Některé velké ceny budou zrušeny, aby uvolnily místo jiným
Formule 1 je ochotna vzdát se několika svých stávajících závodů, aby tak uvolnila místo novým, zajímavým a lukrativním místům. Své místo nemají zaručené ani tradiční a historické okruhy, tvrdí to alespoň šéf F1 Stefano Domenicali.
Vedení F1 poslední dobou čelí velkému zájmu z různých míst o pořádání závodů. Nejnovějším přírůstkem je v letošní sezoně závod v exotickém Miami, příští rok se do kalendáře přidá závod v Kataru, a i Las Vegas je podpisu smlouvy s F1 velmi blízko.
Současná concordská dohoda mezi týmy a vedením sportu ale aktuálně povoluje maximálně 25 závodů za rok. Pokud by se příští rok skutečně přidaly dva nové okruhy, kalendář se sice vejde do stanoveného limitu, začínají se však ozývat i další destinace.
Šéf F1 už proto počítá se scénářem, podle kterého budou muset stávající destinace z kola ven, aby uvolnily místo novým a zajímavým místům, která se do formule 1 chtějí mermomocí dostat. Co se s tím dá dělat?
Jistou možností je střídaní stálých okruhů s těmi novými. Něco podobného jsme například viděli, když se střídala místa konání Grand Prix Německa (sudý rok hostil závody F1 Hockenheim, v lichém roce se závodilo na Nürburgringu).
Už v Bahrajnu čelil Stefano Domenicali otázkám, zda by byla F1 skutečně ochotna opustit některé ze stálých okruhů, aby do kalendáře mohly vstoupit nové, popřípadě zda ty klasické střídat s novými, šéf F1 prohlásil, že tento proces již v podstatě začal.
„Existují některé Velké ceny, kterým vyprší smlouvy a pravděpodobně nebudou některé z nich součástí budoucího kalendáře. Ostatní země zůstanou, možná se ale budou střídat s novými místy, která se sem chtějí v dohledné budoucnosti dostat.
Brzy oznámíme rozhodnutí, která provádíme a můžete očekávat nové tratě. Není ale lehké si nyní vše dobře a závazně naplánovat. Do skladby kalendáře nám i nadále promlouvá covid, kvůli kterému jsme už vloni museli zrušit závod v Číně i v letošní sezoně,“ uvedl šéf F1.
Některé okruhy mají zajištěnou dlouhodobou budoucnost, například Bahrajn před časem prodloužil smlouvu s F1, závody bude hostit minimálně do roku 2036, totéž platí i pro budoucí závod v Kataru, tam se bude závodit dalších deset let.
Existují ale destinace, kterým už letos kontrakty končí, jsou jimi Francie, Monako, Belgie a také Mexiko. Velký otazník visí nad Grand Prix Francie, a to i přes podporu tamního prezidenta Emmanuela Macrona. Domenicali však naznačil, že jisté místo nemají ani Monako s Belgií.
„Jsme si vědomi toho, že kalendář by měl být vyvážený – musíme v něm mít jak nové okruhy, tak ty klasické. Nabídky nových zájemců je pro formuli 1 skvělý, nutí tak stávající tratě nadále zlepšovat svou infrastrukturu a úroveň samotné tratě.
Dnes vás ve formuli 1 už neudrží jen významné jméno, musíte také prokázat, že dokáže držet krok s dnešní dobou, jste ochotni pro formuli 1 něco obětovat a také, že máte o náš sport velký zájem,“ pokračoval Domenicali.
Značná restrukturalizace kalendáře také může znamenat, že některé země nebudou hostit jediný závod, jiné státy jich zase mohou hostit hned několik. Například v USA se již příští rok pravděpodobně pojede hned třikrát (Austin, Miami a nejspíše Las Vegas).
„Takový zájem, kterému se formule 1 v USA nyní pyšní, jsem za ta léta ještě nikdy neviděl a upřímně by byla škoda této příležitosti nevyužít. Musíme najít způsob, jak se s tímto velkým zájmem vypořádat.
Zájem o pořádání Grand Prix ve své zemi podněcují také jezdci. Viděli jsme to kdysi v Brazílii, ve Španělsku a v nedávné době také v Holandsku. Nyní jsme obdrželi nové zprávy o pořádání závodů z několika čínských měst.
Tento zájem jasně souvisí s příchodem Guanyu Zhoua, a to má za sebou teprve první závod v F1. Uvidíme, jak se celá situace vyvine,“ zakončil debatu Domenicali. Za zmínku stojí také snaha Jihoafrické republiky, ta se chce již delší dobu dostat do královny motorsportu.