojet ani s použitím DRS. Zase o tolik rychlejší nejsou, to by ujížděli všem o půl sekundy na kolo, což se vždy neděje. Leclerc je skutečně rychlý, když mu sednou gumy, tak je s tímto autem k nedostižení – ale kolo Mercedesu ani RB nedá. Ferdové možná přišli na to, jak z nízkého přítlaku dostat více výkonu z pneumatik – a tím se určitě chlubit nebudou. Poslední závod bylo jasně vidět, že to Leclercovi klouže, předek mu nedržel a Seb na tom byl stejně. Jiné teploty, jiný vítr a všechno bylo jinak.
Kde je problém? Jen v tom, že se změnilo pořadí na špici, po létu se zmohlo Ferrari, i když to nedokázalo tak úplně potvrdit v závodech. A to jaksi začíná někomu vadit, zvlášť RB nebo vlastně Maxovi, kterému se opět vzdálila možnost stát se MS. Když jsme nic nevymysleli my, nedokáží to ani oni a tedy podvádějí… 🙂
Díky za tenhle článek. Upřímně doufám, že Ferrari nekleslo a nikdy neklesne tak hluboko, aby začali úmyslně podvádět. To bych, jako fanoušek Ferrari, asi nezkousnul…