Nevinné lži F1: US F1, Campos/HRT, Lotus/Caterham, Manor/Marussia

Co mělo být v roce 2009 generací nové naděje, je nyní spíše zoufalstvím.

5 Štítky: Caterham FIA FOM Marussia Zveřejněno 24. 10 2014 — Tomáš Richtr

Psala se polovina června 2009. Vrcholila intenzivní válka mezi FIA a týmy F1. Tehdejší prezident FIA Max Mosley již léta varoval, že moderní F1 je finančně neudržitelná. Zavedené týmy vyhrožovaly konkurenční sérií a vedení F1 zase tím, že se bez nich obejde. Nyní to vypadá, že se obejde bez jiných…

12. června 2009 FIA oznámila, že McLaren-Mercedes, BMW-Sauber, Renault, Toyota a Brawn (dnešní Mercedes) nedostanou místo na soupisce 2010, pokud budou trvat na svých podmínkách. Jednalo se o týmy s převážnou nebo absolutní podporou automobilek, které byly ve válce s Maxem Mosleym.

Na soupisce ale byly také nové týmy, které dostaly šanci. FIA tvrdila, že se bez tradičních týmů obejde, a šanci dá těm novým: Campos Grand Prix, Manor Grand Prix a US F1.

Příběh Campos

Tým Campos se do šampionátu F1 přihlásil pod vedením bývalého pilota F1 Adriána Campose a za spolupráce se společností Meta Image Enriqua Rodrígueze. (Odtud jméno Campos Meta.) Pod tímto jménem do F1 tým ale nenastoupil. Sice stihl ještě potvrdit Bruna Sennu jako jednoho ze svých pilotů, ale v prosinci téhož roku vyšly najevo finanční problémy Camposovy stáje. A to vše po zevrubné aplikaci procesu Due diligence (anglicky náležitá pečlivost nebo náležitá opatrnost) ze strany FIA. Jinými slovy: po důkladeném ověření finanční solidnosti.

V únoru 2010 kontrolu nad týmem Campos převzal španělský podnikatel José Ramón Carabante a šéfem týmu se stal Colin Kolles. Ano, ten stejný Colin Kolles, který v zastoupení ‚nového majitele‘ do pátku 24. října 2014 šéfoval Caterhamu. Tým dostal nové jméno: Hispania Racing (HRT) a český závodník Jan Charouz za něj nastoupil do úvodního pátečního tréninku GP Brazílie 2011 (na snímku). Stal se po Tomášovi Engem druhým Čechem s oficiální účastí v Grand Prix víkendu. V listopadu 2011 Colina Kollese vystřídal Luis Pérez-Sala. V únoru 2012 tým oznámil přesun své základny do španělského Madridu. Na začátku sezony 2012 HRT neprošlo povinnými nárazovými testy a následně se ani nekvalifikovalo do GP Austrálie. V listopadu 2012 bylo HRT nabídnuto k prodeji, ale nový kupec se nenašel před uzávěrkou soupisky na rok 2013. HRT, původně Campos, tiše zmizelo ze světa.

Příběh US F1

Technický ředitel týmu NASCAR Hass CNC Racing Ken Anderson a bývalý manažer Williamsu a McLarenu Peter Windsor, poté dlouhodobý žurnalista, stáli za projektem US F1, který musel být kvůli ochranné známce F1 před svým vstupem do soutěže přejmenován na US GP. (Zajímavé, že stejná podmínka se netýká nového Haas F1 týmu, který má nastoupit v sezoně 2016.) V únoru 2010 US GP požádalo o absenci v úvodních čtyřech velkých cenách sezony. Stejný měsíc ředitel závodů Charlie Whiting navštívil základnu týmu v kalifornské Charlotte a o týden později bylo oznámeno, že tým není schopen zahájit sezonu. Na začátku března byli propuštěni zaměstnanci a jen o den později FIA vyřadila tým ze soupisky 2011. V červnu 2010 Světová rada motorsportu pokutovala US F1 tým částkou 309 tisíc eur za to, že nenastoupil do sezony, ačkoli byl přihlášen. Současně dostal zákaz se do soutěže v budoucnu přihlásit.

Příběh Manor

Podobně jako Campos se Manor do formule 1 pod svým originálním jménem nikdy nedostal. Původní záměr daly dohromady Manor Motorsport a Wirth Research. Nick Wirth svého času vlastnil tým Simtek, v jehož voze zahynul Roland Ratzenberger v Imole roku 1994. Na konci listopadu 2009 bylo oznámeno, že tým bude závodit pod jménem Virgin Racing. Na Silvestra 2011 se tým přejmenoval na Marussia F1 Team. Tým ale provází smůla: během testů na letišti Duxford narazila testovací pilotka María de Villotová do kamionu a svým poraněním hlavy a oka o rok později podlehla. Při GP Japonska 2014 narazil pilot týmu Jules Bianchi do traktorového jeřábu a v současné době leží v kómatu v japonské nemocnici. Do GP Ruska 2014 nasadil tým jen jeden vůz…

