Novoroční Velká cena Jižní Afriky 1968 přinesla rekordy

Jim Clark je dodnes považován za jednoho z nejtalentovanějších závodníků, kteří kdy usedli do kokpitu vozů formule 1. Ve své době totiž držel několik rekordů, o nichž se plno lidí domnívalo, že už nikdy nikdo nepřekoná. Jim Clark tehdy na Nový rok 1968 překonal legendárního Juana Manuela Fangia.

Štítky: Historie Zveřejněno 1. 01 2021 — Petr Čermák

Jen dvakrát se v historii formule 1 stalo, že by se závod konal ihned na Nový rok, tedy 1. ledna. Kromě sezony 1965 se tak stalo ještě v roce 1968 a opět na legendárním jihoafrickém okruhu Kyalami.

Poté, co Jim Clark ovládl závěrečné dva podniky sezony 1967, si Lotus dělal nemalé naděje na návrat mezi lídry. V letech 1966 a 1967 je překonal tým Brabham, Jim Clark a jeho týmový kolega Graham Hill se tedy rozhodli zaútočit rovnou v prvním závodě sezony.

V silvestrovské kvalifikaci Jim Clark naprosto exceloval. Svůj lotus postavil na pole position s náskokem rovné sekundy před Grahamem Hillem, který obsadil druhou příčku. Úřadující mistři světa (tým Brabham) obsadili až čtvrté a páté místo (v pořadí Rindt – Brabham). Lotusy a brabhamy rozdělil Jackie Stewart na matře.

Závod skvělým způsobem ovládl Jim Clark, který vyhrál s více než 25sekundovým náskokem před druhým Hillem. Třetí dojel do cíle Jochen Rindt, se ztrátou dvou a více kol se následně umístil zbytek startovního pole. Body sebrali ještě Chris Amon, úřadující mistr světa Denny Hulme a Jean-Pierre Beltoise.

Kromě samotného výsledku je ale potřeba vyzdvihnout význam Clarkova vítězství. Sezonu a celkově rok 1968 zahájil skotský šampion naprosto famózně. Překonal mnoho rekordů – vedl nejvíce závodů v historii (43), absolvoval nejvíce kol ve vedení Grand Prix (1943), získal nejvíce pole position (33) a nakonec překonal velkého Juana Manuela Fangia v počtu vítězství – svým 25. triumfem tak zbořil 11 let starý rekord.

Na to, jak se Jimu Clarkovi podařilo nový rok odstartovat, je bohužel potřeba říct, že závod v Jižní Africe byl jeho posledním v rámci šampionátu formule 1. Mezi závody v Jižní Africe a Španělsku totiž přišel o život během závodu formule 2 na okruhu Hockenheimring. Svůj poslední závod v rámci šampionátu formule 1 absolvoval v Jižní Africe i Mike Spence, který přišel o život o několik měsíců později v rámci příprav na legendární pětistovku v Indianapolis.

Každý druhý elektromobil pochází z Německa