Nováčci předvedli demoliční derby. Vynikl pouze Antonelli jako nejlepší debutant od roku 2015

V Melbourne debutovalo celkem šest pilotů, avšak pouze dva dojeli do cíle! Ovšem už kvalifikace naznačovala, že Doohanův domácí závod bude pro nováčky pořádným oříškem.

Štítky: 2025 GP Austrálie Nováčci Zveřejněno 18. 03 2025 — Bára Goldmannová

Gabriel Bortoleto, Jack Doohan, Isack Hadjar, Andrea Kimi Antonelli, Liam Lawson a Oliver Bearman – to jsou jména šesti nových tváří. Jistě, u Doohana, Lawsona a Bearmana by se dalo namítat, že by se do tohoto seznamu neměli zahrnovat, protože už mají za sebou alespoň jeden závod ve formuli 1. Nicméně i oni letos absolvují svoji první kompletní sezonu.

Největší naděje jsou pochopitelně vkládané do Lawsona a Antonelliho, kteří čelí té největší výzvě – a sice neselhat jakožto nováček v top týmu. Pod drobnohledem je také Doohan, jenž by nemusel ani dokončit tuto sezonu.

Antonelliho parádní stíhací jízda

Poslední minuty Q3 a talentovanému Italovi v Mercedesu patří průběžná 15. příčka, což už neznačí nic dobrého. Své ostré kolo dokončuje další nováček, Gabriel Bortoleto. Nikdo nečekal, že by se mohl Sauber dostat dále. Ale opak je pravdou! Mladý Brazilec vyřazuje Antonelliho z postupových pozic. Pro pilota Mercedesu to znamená, že do nedělního závodu vystartuje z 16. místa. Jenže jak se později ukázalo, za Antonelliho špatným výsledkem stála poškozená podlaha.

Antonelli se ale nevzdal a už od prvního kola bojoval jako lev a postupně se dostával vpřed. Je pravda, že vydělal na chybách svých soupeřů, ale to i ostatní. Ve 34. kole už byl na poslední bodované pozici. Pomohla mu i dobře zvolená strategie, díky níž se dostal na páté místo. Mercedes však po závodě podal žádost na přezkoumání výsledků, nesouhlasili totiž s penalizací za nebezpečné vypuštění z boxů. Komisaři nakonec uznali, že trest dostat neměl, takže si nakonec prohodili pozice se čtvrtým Alexanderem Albonem.

“Dnes jsme měli nejhorší možné podmínky na první závod. Bylo mokro, měli jsme slicky na vlhké i mokré trati, pak bylo zase mokro. Byl to závod plný akce, ale jsem spokojený, jak jsem to zvládl já, ale i tým,” zhodnotil Kimi, který je nejlepším nováčkem od debutu pilota Sauberu Felipeho Nasra v GP Austrálie 2015 (5. místo).

Uznává ale, že jeho jízda nebyla zcela čistá. Naráží především na hodiny, které předvedl při pokusu o předjetí Nica Hülkenberga: “Samozřejmě, udělal jsem pár chyb – zejména ty hodiny -, ale podmínky byly velmi náročné. Také bílé čáry byly zabijáky. Tým mi celý závod opravdu pomáhal a dělal správná rozhodnutí. Rozhodně si na dnešek nemůžu stěžovat.”

Bearmanův hororový víkend

Bez pochyb nejhorší vstup do první kompletní sezony měl Oliver Bearman. Po jeho excelentních a téměř bezchybných výkonech, které předvedl vloni ve Ferrari a Haasu, se logicky očekávalo, že bude pokračovat v podobném duchu i letos.

Jenomže přišel první trénink, ve kterém tvrdě havaroval v 11. zatáčce, kvůli čemuž do druhého tréninku nezasáhl. Krátce po začátku třetího tréninku opět Bearman chyboval a zahrabal svůj VF-25 v kačírku. Celkově odjel pouze 14 kol, takže by se dalo říci, že příprava prakticky nulová. Kvalifikaci mu naopak zmařily technické problémy s převodovkou, takže neodjel žádné měřené kolo. Do závodu startoval z pitline. Po celou neděli byl naprosto nevýrazný a v cíli mu patřilo poslední místo ze zbytku “přeživších”.

“Už jen dokončit takový závod je úspěch, protože je to neuvěřitelně náročné. Samozřejmě se nechci zabývat minulostí. Chci ji nechat za sebou a soustředit se na další závod. Nejsem spokojený se svými chybami, ale z mého pohledu mi dokončení závodu dodává před Čínou sebevědomí,” přidává se Bearman k Antonellimu a zdůrazňuje, že jízda na pneumatikách do přechodných podmínek je náročná, když začne znovu pršet. Přesto je se svým výkonem spokojený, “i když nám jako týmu stále chybí rychlost.” Oconovo 14. místo budiž toho důkazem.

Pro Hadjara závod skončil dřív než začal

Francouz byl v kvalifikaci nejlepším nováčkem, když podle predikcí jeden z nejslabších monopostů v poli dotlačil až na 11. startovní pozici. Postup do posledního segmentu mu přitom unikl o 63 tisícin! Do své premiérové velké ceny ani neodstartoval. V zaváděcím kole havaroval, což pro něj byla konečná. Trať opouštěl v slzách, přičemž v paddocku jej utěšoval otec jeho idolu Lewise Hamiltona, Anthony, zatímco poradce Red Bullu Helmut Marko označil jeho emociální rozpoložení za “trapné”.

