Nová aerodynamika usnadnila řízení nových vozů

Technický ředitel McLarenu James Key věří, že zjednodušená aerodynamika společně s návratem ground efektu pomáhá zlepšit jízdní vlastnosti nové generaci monopostů formule 1. Nové technické standardy tak vyváří lepší prostor pro vývoj a zlepšení vlastností vozů.

Štítky: James Key McLaren Technika Zveřejněno 6. 03 2022 — Vašek Štěpánek

Právě nové jízdní vlastnosti přes zimu pomohly McLarenu. Tým z Wokingu vloni vyvíjel vůz, jehož jízdní a aerodynamické vlastnosti popsal Daniel Ricciardo jako ‚velmi zvláštní‘. Letos však bylo nemalé úsilí vynaloženo pro zlepšení řízení.

„Uvidíme, jak si povedeme v Bahrajnu, je to zase jiná trať. V Barceloně u nás nedošlo k žádným velkým překážkám a auto se víceméně chovalo tak, jak jsme předpokládali, což je velmi dobrý začátek roku a nové éry formule 1.

Víme o některých oblastech, ve kterých se musíme ještě zlepšit. Celkově mám ale pocit, že nová auta jsou na řízení jednodušší. Vloni závisela aerodynamika na malých detailech, ve kterých se dala udělat snadná chyba.

To se letos změnilo. Aerodynamika je jednoduší a místo malých detailů máme nyní velké a stabilní plochy, se kterými je rozhodně lehčí pracovat. Vytvořila se nám tak stabilní platforma, kterou můžeme snadno měnit.

To si myslím, že nám trochu pomohlo. Nyní máme k dispozici větší plochu, se kterou můžeme pracovat a snáze najdeme chybu. Řekl bych, že jsme celkově udělali správný krok a jdeme správným směrem,“ zamýšlí se James Key.

McLaren se dále snažil udělat takové auto, které bude konkurenceschopné na drtivé většině tratí. Oranžové monoposty byly vloni silné na rychlých tratích, na okruzích s náročnější aerodynamikou však McLareny ztrácely.

Stellantis a Amazon budou spolupracovat

„Byli jsme si vědomi našich silných a slabých stránek. Některé okruhy nám vyhovovaly více a jiné zase méně. V důsledku toho jsme měli velmi kolísavé výsledky a tomu se chceme v následujících letech vyvarovat.

Proč jsme naše nedostatky nenapravili? Loňská a na aerodynamiku složitá auta nám to zkrátka nedovolovala. Kdybychom zlepšili jednu oblast, patrně bychom ztráceli v jiné. Nová pravidla tak pro nás představovala jakýsi restart a útěk z této vývojové pasti.

Letos samozřejmě přijdou jiné problémy, takové houpání vozů je skvělým příkladem. My v McLarenu už samozřejmě vidíme, kde budou naše silné a slabé stránky, díky novým pravidlům ale možná půjdou vyřešit jinými způsoby.

Je před námi ještě dlouhá cesta. Důležité je, že víme, kde jsme silní a kde zase tolik ne. Trable ale letos budou mít všechny týmy, ať už půjde o houpání vozů nebo například o světlou výšku v zatáčkách,“ pokračoval technický ředitel McLarenu.

Co se již zmíněného houpání aut týče, britská stáj vypadala jako tým, která má s tímto jevem ty nejmenší problémy. Patrně to bylo dáno vyšší světlou výškou vozu, díky níž se monopost lépe ‚přicucne‘ k povrchu trati a vůz tolik nepruží.

„Už jsme něco zažili. Osobně si ale myslím, že houpání vozů není tak velký problém, alespoň ne pro nás. V Barceloně jsme testovali několik podložek, které nám s tímto faktorem mají pomoci a testy nedopadly špatně.

V McLarenu ale toto zatím není téma číslo jedna. Pružení lze poměrně snadno napravit nastavením vozu nebo pomocí aerodynamiky – není to tedy něco nenapravitelného a pro naše jezdce to zatím nepředstavuje žádný výrazný problém,“ zakončil Key.