O co všechno se hraje v poháru konstruktérů v roce 2024?
Letos nemá stále nikdo nic jisté. Bitva o umístění se odehrává nejen na špičce pole, ale také hluboko v něm.
Od formule 1 jsme si dostatečně odpočinuli a nyní nás čeká poslední čtvrtina sezóny. A že je tentokrát o co stále hrát. Po jedné z nejdominantnějších sezón v historii F1 letos mistrovskému Red Bullu postupně došel dech.
V poháru konstruktérů již mistrovský tým o vedení přišel. V poháru jezdců ho stále střeží Max Verstappen, ale Lando Norris se blíží. Šampionát jezdců si však nechejme na jindy. Pohár konstruktérů totiž nabízí mnohem více, než jen bitvu o titul. Boj se totiž odehrává na více frontách.
Za umístění v poháru konstruktérů se rozdávají velké peníze. Jeden jediný bod může mít hodnotu 10 milionů dolarů. Na opačné straně, pokud skončíte o pozici hůře, máte 10 % navíc v aerodynamickém tunelu, což také není k zahození. Jaké bitvy nás tedy v závěru sezóny čekají?
Bitva o titul / 2. místo – McLaren, Red Bull, Ferrari
Mclaren vyhrál poprvé od roku 2012 dva závody za sebou. Díky tomu se tým z Wokingu dostal nejen do čela šampionátu, ale rovnou do menšího trháku. Aktuálně má před druhým Red Bullem náskok 41 bodů. Red Bull by musel najít ztracenou formu a zároveň doufat ve vzkříšení Sergia Péreze, aby mohli na souboj s McLarenem vůbec pomýšlet.
O dalších 34 bodů zpět je Ferrari. Souboj o druhé místo je možná o něco pravděpodobnější, než o to první. V žádném případě se ale nevyplatí tým z Maranella podceňovat. Ve hře je ještě solidní množství bodů a letošní sezóna bylo dosud natolik nevyzpytatelná, že se může stát cokoliv..
Bitva o 6. místo – RB, Haas
Ve svém vlastním světě se pohybují čtvrtý Mercedes a pátý Aston Martin. Jiná příčka v konečném zúčtování šampionátu je pro ně spíše utopií. To se nedá říci o další dvojici týmů za nimi. RB poněkud kopíruje výkonnostní propad Red Bullu a jeho šesté místo je v ohrožení před americkým Haasem.
Haas je naopak příjemným překvapením posledních závodů. V posledních třech závodech americký tým vždy bodoval a jeho ztráta na páté RB činí pouhé tři body. Haas je aktuálně ve větší formě, ale RB může těžit z příchodu Liama Lawsona, který nahrazuje Daniela Ricciarda.
Bitva o 8. místo – Williams, Alpine, Sauber
Když se podíváme na aktuální formu týmů Williams, možná ho nyní zbytečně “škatulkujeme” do boje o osmé místo, zatímco mohou pomýšlet dokonce na místo šesté. Vycházíme však z toho, že v letošním roce jsou první čtyři týmy příliš silné a získat větší obnos bodů z jednoho závodního víkendu je pro tým ze středu pole velmi náročné, pokud nedojde k odstoupení někoho z předních týmů. V Baku takto Williams těžil z kolize Carlose Sainze a Sergia Péreze.
Angažování Franca Colapinta bylo skvělým tahem od Jamese Vowlese. Williams má rázem dva piloty, kteří jsou schopni bodovat. Alpine má výkyvy formy a v posledních závodech zaznamenalo spíše propad, než vzestup.
Sauber je stále jako jediný tým bez bodu. Nedá se říci, že by byl tým z Hinwillu natolik špatný, ale doplácí na horší závodní rychlost – v kvalifikacích na některých tratích nakukují do Q3. Stačí jeden šílený závod a Sauber může být ve hře.