Příběh Caterham

Příběh s prostým jménem ‚Lotus‘ by vydal na knihu. A to i ten, který pokrývá pouze léta 2009 – 2014. Když BMW koupilo Sauber a stejně zuřivě jej vykoplo, místo na soupisce 2010 dostal ‚Team Lotus‘. Ne ten Lotus, pro který letos jezdí Romain Grosjean a Pastor Maldonado. Jak jsem řekl, bylo by to na knihu. Důležité je, že právě souběh jmen stojí za příčinou toho, že Tony Fernandes, který místo na soupisce F1 pro rok 2010 dostal, musel od jména Lotus upustit, koupit automobilku Caterham a pod jejím jménem počínaje sezonou 2012 závodit. Do dnešního dne nezískal jediný bod a Tony Fernandes tým prodal firmě Engavest. Nebo… vlastně ne. No… nevíme, ale jde o horkou kauzu dnešních dní, která nejspíš vyústí v zánik týmu.

Suma sumárum: Z nových týmů, které se do formule 1 počínaje rokem 2009 odvážily vstoupit (US F1, Campos/HRT, Lotus/Caterham a Manor/Marussia) jeden tým nenastoupil vůbec, druhý už neexistuje, třetí je na pokraji zániku a čtvrtý opleten tragédiemi.

Závěr těchto myšlenek vydá na elaborát, ale jak FIA tak Bernie Ecclestone a samotné týmy F1 by to měli vzít jako lekci nad tím, jak skutečně reálné je se šampionátu F1 vůbec zúčastnit. Spíš než na účast to vypadá na jepičí přežívání.

Diskuse k článku

5 komentářů: “Nevinné lži F1: US F1, Campos/HRT, Lotus/Caterham, Manor/Marussia”

  1. ej_kej_ej napsal:

    Účast v F1 byla, je a bude vždy finančně náročná, fluktuace, případně zánik týmů, i těch velkých není jev, z kterého si Ecclestone bude brát lekci protože se to děje neustále a „karavana“ pojede dál.

  2. Turbinen napsal:

    Zvládl to i Sauber,sice nemají ani jedno vítěztví ale taky se drží dodnes,prakticky až tocelé položí i Sauber teprve tehdy nastane opravdu velký průšvih,Sauber má na to být elitní tým jenže dost často mu něco spadne pod nohy…..no říká se že v 2016 má přijít Audi tak snad přijde,néž e bych je měl rád,ale třeba to můžesituaci trochu změnit….

    rock:
    Jordan to ještě zvládl. 250 startů, vyhrané GP, boj o titul (byť neúspěšný).
    Stewart byl další dobrý, ale to byla krátkodobá záležitost.

    Jinak asi nikdo…

  3. rock napsal:

    Jordan to ještě zvládl. 250 startů, vyhrané GP, boj o titul (byť neúspěšný).
    Stewart byl další dobrý, ale to byla krátkodobá záležitost.

    Jinak asi nikdo…

    Ligier:
    Je to mizérie… Bohužel aby se etabloval nový tým je skoro nemožné. Povedlo se to FI, před tím TR a RB, ale ti prebirali jine stáje, stejně jako Mercedes. Doba, kdy na zelené louce vznikali stáje, které léta patřily k cirkusu F1 pripadne se vysvyhly na špici skončila asi,osmdesátkami… Tyrrell, Williams, Ligier, poprvé Renault, trosku slabší Arrows, Shadows, a další to je povětšinou již davna a uzavřena historie a dnes již neopakovatelná. To není dobře.

  4. Ligier napsal:

    Je to mizérie… Bohužel aby se etabloval nový tým je skoro nemožné. Povedlo se to FI, před tím TR a RB, ale ti prebirali jine stáje, stejně jako Mercedes. Doba, kdy na zelené louce vznikali stáje, které léta patřily k cirkusu F1 pripadne se vysvyhly na špici skončila asi,osmdesátkami… Tyrrell, Williams, Ligier, poprvé Renault, trosku slabší Arrows, Shadows, a další to je povětšinou již davna a uzavřena historie a dnes již neopakovatelná. To není dobře.

  5. Zix napsal:

    Jenom to dokazuje jak moc je F1 složitá a nákladná, když ze 4 těhle týmů v USA neuvidíme ani 1 a přitom tam nejsou tolik let.

    Otázka ale taky samozřejmě je, jak bylo tehdy férový to výběrový řízení, protože Manor to měl díky Wirthovi jistý už dávno dopředu a ty 3 nebo 4 týmy nikdo neočekával – tehdy se čekalo že přijde Prodrive/Aston Martin, Lola a ještě někdo.
    Je samozřejmě otázka jak by to tyhle týmy dávali, protože Lola už neexistuje – neví někdo jestli kvůli penězům?? Ale stejně to tehdy bylo divný, protože tyhle týmy nikdo nečekal a taky nikdo až na Fernandese nenastoupil pod původním jménem a ten to stejně taky rychle zabalil + změnil jméno.

    Nezbývá než doufat že Haas s tím FRR nastoupěj a budou úspěšnější než tyhle „4“ týmy – samozřejmě jich bylo víc pokud berem Virgin a Marussii jako jiný týmy, stejně jako Lotus Racing a Caterham.

Napsat komentář