O titulu se v zákulisí jednalo také na konci sezony 1999

Letošní finále sezony formule 1 se nese v kontroverzním duchu. Přestože je Max Verstappen zatím oficiálně šampionem, Mercedes se na výsledky závodu odvolal. Nebylo by to ale poprvé, co se o titulu mohlo rozhodnout “od stolu”.

Štítky: Ferrari FIA McLaren Zveřejněno 14. 12 2021 — Jiří Košta

V roce 1999 si Michael Schumacher zlomil nohu a vynechal šest závodů. Bylo zřejmé, že jeho šance na zisk titulu jsou pryč, ale týmový kolega Eddie Irvine v jeho nepřítomnosti dokázal převzít roli lídra týmu Ferrari.

V době, kdy se Schumacher vrátil, pro VC Malajsie probíhala bitva o titul mezi Irvinem a Häkkinenem v McLarenu. Pro tým z Wokingu to byl těžký závod s několika špatnými strategiemi a Häkkinen skončil třetí. Irvine vyhrál, přičemž Schumacher udělal vše, co potřeboval,, aby to bylo 1-2 pro stáj z Maranella.

Zdálo se, že mistrovská bitva bude pokračovat až do finále v Japonsku, tedy dokud se nezapojí FIA. Při kontrole legálnosti vozů Ferrari byla nalezena pochybná část šasi. Tým byl povolán k diskusi a před večerem byli Irvine a Schumacher diskvalifikováni.

Ferrari to ale nenechalo být a okamžitě se odvolalo. Případ by se dostal k Mezinárodnímu odvolacímu soudu. V mezidobí se Irvine i Häkkinen vyslovili proti trestu, přestože Mika byl prozatímním mistrem světa. Dokonce i tehdejší šéf formule 1 Bernie Ecclestone promluvil a řekl, že pravidla jsou příliš přísná a celá věc je pro sport špatná.

Přesto se ICA sešel a vyslechl všechny důkazy. Spekulovalo se, že McLaren vyzval FIA, aby se podívala blíže na bočnice (anglicky badgeboards) Ferrari. Jakékoli takové zapojení samozřejmě důrazně v Británii popřeli.

Po zvážení byl odvolací proces shledán ve prospěch Ferrari a všechny body a pozice z Velké ceny Malajsie byly obnoveny. FIA trvala na tom, že to byla chyba jejich měřicího systému, a připustila, že předpis není dostatečně jasný. Technický delegát FIA uznal svou chybu a mezi jezdci a týmy proběhla velká debata.

Ferrari ale pro další závod bočnice upravilo, což vedlo Davida Coultharda k otázce, jak by to mohlo být legální, když se nakonec vše narychlo měnilo.

Ve Velké ceně Japonska vyhrál závod Häkkinen, společně s ním byli jezdci Ferrari na pódiu. Mika získal šampionát, o který tak tvrdě bojoval, zatímco Irvine o něj těsně přišel. Ferrari získalo po dvaceti letech první titul.

Mercedes chce pomocí solární energie “jezdit zadarmo”