Neobyčejný, úchvatný triumf Ayrtona Senny v Portugalsku 1985

Je až neskutečné, jak nám některé sportovní okamžiky spočinou v paměti a přetrvávají v ní až do smrti. Pro mnoho fanoušků Ayrtona Senny je tímto okamžikem jeho první vítězný triumf – GP Portugalska 1985. Legendární Brazilec předvedl výkon, který se zapsal mezi ty vůbec nejpamátnější v historii formule 1.

Štítky: Ayrton Senna GP Portugalska Historie Zveřejněno 22. 10 2020 — Petr Čermák

Ayrton Senna si ve formuli 1 budoval jméno od samého začátku. První jeho významnější úspěch byl zisk druhého místa s týmem Toleman v mokré GP Monaka 1984. Závod mohl dokonce vyhrát, pro zhoršující povětrnostní podmínky byl ale podnik v Monte Carlu ukončen předčasně.

Senna překvapil svou vyzrálou jízdou a schopností číst nepředvídatelné podmínky lépe než jeho soupeři. Když tehdy začalo před startem GP Portugalska 1985 pršet a Senna měl pojištěný start z pole position, bylo jasné, že bude patřit mezi žhavé kandidáty na vítězství. Realita ale byla trochu jiná – už od samotného odmávnutí byl totiž jediným kandidátem.

Vraťme se však v několika slovech na začátek závodního víkendu – Sennu totiž potkaly během tréninků technické problémy. Proto je až zarážející, jakým způsobem si dokázal zajistit svou historicky první pole position. Alaina Prosta tehdy porazil o necelé 4 desetiny sekundy.

Po startu závodu Senna nezaváhal a vystřelil bezkonkurenčně do čela. Jeho týmový kolega Elio de Angelis se prodral po startu z druhé řady vpřed a zařadil se za svého brazilského parťáka. Italský závodník se zpočátku snažil se Sennou držet krok, ale po chvíli zjistil, že nemá žádnou šanci. Po 15 kolech byl Senna v nedohlednu a de Angelis se musel začít soustředit na zpětná zrcátka – na krk mu totiž dýchal Alain Prost s McLarenem.

Ayrton Senna mezitím vyšperkoval svůj jezdecký styl k dokonalosti. Snažil se mít většinu času zařazený nejvyšší převodový stupeň, aby zamezil pravděpodobnosti protočení pneumatik. Sázel jedno rychlé kolo za druhým a na trati nenašel soupeře. Ne vždy byl ale bezchybný – v jeden moment vyjel dokonce všemi čtyřmi koly mimo trať. Po závodě novináři brazilského jezdce chválili, jakým způsobem se se situací popral. Senna tyto komentáře bagatelizoval slovy: „To, že jsem se vrátil na trať, bylo pouhé štěstí.“

Senna šokoval fanoušky jedno kolo za druhým. Žádná fatální chyba nepřicházela – Brazilec jel na vodě jako po kolejích. Naopak svou jezdeckou chybou překvapil Alain Prost, který byl znám svým profesorským jezdeckým stylem. Na cílové rovince se dostal do hodin a vyřadil se ze závodu – třetí místo po něm převzal Michele Alboreto s Ferrari. Ten se nakonec dostal i před de Angelise na druhou příčku, po 43 kolech však na vedoucího Sennu ztrácel už přes minutu a šance na vítězství byla opravdu mizivá.

De Angelis ke konci závodu ztrácel koncentraci, což vedlo k většímu množství chyb. V jeden moment byl příliš široký, což mělo za následek pomalý defekt pneumatiky, kvůli kterému na závěr zpomalil. Neubránil se tak čtvrtému Patricku Tambayovi na renaultu, který sebral poslední pódiovou příčku.

Senna vyhrál závod s více než minutovým náskokem na druhého Alboreta. Třetí Tambay a čtvrtý de Angelis ztratili jedno kolo. Pátý Mansell ztratil dvě kola, stejně jako Stefan Bellof, který se prodral na bodovanou šestou příčku po startu z 21. příčky. Závod dokončilo 10 jezdců, klasifikováno jich bylo ale jen 9 (desátý Manfred Winkelhock ztratil na vedoucího Sennu 17 kol).

Závod se vůbec nevyvedl McLarenu – ten nedokázal bodovat poprvé od GP Dallasu 1984 a poprvé po osmi závodech neslavil červenobílý vůz vítězství. Ztrápený závodní víkend si zažil i Keke Rosberg s Williamsem. Honda, která britskému týmu v té době dodávala motory, se vyznačovala neobvyklým charakteristickým problémem. Jednoduše řečeno – motor byl natolik nevyzpytatelný, že v jeden moment produkoval jen minimální výkon a o několik chvil později jezdce zaskočil neočekávaným výkonnostním nárustem. Rosberg kvůli tomu havaroval na výjezdu z boxů a lehce si poranil ruku.

S odstupem let je až neskutečné, jak se Ayrton Senna tehdy na Estorilu vyhýbal problémům, které potkávaly ostatní jezdce. Mechanické nedostatky sice jezdec neovlivní, ale svou jízdu ano. Senna byl jedním z mála, který se nedopustil skoro žádné chyby.

Jednou jsem měl příležitost si promluvit se Sennovým fanouškem, který si Brazilcovy začátky ve formuli 1 velmi dobře pamatuje. Když jsme se rozpovídali na téma GP Portugalska 1985, bylo až překvapivé, jak detailně si dění závodu pamatuje. Tehdy prý seděl u televize a vyvalený jako puk obdivoval neobyčejnou, úchvatnou jízdu Ayrtona Senny. Sám přiznal, že si málokterý závod pamatuje takhle jasně – na dění z portugalského Estorilu roku 1985 ale prý do smrti nezapomene.