Nové vášně kolem vývoje motorů: Mercedes považuje návrh Ferrari za urážlivý
Motory Mercedes v letošní sezóně mají nad konkurencí jednoznačně navrch, což se pochopitelně ostatním výrobcům příliš nelíbí. Ferrari a Red Bull tak podpořily myšlenku na umělé narovnávání výkonu pohonných jednotek a také zmrazení jejich vývoje.
V podání Ferrari se jedná o velký obrat. Spolu s Renaultem totiž byla italská stáj v minulosti proti zmrazení vývoje motorů, tedy nápadu z dílny Red Bullu. Od nového postoje si Ferrari slibuje, že by mohl přinést zavedení nových motorů o rok dříve, tedy od sezony 2025.
„Podpoříme to ve snaze o rok uspíšit příchod nových motorů. Rozumíme této situaci a chceme se chovat zodpovědně, takže budeme pro, pokud budou nové pohonné jednotky o rok dříve,“ naráží Binotto na fakt, že Red Bull zmrazení potřebuje vzhledem k nadcházejícímu odchodu Hondy z F1.
S tím nemá od samého začátku problém ani Mercedes, možnost narovnávání výkonu se ale Totu Wolffovi vůbec nelíbí. „Pohonná jednotka se nepoměřuje jen podle maximálního výkonu, ale záleží i na ovladatelnosti vozu, váze a chlazení. Je nemožné vymyslet vzorec na tohle všechno, tudíž Mercedes určitě nic takového nepodpoří.“
„Jestli si vzpomínáte, měli jsme tu v minulosti žetony. A když je některé týmy chtěly odstranit, aby se nás mohly dotáhnout, souhlasili jsme s tím,“ připomíná Wolff systém fungující do roku 2016, který umožňoval jen limitované množství úprav pohonné jednotky. „Teď zase kolegové přichází se systémem narovnávání, což upřímně řečeno považuji za urážku, když vezmeme v potaz několik let vývoje.“
„Ferrari mělo v letech 2018 i 2019 nejsilnější motor. My jsme s velkým úsilím posunuli hranice a přinesli vylepšení, která nám měla pomoci dohnat konkurenci. Proto nemůžu pochopit, proč by stáje, které věří svým schopnostem ve vývoji, měly chtít mechanismus na vybalancování pohonných jednotek.“
Cestou handicapů pro úspěšné se už v minulosti vydaly jiné závodní série. „V DTM se zvyšovala a snižovala váha v závislosti na výkonech. Po kvalifikacích jsme pak pořád poslouchali, že by se daný jezdec kvalifikoval na pole position, kdyby neměl v autě pět kilo. A tak to bylo po celou sezónu.“
V závodech německých cestovních vozů se od roku 2014 zkusilo několik cest, jak tyto handicapy aplikovat, žádný se ale neuchytil a po necelých třech letech bylo od těchto pravidel upuštěno. Pro představu, jeden ze systémů spočíval v tom, že se závaží přidávalo nebo odebíralo v závislosti na procentuální ztrátě na jedno kolo.