Nekorunovaný šampion. Jak moc dobrý byl v F1 Robert Kubica

Kariéra Roberta Kubici v F1 byla kvůli téměř fatální nehodě v rallye značně zkrácena. Čeho mohl polský závodník v královně motorsportu dosáhnout?

Štítky: Robert Kubica Zveřejněno 27. 06 2025 — Dominik Kovář

Ve světě motorsportu v posledním týdnu ožilo jedno jméno. Polský závodník Robert Kubica byl součástí posádky Ferrari AF Corse, která vyhrála slavný závod 24h Le Mans. Fernando Alonso a Robert Kubica jsou tak jediní žijící závodníci, kteří vyhráli závod F1 a zároveň 24h Le Mans.

Právě Fernando Alonso, dvojnásobný mistr světa F1 a dvojnásobný vítěz 24h Le Mans, se vyjádřil na adresu Kubici velmi pozitivně: “Mám z něj velkou radost. Několikrát jsme se bavili o tom, jak je ten závod výjimečný. Je legendou našeho sportu a teď, po vítězství v Le Mans, je ještě větší.”

Nejsou to žádná slova do větru. Robert Kubica je skutečně jedním z nejlepších závodníků své generace a legendou motorsportu. Kromě výše zmíněných úspěchů je také mistrem světa kategorie WRC2 v rallye z roku 2013.

Kubicova všestrannost je impozantní. Rodák z polského Krakova ale mohl dokázat mnohem více – alespoň ve světě Formule 1. Jde o jedno z největších “co kdyby” v historii sportu? Dost možná ano.

Kubica měl kariéru ve Formuli 1 perfektně rozjetou. V roce 2006 naskočil do rozjeté sezóny, když ve stáji BMW Sauber nahradil trápícího se mistra světa z roku 1997 Jacquese Villeneuvea. Už ve třetím závodě v Monze dojel Kubica na třetí pozici. Na stupních vítězů se potkal s Michaelem Schumacherem a Kimim Räikkonenem. F1 věděla, že jí roste nový talent.

Rok 2007 nepatřil mezi nejpovedenější. BMW nestačilo na dvojici McLaren a Ferrari. Kubica měl zároveň problém s přechodem na pneumatiky Bridgestone a na konci roku odcházel z týmového souboje proti Nickovi Heidfeldovi jako poražený. Jeho sezónu také ovlivnila ošklivá nehoda při GP Kanady, při které jen jako zázrakem vyvázl pouze s pohmožděninami.

Vše se změnilo v roce 2008. BMW Sauber měl skvělou formu a se znovu objevil na stupních vítězů. V Bahrajnu přišlo dokonce první pole position. Vrchol přišel při GP Kanady, kde Robert Kubica oslavil své premiérové vítězství ve Formuli 1 – rok po hrůzostrašné nehodě. Dokonalý příběh podtrhl fakt, že Kubica se dostal do čela šampionátu.

Dost možná by to byl Kubica, který by se v roce 2008 radoval z mistrovského titulu, pokud by se BMW rozhodlo vyvíjet monopost dál. Místo toho se německá automobilka plně soustředila na změnu pravidel v následujícím roce a v roce 2008 postupně ztrácela dech. Kubica nakonec v šampionátu skončil čtvrtý se ztrátou 23 bodů na vítězného Lewise Hamiltona.

Jak moc se BMW špatně rozhodlo, dokázal rok 2009, který byl pro tým katastrofální. Vůz trpěl nadváhou a inženýři museli v průběhu roku dělat spoustu kompromisů při úpravách a vylepšeních monopostu.

Po fiasku a ekonomické krizi se BMW rozhodlo F1 opustit, což byl pro Kubicu signál jít jiným směrem. Zájem měl Williams, Kubica se ale nakonec rozhodl pro Renault. A udělal dobře. V následujícím roce byl Kubica jedním z pozitivních překvapení sezóny, když jinak pomalý Renault dostal hned třikrát na stupně vítězů. Monopost R30 byl dle jeho slov nejjednodušší monopost, co se týče ovládání, se kterým kdy v F1 závodil.

Poté již přišel osudný únor 2011 a rallyeový závod Ronde di Andorra, ve kterém Robert Kubica po těžké nehodě málem přišel o život. Lékaři dělali maximum, aby zachránili jeho pravou ruku, která byla rozdrcená. To se jim povedlo, nicméně plná funkčnost pravé ruky byla nenávratně pryč.

A s ní také sen o tom být mistrem světa ve Formuli 1. To byl Kubicův první sen. Ten druhý byl závodit v rudém Ferrari. Pokud by nedošlo k osudové nehodě, angažmá ve Ferrari by se dočkal v roce 2012. Můžeme jen spekulovat, jak by se jeho kariéra vyvíjela dál. Je ale jasné, že přišel minimálně o sedm až osm let závodění v F1 ve vrcholné formě.

Návrat v roce 2019 s Williamsem byl skvělým příběhem. Nikdo nečekal, že se Kubica ještě někdy vrátí. Nebyl to ale ten samý Kubica jako před nehodou. To ani nešlo. Lidé, kteří si Kubicu pamatují z období let 2006 až 2010 ale dobře ví, jak skvělý ve Formuli 1 byl a jak velký měl potenciál.

Osud připravil Kubicovi jinou cestu. Byla a je trnitá, ale neméně úspěšná. Ve svých 40 letech má ve svém CV zapsané úspěchy jako málokdo jiný. Co mohlo být, nechme být. Robert Kubica je i přes nepřízeň osudu jednoznačně jednou z největších legend světového motorsportu.