Nová sezona WEC se čtrnácti expiloty F1 (část 2.) – Dánský viking a syn legendy F1

V pátek odstartuje v Kataru nová sezona mistrovství vytrvalostních závodů WEC, přičemž za volant 13 hypervozů usedne hned 21 známých tváří z královny motorsportu. Ve druhé části se podíváme na týmy AF Corse, Alpine a WRT.

Štítky: WEC Zveřejněno 27. 02 2025 — Bára Goldmannová

WRT s formulovým rebelem

Do vozů bavorské automobilky usednou Kevin Magnussen a Robin Frijns. Zatímco Dán doplní posádku BMW #15, tak Frijns se posadí do #20.

Frijsnova kariéra není tak bohatá jako Magnussenova. Třiatřicetiletý Nizozemec byl v letech 2013 a 2014 testovacím pilotem v Sauberu a Caterhamu.

Dánský viking se však může pochlubit dokonce i pole position! Ale vezmeme to pěkně od začátku. Magnussen naskočil do formule 1 po hlavě. Debut si odbyl v roce 2014 v McLarenu, ale na rozdíl od většiny ostatních pilotů před tím nebyl v žádném týmu testovacím či rezervním pilotem.

Po neuspokojivých výkonech ho tým degradoval na pozici rezervního pilota a jeho místo dostal Fernando Alonso. Jenže doktoři Španělovi start do úvodní Grand Prix sezony v Austrálii zakázali kvůli zranění z předsezonních testů, tak se do vozu opět posadil Magnussen.

O rok později přešel k Renaultu, ve kterém vydržel pouze jednu sezonu, než se upsal na čtyři roky Haasu. Právě u Američanů se pořádně otrkal a stal se “formulovým rebelem”. Nejen svými hláškami – jako například “suck my balls”, která byla mířena na Hülkenberga poté, co Dána po GP Maďarska 2017 označil za “nejnesportovnějšího jezdce na startovním roštu” -, ale i svým jezdeckým stylem, který byl zejména ve fázi po jeho nečekaném návratu kolikrát až za hranou, za což si vysloužil i zákaz startu.

Alpine se synem legendy F1

Do Alpine A424 usedne syn sedminásobného šampiona F1 Michaela Schumachera, Mick. Mladý Němec si nevybral na debut zrovna nejlepší dobu ani tým. V roce 2020 testoval pro Haas a Alfu Romeo, aby o rok později “zdědil” sedačku po Magnussenovi a zároveň byl rezervním pilotem Ferrari.

Jenže Haas měl v sezonách 2021 a 2022 nejhorší formu za svou poměrně krátkou historii v F1. A protože se jak Schumacher, tak jeho parťák Nikita Mazepin snažili z dostupné techniky vymačkat maximum, často chybovali a havarovali. V sezoně 2023 se k Němcovi opět přidal Magnussen, na kterého ale nestačil, což znamenalo Mickův konec. V roce 2023 byl rezervním pilotem McLarenu a Mercedesu, ve kterém byl záložníkem ještě vloni.

AF Corse s domácími závodníky

Italští hřebci vsází na své domácí piloty, ale také na jezdce, který se přes svá zdravotní omezení nevzdává.

Za volant Ferrari #50 usedne Antonio Fuoco, do #51 Antonio Giovinazzi a do #83 Robert Kubica.

Z této trojice jediný Fuoco neměl ve formuli 1 stálé angažmá. Působil jako testovací a vývojový jezdec ve Ferrari v letech 2016-2017 a 2019-2023.

Giovinazzi začínal v roce 2017 jako testovací pilot Ferrari a Haasu. Tehdy si ale už zapsal také svůj první start do velké ceny, a to se Sauberem, když zaskakoval za Pascala Wehreleina, který se zranil během Race of Champions. Giovinazzi za něj nastoupil už v předsezonních testech. Jelikož se zranění hojilo relativně pomalu, tak Ital zůstal v monopostu ještě pro dva úvodní podniky sezony, v Austrálii a v Číně. První smlouvu coby stálý pilot podepsal až o dva roky později s Alfou Romeo (dříve Sauber), jejíž barvy reprezentoval do sezony 2021. Kariéra dlouhovlasého Itala definitivně skončila poté, co ještě následující rok dosluhoval jako rezervní pilot Haasu.

Kubica je naopak tím, kdo se ohřál ve formuli 1 nejdéle. Jeho štace v královně motorsportu začala v roce 2005 s Renaultem, kde byl rezervním pilotem, než si jej vytáhl Sauber, aby se po čtyřech sezonách vrátil zpět k Francouzům.

Polák byl považován za jeden z největších talentů své generace, což závod co závod dokazoval. Nebylo tajemstvím, že byl krůček od toho, stát se součástí Ferrari. Ačkoliv měl mít podepsanou s Italy předběžnou smlouvu pro sezonu 2012, tak k vysněnému přestupu nikdy nedošlo, protože se mu stala osudnou hororová nehoda v rallye, kvůli které musel vynechat celou sezonu 2011. Kubica se ale nevzdal a přes vážná zranění se do kokpitu opět posadil. Předtím, než se stal ve Williamsu v sezoně 2019 týmovým kolegou George Russella, si tým dva roky ověřoval jeho schopnosti. V sezoně 2021 nahradil v Nizozemsku a Itálii nemocného Kimiho Räikkönena.