Nová auta dosahují v Melbourne přetížení až 8G

S letošními vozy měli piloti opětovně zažít odhadované přetížení až 5G. Podle Romaina Grosjeana je ale toto číslo mnohem vyšší.

Štítky: GP Austrálie Zveřejněno 25. 03 2017 — Šimon Trantina

omv-banner

Rekord tratě v Albert Park byl během soboty zdecimován, když nejprve ve třetím tréninku Sebastian Vettel překonal svůj vlastní čas z roku 2011. Po něm v kvalifikaci zaznamenal Lewis Hamilton kolo o hodnotě jedné minuty, dvaadvaceti sekund a necelých dvou desetin, suverénně nejrychlejší čas na okruhu v Melbourne.

Tím, co však samotné jezdce zaujalo nejvíce, byla úroveň sil G, neboli přetížení. Ta je prý ve srovnání s minulým rokem naprosto odlišná a je složitější se s ní vyrovnat, jak tvrdí Romain Grosjean. „Řízení auta je brutální, přetížení se blíží k úrovni 8G v rychlejších zatáčkách, což je zábavné, ale samozřejmě i fyzicky náročné. Trpí jak části těla, tak samotné auto.

Rychlost, kterou projíždíme zatáčky, je šílená v porovnání s minulostí. Musíte být více přesní a precizní, tělo navíc dostává více zabrat. Nevýhodou však je, že čím větší je přítlak, tím větší je jeho náhlý propad v momentě ztráty přilnavosti. Když o ní přijdete, přijdete o ni úplně,“ reflektuje chování aut po kvalifikaci Romain Grosjean, který se s Haasem umístil na fantastickém šestém místě.

„Je to neuvěřitelné. Je to to nejlepší, co jsem tady zatím zažil. Přilnavost je skvělá, aerodynamika vytváří velký rozdíl. V zatáčkách můžete tlačit až na doraz, je to fantastické,“ přidává se Lewis Hamilton, držitel první pole position v roce 2017.

Navrátilec z Williamsu Felipe Massa už tolik nadšený nebyl, zklamalo ho především podle něj velmi malé zlepšení v zajížděných časech oproti loňskému roku. „Opravdu jsem si myslel, že budeme alespoň o tři sekundy rychlejší. Asi byla trať moc pomalá. Nyní je však mnohem větší zábava řídit auto. Je to podobné jako v roce 2008, kdy jsme také měli vysokou úroveň přilnavosti,“ říká Brazilec.

Max Verstappen se přidal k Romainu Grosjeanovi, když se také vyjádřil k občasnému nevyzpytatelnému chování aut, na které v průběhu víkendu doplatili Daniel Ricciardo, Lance Stroll nebo Jolyon Palmer.

„Auta jsou velmi stabilní v rychlých zatáčkách, když nad nimi ale ztratíte kontrolu, je kvůli širokým pneumatikám těžší ji znovu získat. To je jediný problém, jinak je řízení velmi zábavné, zvláště v kvalifikaci, když jedete s malým objemem paliva ve voze.“

Šéf Mercedesu Toto Wolff se také domnívá, že řídit vozy formule 1 letošní specifikace je velmi náročné a nedělní závod bude pro jezdce zkouška toho, jak se na sezonu připravili. „Ta auta jsou opravdová monstra. Při záběrech kamer na autě je možné vidět, jak vysoká je rychlost v zatáčkách. Zítra uvidíme, jak jsou doopravdy náročná na fyzičku a jak se s tím jezdci vypořádají.“

Diskuse k článku

Napsat komentář