Nové oddělení Ferrari: k čemu má sloužit?
Jak slíbil šéf Ferrari Mattia Binotto, tak také udělal. Scuderia si projde restrukturalizací, vznikne nové oddělení a do vývoje se zapojí legendární konstruktér, který stavěl mistrovské vozy Michaelu Schumacherovi. Bude to ale stačit?
Spekulace, že se pod Mattiou Binottem houpe židle, se ukázaly jako nepravdivé. Výkonný šéf Ferrari Louis Camillieri s Italem dlouhodobě počítá. Binotto tak nechal vzniknout novému oddělení výkonnosti, kterému bude šéfovat aerodynamik Enrico Cardile. K ruce bude mít legendárního konstruktéra Roryho Byrneho.
Tento inženýr se sice podílel na stavbě mistrovských vozů Michaela Schumachera u Ferrari i Benettonu, ovšem je mu už 76 let a je otázkou, jak moc dokáže jít s dobou v moderní formuli 1.
Byrne plánoval skončit spolu se Schumacherem po sezoně 2006, ale k tomu nikdy nedošlo. U Ferrari pomáhal jako konzultant, v továrně tráví kolem osmi měsíců ročně. Tým po něm sáhnul třeba v letech, kdy se měnila pravidla, Jihoafričan se podílel mimo jiné na vozech pro roky 2014 a 2017.
https://www.instagram.com/p/CC8gHlHBiyq/
Teď se tedy bude Byrne pokoušet vylepšit letošní ferrari a zajistit, že to pro příští rok bude lepším vozem. S ohledem na omezené možnosti vývoje dané pravidly bude ale zaměřen zejména na revoluční rok 2022, kdy dojde k očekávané změně pravidel.
Byrne tak na tom je podobně jako technický guru Adrian Newey u Red Bullu. K ruce bude mít dalšího schopného aerodynamika Davida Sancheze, který je u Ferrari oceňován pro svoji kreativitu, již uplatňuje v aerodynamice vozu; byl hlavním aerodynamikem relativně úspěšného vozu z roku 2017. Tito dva by měli Ferrari spasit.
Nová struktura
Ostatní oddělení zůstanou nezměněna, změní se ale celková filozofie. Tým povede dál bývalý technický šéf Mattia Binotto, oddělení pohonné jednotky bude řídit Enrico Gualtieri, dozor nad šasi bude mít Simone Resta. Laurent Mekies zůstává v pozici sportovního ředitele.
Ferrari ale opouští strategii, kterou dlouhodobě prosazoval v roce 2018 zesnulý ředitel Sergio Marchionne. Z ní podle svého dostalo maximum, teď ale potřebuje změnu. Z tzv. horizontální struktury managementu (úkoly, se kterými mohli přicházet lidé z jiných oddělení, se z pozice vedoucích rozdělují jednotlivcům respektive zaměstnancům, kteří za ně nesou zodpovědnost) se Ferrari rozhodlo přejít k vertikální struktuře: ta určuje pravomoci a odpovědnosti konkrétních osob.
“KECY” – Mercedes opovrhuje vysvětleními šéfa Ferrari Mattia Binotty
Jinými slovy, každé oddělení bude odpovědno za své výsledky, a do práce mu nebude smět mluvit nikdo jiný. V případě špatných výkonů tak Ferrari bude přesně vědět, kde hledat chybu z hlediska oddělení, za které nese plnou zodpovědnost jeho vedoucí, nikoliv zaměstnanci jako celek. Nový systém, který tak trochu vyvrací filozofii bojovat jako jeden, tedy zvýší tlak na jednotlivé šéfy.
Binotto si od podobné koncepce, kdy si každý „hledí svého“, slibuje snadnější řešení problémů a eliminaci tvorby dalších potíží při nápravě současných škod. Motorové oddělení bude pracovat na pohonné jednotce, a tak by neměly vzniknout například trable s aerodynamikou, která se bude věnovat jen aerodynamice, zjednodušeně řečeno. Jak to bude fungovat v praxi, to teprve uvidíme. Není tajemstvím, že úspěšné vozy jsou funkčním celkem, ne jen na první pohled dokonalými částmi spojenými do sebe.
Pokud se systém neosvědčí, je jisté, že přijdou další změny.