Neslavné závody: Grand Prix Koreje 2013

Čtrnáctý závod z celkových 19 daného ročníku, to byla Grand Prix Koreje 2013, která se konala 6. října, tedy přesně před šest lety. Co je ale důležitější, jednalo se o historicky teprve čtvrtou korejskou Velkou cenu – a až do teď také o poslední tamní Grand Prix.

Štítky: GP Koreje Historie Zveřejněno 6. 10 2019 — Lukáš Štěrovský

Byla to velká sláva, když Bernie Ecclestone v roce 2010 dostal formuli 1 do Jižní Koreje, na okruh poblíž Yeongamu. Jenže jak už to tak bývá, politika byla zase jednou v popředí zájmů a podle toho vše také vypadalo. Okruh byl dokončený hodně narychlo s minimálním zázemím a nedostatečnou okolní infrastrukturou. Definitivní povolení dostala dráha jen 12 dní před konáním závodu! Obyčejně přitom nejzazší termín schválení činí tři měsíce…

Přitom původní plány hovořily o výstavbě městečka za 264 milionů dolarů, které kolem dráhy vyroste. Jenže na to nedošlo. První rok byly k vidění jen stavební jeřáby, a kvůli dešti také všudypřítomné bahno a obecně nepořádek, který pokrýval trať, padok i prostory pro diváky.

Nepochopitelné ale bylo, že samá situace se opakovala i o rok později! Podle některých zpráv Korejci snad okruh uzavřeli a opět otevřeli až po dvanácti měsících, protože odpadkové koše byly stále plné odpadků z předchozího roku (například datované závodní programy)! Faktem je, že na okruh si našla cestu jen hrstka diváků a organizátoři, kteří svůj záměr o korejské Velké ceně vyhlásili už v roce 2006, se i přes dotace tehdejšího krále F1 Bernieho Ecclestona potýkali s finančními potížemi.

Nepomohl ani posun termínu dříve k začátku sezony pro další rok. V sezoně 2014 pořadatelé prohlásili, že Grand Prix kvůli nedostatku peněz pořádat nemohou – původně přitom měli smlouvu až do roku 2016 s pětiletou opcí. Jenže za čtyři roky pořádání závodu F1 se jejich ztráta vyšplhala na závratných 190 miliard dolarů. A tak nebylo divu, že vláda ani další organizace nechtěli takto ztrátovou akci dál dotovat.

Důvodů neúspěchu bylo prý více: tamní fanoušci formuli 1 nerozuměli, v šampionátu neměli svého jezdce ani svůj týmu, kterému by mohli fandit… Přitom trať jako taková nabídla možnosti pro hezké souboje (hlavně díky dvěma dlouhým rovinkám zakončenými ostrými vracečkami) a závod z roku 2013 byl vyjma dominantní jízdy Sebastiana Vettela, který se svým red bullem opanoval celý ročník, určitě z kategorie těch zajímavějších. Ať už díky postartovní kolizi obou ferrari, několika defektům nebo pomocnému vozu, který vyjel na trať už po skočení fáze safety caru během zelených vlajek. Snad jen výjezd a nájezd do boxů, které se oba dva napojovaly ze/do závodní stopy, byly přece jen trochu nebezpečné…

Tak či onak, Velká cena Koreje se do srdcí fanoušků, členů týmů, jezdců ani novinářů nijak zvlášť nezapsala, a dnes už si na ni jen sotva kdo vzpomene. Podobně jako třeba na Grand Prix v Indii. Ale o tom zase až někdy jindy…

První ročník byl šitý hodně horkou jehlou.

Diskuse k článku

Napsat komentář