Newey: Vývoj formule 1 i automobilového průmyslu jde proti logice

Udržitelnost, to je velký trend současnosti, a neplatí to jenom pro formuli 1. Ta se stejně jako automobilový průmysl snaží ve všech možných ohledech jít „eko“ cestou, nicméně Adrian Newey, technický designér Red Bullu, tvrdí, že výrobci běžných vozů i monopostů ignorují jeden zásadní faktor.

Štítky: Adrian Newey Pravidla Zveřejněno 16. 03 2022 — Lukáš Štěrovský

„Situace je taková, že nyní máte vozy vážící přes 900 kilogramů,“ naráží Newey na letošní opětovné zvýšení váhy. „Dostali jsme se na úroveň, která dříve znamenala, že auto bylo velmi těžké. Během několika let se ale limit posunul od 600 kilogramů někam k 880 kilogramů a k tomu dalších 30 nebo 40 kilo závaží,“ kroutí hlavou Newey.

„Auta jsou tedy stále těžší a z aerodynamického hlediska nejsou příliš účinná, mají velký odpor vzduchu. Myslím si, že je škoda, že se formule 1 vydala tímto směrem, stejně jako automobilový průmysl – všichni jezdí ve větších, těžších a širších autech a jsou posedlí tím, jestli to je na baterky nebo benzin.

Největším problémem ale je množství energie, které je potřeba k pohybu té zatracené věci, nehledě na to, odkud ta energie pochází,“ vysvětluje technický génius. „Takže je trochu směšné, že výrobci dostávají povolení ohledně emisí CO2, i když dělají větší a těžší auta. Jaká je v tom logika?

Nikdo se na to moc neptá, protože to výrobci aut samozřejmě nechtějí slyšet. Myslím, že vozy by měly být lehké a zaměřené na aerodynamickou účinnost,“ má jasno Adrian Newey.