Niki Lauda – Comeback století

Niki Lauda ve svých sedmdesáti letech opustil náš svět. Trojnásobného šampiona si mnoho lidí pamatuje především kvůli nehodě z roku 1976, ale Lauda byl mnohem víc.

1 Štítky: Niki Lauda Zveřejněno 21. 05 2019 — Jiří Košta

Niki Lauda ve svých sedmdesáti letech opustil náš svět. Trojnásobného šampiona si mnoho lidí pamatuje především kvůli nehodě z roku 1976, ale Lauda byl mnohem víc.

Lauda pocházel z jedné rakouské rodiny, která rozhodně nepočítala, že by někdy mohl jejich malý Niki závodit. Rodina bankéře nechtěla podpořit talentovaného závodníka, takže se Niki rozhodl vzít si úvěry na sedačku u týmu March.

March chtěl, aby Lauda v týmu pokračoval, ale on se rozhodl zaplatit si místo u týmu BRM. Dokázal získat páté místo v Zolderu a během závodu v Monte Carlu byl dokonce na třetí pozici, ale selhala převodovka. Šéf týmu Louis Stanley mu nabídl místo i na další sezony.

Ferrari dalo Laudovi nabídku pro nadcházející sezonu 1974. Kromě toho si Enzo Ferrari vybral Claye Regazzoniho ze stejného týmu. Regazzoni už pro tým Ferrari dříve závodil, ale s Laudou utvořil skvělou dvojici.

Nováček zahájil u Ferrari druhým místem, několik dalších závodů vyhrál, ale kvůli mnohým technickým problémům se do boje o titul pořádně nezapojil.

Následující rok vytvořil legendární designér Mauro Forghieri Ferrari 312T, které přineslo Laudovi první titul mistra světa.

Jméno Niki Lauda se dostalo do povědomí především kvůli nehodě na Nürburgringu roku 1976. Rakušan tvrdě havaroval a jeho vůz začal hořet. Jiní jezdci mu přišli na pomoc, což mu zachránilo život. Lauda se nadýchal zplodin a měl popálenou velkou část těla.

O neuvěřitelných 42 dní později se vrátil na závodní trať při domácí GP Ferrari v Itálii. Laudovi se podařilo bojovat o titul až do posledního závodu, ale pravděpodobně ze strachu z nehody se rozhodl odstoupit. Titul tak získal James Hunt o jediný bod.

Následující sezonu získal Lauda druhý titul, ale po hádkách s Enzem Ferrari okamžitě stáj opustil.

Dvojnásobný šampion se přidal do týmu Brabham k Berniemu Ecclestonovi, kde se protrápil. Poté se rozhodl přerušit kariéru s tím, že se chce věnovat své letecké společnosti.

Po dvou letech byl Lauda nalákaný sponzorem v podobě Marlbora, který mu zajistil kvalitní sedačku u stáje McLaren. Lauda hned třetí závod na Long Beach vyhrál. Vozy McLaren byly sice nejrychlejší, ale zároveň hodně nespolehlivé. Většinu části kariéry u McLarenu byl Lauda první nebo bez dokončení závodu.

Sezonu 1984 Lauda vyhrál třetí titul o pouhého půl bodu nad týmovým kolegou Alainem Prostem. Mistr světa popsal sezonu jako tu nejtěžší ve své kariéře, následující rok oznámil Rakušan už definitivní konec kariéry.

Diskuse k článku

Napsat komentář