Nenasytnému Berniemu ukázalo Rakousko cestu

Léta se majitelé komerčních práv F1 v čele s Berniem Ecclestonem snaží svůj produkt draze prodat tam, kde o něj nestojí. 'Místní' Rakousko bylo vyprodáno za několik desítek hodin.

12 Štítky: Bernie Ecclestone FOM Zveřejněno 27. 06 2014 — Tomáš Richtr

Ve světle jen pozvolna utichající kritiky nové generace monopostů F1 zažil sport jeden z nejúžasnějších víkendů poslední doby. A nebylo nutné pro něj jet do super drahého Monaka či nákladného Singapuru. 

Léta se majitelé komerčních práv F1 v čele s Berniem Ecclestonem snaží svůj produkt draze prodat tam, kde o něj nestojí. Evropské země mají problém ufinancovat licenci za pořádání závodů formule 1 v řádech milionů dolarů. Ecclestone chce víc, a tak prodává závody F1 do zemí, jako jsou Bahrajn, Abú Dhabi, Korea nebo India za desítky milionů.

Lidé na závody nechodili a velice brzy se začala projevovat krátkozrakost nesmyslných (protože zkorumpovaných a hlavně nenávratných) investic ze strany nezodpovědných vlád. Turecko zmizelo z kalendáře, stejně jako Korea nebo Indie. V Číně se přestávala F1 vysílat na volně dostupné televizi. Nad Ruskem visí stále otazník, jak finanční tak politický, a cpeme se do Ázerbájdžánu nebo Thajska.

A v tomhle senilitou poznamenaném marastu se ve střední Evropě uspořádá Velká cena Rakouska, kterou sport opustil před jedenácti lety, protože mu nebyla dost dobrá.

Samozřejmě, bez dominantní éry domácího Red Bullu by k ničemu takovému nejspíš nedošlo. Ale asi to nebude dominance Red Bullu, která stojí za tím, že desítky hodin po zahájení prodeje bylo přes sto tisíc lístků zcela vyprodáno.

Velká cena Rakouska totiž nebyla jen o závodě formule 1 a bohatém a atraktivním doprovodném programu: GP2, GP3, Porsche Supercup. V prostředí nádherné a romantické scenérie šlo hlavně o rodinnou akci ve festivalovém duchu, kdy v útrobách areálu bylo k dispozici nemálo atrakcí. Člověk se zkrátka nenudil po celý den. Bernie Ecclestone a novináři se mezi běžné fanoušky z prostoru padoku nebo jejich VIP klubů zřídkakdy vydají. Kvalitu závodu posuzují podle úrovně tiskového centra, například. To samo o sobě je v Rakousku perfektní. Je to důležité, protože jaký dojem bude mít z velké ceny novinář, v takovém duchu vyzní i reportáže o události.

Ale fanoušci na tribunách a v zázemí areálu jsou ti, na kterých záleží. Jsou to ti, kteří se minulý víkend rozhodli, zda přijedou zas. A přesvědčí některé další.

Formule 1 bude muset upravit svůj byznys model. Éra televizí nabrala směr ‘úpadek’ a majitelé sportu se budou muset zaměřit na klientelu trochu jiné struktury. Mezi nimi – stejně jako dříve, v době před televizí – na samotné návštěvníky okruhu. Proč ti by vůbec měli mít chuť se na velkou cenu vypravit. A vyprodaný Zeltweg ukázal, že to jde. A jde to tam, kde je F1 doma. Tedy v Evropě.

Bernie Ecclestone bude muset přestat z F1 dělat ‘dojnou krávu’ přes krátkozraké a nesmyslně drahé licenční smlouvy. Bude muset zacílit na generace, které dorůstají do věku, ve kterém by je mohla F1 zaujmout. A udržet generace stávající. Generace, které si budou vybírat mezi tím, zda se na F1 kouknout v televizi či na internetu, nebo sednout do auta či autobusu a vyrazit do nedaleké evropské země podívat se na to na vlastní oči. Protože do Koreje, Indie nebo Ázerbájdžánu my teda fakt nepojedeme.

Doufejme, že Berniemu nebude dlouho trvat, než mu to dojde. Nebo alespoň ať německé soudy trochu zrychlí.

Diskuse k článku

Napsat komentář