Nový tým F1? Zájem reálný, realizace nereálná

V zákulisí uplynulé GP Kanady poprvé na povrch pronikly zvěsti o tom, že se na start velkých cen chystá nový tým F1. Vypadá to, že zájem je sice reálný, ale za současných podmínek velmi těžko realizovatelný.

1 Štítky: FOM Force India Zveřejněno 16. 06 2017 — Tomáš Richtr

Pokud byste chtěli založit nový tým F1, pak si nepomůžete tím, že dáte inzerát na jobs.cz a najdete potřebné zaměstnance. Přes svou velikost je svět formule 1 úžasně malou komunitou a praxe je úzce specializovaná. Myslíte-li svůj záměr vážně, nezbude vám nic jiného, než se ohlížet po zaměstnancích stávajících týmů, zda by nechtěli přistoupit na novou výzvu. Jakmile je někdo kontaktován, málokdy se takový drb udrží v tichosti.

Šéf Red Bullu Christian Horner v Kanadě přiznal, že pár jeho zaměstnanců bylo osloveno stranou, která má zájem o vstup do F1. Někteří bývalí zaměstnanci dnes již zkrachovalého Manoru byli angažováni za účelem studií a rešerší, které jsou před potenciálním vstupem do F1 naprosto nezbytné. Ross Brawn pracující nově v kapacitě jednoho z šéfů F1 přiznal, že byl osloven několika lidmi, kteří o vstup do F1 vyjádřili zájem.

Speciální skupina Rosse Brawna si klade za cíl lepší závodění

Postavit dnes tým F1 na zelené louce je ohromně komplexní a náročný projekt. Manažersky, technologicky, finančně, prostě po všech stránkách. Je to jako postavit firmu o stovkách zaměstnanců a mnoha desítek dodavatelů v řádu měsíců. Firmu, která ale dokáže reálně podávat dobré výsledky v horizontu čtyř nebo pěti let, takže na tuto dobu potřebujete spolehlivé finanční krytí. A zatímco vůz si postaví každý tým sám na podobné bázi, jako to neoficiálně zákaznickou formou dělají Toro Rosso nebo Haas, bez dobrého motoru se neobejdete. A dobrý motor v F1 znamená dnes jen Mercedes nebo Ferrari, za chvíli možná Renault. Ale nebude to levné.

Také proto se údajní noví zájemci ptají, zda by bylo možné dosáhnout na odměny za účast a výsledky (prize money) již v první sezoně. Ross Brawn se nechal slyšet, že tuto strukturu nelze změnit, neboť současné smlouvy jsou platné až do roku 2020. Podle těchto podmínek – zjednodušeně řečeno – platí, že abyste dostali jako tým od vedení F1 nějaké peníze, musíte v posledních třech sezonách alespoň dvakrát skončit v první desítce. Vyprávějte to čerstvým případům Manoru nebo Caterhamu.

Red Bull nemůže pomýšlet na úspěch bez vlastního motoru

Vstup do F1 v každém roce ode dneška do sezony 2020 je čirá finanční sebevražda. Nenajdete v oblasti motorsportu nikoho, kdo by neměl finanční objemy nutné pro účast (nedej bože úspěch) v F1 za úchylné. A je tomu skutečně tak. Máme obrovské štěstí v tom, že Mercedes a Ferrari bojují o každé letošní vítězství, ale za jakou cenu? Rozplýváme se štěstím, že to jsou dva týmy, i když by to relativně snadno mohlo být týmů třeba pět. Přesto mají někteří zájemci z bohatých regionů (kterými už nejsou Amerika, Evropa nebo Austrálie, ale spíše Čína) dost elánu na to, aby postavili tým na start velkých cen sezony 2018. Alespoň v takovém duchu se objevuje řada zpravodajských titulků. Jenomže chcete-li se postavit na start GP Austrálie 2018, nemůžete v této době projevovat zájem o registraci do šampionátu. Musíte už teď mít návrh vozu a postavenou továrnu, ve které formuli na příští sezonu postavíte. Jinými slovy: už je pozdě. Zájemci opravdu mohou existovat, ale tahle zpráva nemá o nic větší váhu, než když bych teď zavolal Rossu Brawnovi a zeptal se jej, zda má na příští rok volno.

Přáli bychom si všichni, kdyby se nějaký nový tým objevil, ale F1 se dostala do pasti, ve které nikdo nebude hledat ekonomickou sebevraždu dobrovolně. Co je ale zajímavé, že tým Force India už nechce být jen indickou silou a hledá možnosti, jak název svého týmu změnit a neutralizovat. Změna názvu týmu není úplně snadnou záležitostí jako že si přejmenujete profil na Twitteru nebo Facebooku, ale načasování této potenciálně úspěšné snahy o nový název týmu může znamenat snahu připravit jej na prodej novému zájemci. Něco jako že už to nebude Force India, ale Force China. Což by dosti přicházelo v úvahu, o čemž může vyprávět například česká prvoligová Slavia.

Jakýkoli zájemce o vstup do F1 je šílencem, pokud chce postavit nový tým na zelené louce, ale není už takovým bláznem, pokud bude chtít začít ovládat některý z existujících týmů. Bylo by to daleko logičtější. Ale nový tým F1 by to samozřejmě nepřineslo.

Diskuse k článku

Napsat komentář