Nové formule by bez DRS nepřinesly takhle atraktivní závody

Měla se formule 1 s příchodem nových technických pravidel zbavit systému DRS? Aktuální lídr průběžného pořadí mistrovství světa Charles Leclerc si to nemyslí. Monačan je toho názoru, že by s absencí otevírání zadního křídla byly letošní závody nudné. S teorií pilota Ferrari souhlasí i další…

Štítky: Carlos Sainz Charles Leclerc Max Verstappen Zveřejněno 29. 03 2022 — Vašek Štěpánek

Pilot Ferrari svedl s Maxem Verstappenem v posledních kolech Velké ceny Saúdské Arábie úchvatnou bitvu o vedení. Oba závodníci se v cíli závodu shodli, že poslední kola byla skoro jako kvalifikační a souboj si užili.

Velkým faktorem tohoto boje byly DRS zóny, tedy místa, ve kterých smí pilot vzadu, je-li do sekundy za svým rivalem, použít systém otevření zadního křídla. Tím pilot získá výhodu v podobě nižšího odporu vzduchu a vyšší rychlosti.

V Saúdské Arábii došlo mezi oběma uchazeči o vítězství ke strategickým krokům, situace došla až tak daleko, kdy jeden toho druhého před DRS zónami de facto pouštěl. Leclerc je ale toho názoru, že nebýt DRS, závody by minimálně letos nebyly tak akční.

„DRS teď musí zůstat, jinak by závody byly nudné. I když se zlepšilo pronásledování auta před vámi, což je hodně pozitivní změna, stále nejde o tak velký krok, abychom mohli předjíždět bez pomocí zadního křídla.

Souboj jsem si opravdu moc užil a díky DRS šlo o zajímavou bitvu do konce závodu. Dnes je tento systém součástí hry, jde o strategickou i obrannou věc. Takže aktuálně DRS skutečně potřebujeme,“ uvedl Leclerc.

Vítěz Velké ceny Saúdské Arábie Max Verstappen se slovy svého kolegy z Ferrari souhlasí, podle vlastních slov by pilot Red Bullu bez DRS v Džiddě nevyhrál. „Kdybych byl dnes bez této věci (otevírání zadního křídla), určitě bych nevyhrál.

Aktuálně jsme na DRS velmi závislý. Jistě, na některých tratích nám to pomáhá více, na jiných zase méně. Co se Saúdské Arábie týče, vím, že za jiných okolností bych skončil druhý,“ přiznal obhájce titulu mistra světa.

Do debaty se zapojil také druhý pilot Ferrari Carlos Sainz. Španěl dokonce uvedl, že bez DRS se dnes zkrátka nedá předjíždět. „Ne, dnes není možné předjíždět bez DRS – to vám dává zhruba ‚tři čtyři‘ desetiny na kolo,“ okomentoval druhý muž v šampionátu.

Sainz si ale také plně uvědomuje ‚umělost‘ tohoto systému a je zastáncem jeho skončení, nebo alespoň radikální minimalizace jeho účinku. Vzhledem k aktuální situaci v F1 to ale nebude ani zítra ani pravděpodobně příští rok.