Newey: Motorsport ohrožuje vzdělání mladých lidí, měli bychom s tím něco dělat

Adrian Newey upozornil na nový aspekt snižování věkové hranice pro vstup do nejvyšších pater motorsportu.

9 Štítky: Adrian Newey Zveřejněno 26. 08 2014 — Jan Pastorek

Adrian Newey upozornil na nový aspekt snižování věkové hranice pro vstup do nejvyšších pater motorsportu.

Debaty na toto téma rozproudila nominace dnes teprve 16letého Maxe Verstappena do závodní sedačky týmu Toro Rosso v roce 2015. Verstappen se cítí připravený proto, že dnes jezdci začínají závodit ve velmi útlém věku, takže mají víc zkušeností než jejich předchůdci.

Podle Neweyho to má vážné negativní dopady. „Mnoho jezdců z motokár a juniorských formulí prostě nechodí do školy,“ upozornil. „Do školy nechodí vůbec. Rodiče to zastírají tvrzením, že mají soukromé učitele, ale myslím, že v mnoha případech, ne ve všech, ale jsem si jistý, že v mnoha, je to naprostý podvod.“

Podle šéfdesignéra Red Bullu se jedná o závažný problém, který by svět motorsportu neměl nechat jen na rodičích.

„Mnoho z těchto dětí pak není úspěšných (v motorsportu), celý čas nechodí do školy, nemají pořádné vzdělání, a co se pak s nimi bude dít, je další otázka. Je to něco, na co by se motorsport jako odvětví měl urgentně podívat, protože si osobně myslím, že jsme nezodpovědní, když tohle dovolíme.“

Brzký vstup do formule 1 je podle Neweyho možný také proto, že současné vozy už nejsou tak náročné, jak by být měly.

„Kritické je, aby auta vypadala rychle,“ vysvětloval. „A pokud je sledujete v televizi, měli byste si říkat: ‚Páni, tihle lidé jsou super hrdinové, to bych nedokázal.‘ Pokud mám být upřímný, nemyslím, že tohle současné vozy splňují.“

„Když se díváte na MotoGP, tak ten pocit určitě máte, že ti lidé jsou super hrdinové, zatímco u současných vozů není poměr hmotnosti a výkonu zrovna fantastický. V době, kdy vozy F1 měly v kvalifikaci výkon 1300 koní, byly lehčí než teď. Pak jste museli ukázat něco mimořádného, abyste je uřídili v kvalifikaci.“

„Jednoduchá odpověď asi neexistuje, ale myslím, že by bylo dobré, kdyby byla auta ve skutečnosti na řízení trochu těžší.“

Diskuse k článku

Napsat komentář