Nicméně pro samotného Hajdara bylo trapasem jeho chyba v zaváděcím kole: “Je mi to trapné a je mi líto týmu. Přehnal jsem to, prostě mi podklouzla zadní kola a jakmile jsem ztratil kontrolu nad autem, snažil jsem se to zachránit, ale byl jsem jen pasažérem,” sklesle popsal, co se stalo. Mrzí ho, že přišel o zkušenost závodění na mokré trati: “Jsem naštvaný, protože takové chyby se nemohou stávat. Zničit auto hned na začátku sezony mi vážně láme srdce. Opravdu je mi líto týmu. Přicházím o cenné zkušenosti.”

Doohan nedokončil ani první kolo

Jacku, Jacku. Takhle to nepůjde, pokud si chceš udržet sedačku. Dal by se postup do Q2 považovat za úspěch? Za současné formy Alpine pravděpodobně ano. Ale pak tu máme Pierre Gaslyho, který startoval devátý, přičemž v Q2 je dělilo téměř osm desetin, což je relativně dost. A to Australanově reputaci příliš nepřidá. Jediné pozitivum bylo, že startoval před dvojicí pilotů týmů ze špičky – Red Bullu a Meredesu.

V neděli opět úřadovala kletba domácích závodníků. Zatímco Daniel Ricciardo přišel v roce 2014 na domácí půdě o druhé místo kvůli diskvalifikaci, Doohan skončil už v prvním kole! Na mokré trati nezvládl ukočírovat svůj vůz a před šestou zatáčkou jej rozbil o bariéru.

Doohan připomíná, že věci ve formuli 1 mají rychlý spád, ale už se připravuje na další podnik v Číně.  “Byl to nešťastný způsob, jak skončit, ale ponaučení jsem si vzal. Už jsem to strávil,” zrekapituloval a poměrně nečekaně tvrdí, že z uplynulého víkendu si odvezli více pozitiv, než negativ.

Vůz “ztratil při přeřazení ze třetího na čtvrtý rychlostní stupeň. Jakmile jsem zařadil čtyřku, auto mi ustřelilo. Myslím, že to možná byla kombinace bílé čáry a toho, že jsme při přeřazení na čtvrtý stupeň zaznamenali nárůst otáček, takže teď překontrolujeme, jestli vše funguje, jak má. Možná o něco méně pravé nohy, o něco více levé a už se to nestane. Jsou to věci, kterým musím porozumět, protože pro mě to nebylo nic neobvyklého, ale je to neustálý proces učení. Bohužel to tentokrát mělo velké následky. Ale rozhodně jsem se poučil a udělám vše pro to, aby se to už neopakovalo.”

“Áčkový” pilot Lawson v bariéře

Lawson byl povýšen do Red Bullu jakožto spása za tragického Sergia Péreze, příslib nejlepší dvojky od Daniela Ricciarda po boku hvězdného Maxe Verstappena. Je pravda, že Novozélanďanovi vůbec nepomohlo to, že ve třetím tréninku odjel pouze dvě kola kvůli technickým problémům.

V kvalifikaci ale přišla ledová sprcha. Lawson se nedostal ani do Q2, pomalejší bylo jen duo z Haasu. Neviděl ani šachovnicovou vlajku, vyřadil se po své vlastní chybě ve 46. kole. Na jeho obranu: Lawson nikdy předtím na této trati nezávodil. Doufejme, že tento výsledek byl pouhým výkyvem a později bude Verstappenovi obstojně sekundovat.

“Chtěli jsme riskovat, takže to bylo společné riziko, ale já jsem se jen omlouval za to, že jsem auto poslal do zdi. Doufali jsme v převážně mokrý závod, ale nakonec oschlo víc, než jsme čekali, a v první části závodu jsme měli velké problémy s přehříváním předních pneumatik,” uvedl Lawson.

Kvalifikační hvězda Bortoleto ve 46. kole uhasla

Koho jsme v Q2 rozhodně nečekali, je vůz Sauberu. Bortoleto však vytáhl z rukávu velmi dobré kolo. Nejenže vyřadil Antonelliho, ale co ho může těšit mnohem více je, že ve své první kvalifikaci dokázal porazit svého zkušeného týmového kolegu Nica Hülkenberga. I v neděli podával slušný výkon, avšak chvíli po Lawsonově setkání s bariérou i on poté, co se mu zlomilo po nájezdu na obrubník zavěšení, sešrotoval svůj monopost o bariéru.

“Jasně, nebyl to snadný začátek. Řekl bych, že to byl celkově dobrý víkend vzhledem ke všemu, co jsme se naučili. Bohužel to neskončilo, jak jsme očekávali. Naštěstí pro tým Nico získal pár cenných bodů a mám z toho velkou radost. Omlouvám se za svou chybu. Snažil jsem se trochu dohnat, co jsme ztratili při safety caru, a teď se těším na Čínu. Z tohoto víkendu si odnášíme pár pozitivních věcí. Z těch negativních se poučíme a dáme hlavy vzhůru. Je to jen začátek dlouhé sezony. Celý závod na přechodných pneumatikách jsem byl Nicovi hodně blízko. Pak jsme zajeli do boxů a provedli dvojitý pit stop. Ztratil jsem tam hodně času i kvůli safety caru a nebezpečnému vypuštění.”

PilotKvalifikaceZávod
Isack Hadjar11.nedokončil
Jack Doohan14.nedokončil
Gabriel Bortoleto15. nedokončil
Kimi Antonelli16.4.
Liam Lawson18.nedokončil
Oliver Bearman20. (bez času)14.