Nejzajímavější témata před GP Emilia Romagna

O čem se bude nejvíce hovořit před nadcházejícím víkendem Velké ceny Emilia Romagna?

Štítky: GP Emilia Romagna Zveřejněno 14. 05 2024 — GPF1.cz

Dokáže McLaren udržet tlak?

McLaren se před závodním víkendem snažil bagatelizovat výkonnostní krok, který by mohl být vidět na jejich modernizaci v Miami, přičemž očekávání byla vysoká po velkém skoku, který udělali v polovině loňské sezóny v Rakousku. Teď ale udělají dobře, když se jim podaří udržet věci pod pokličkou… Vůbec první vítězství Landa Norrise ve Formuli 1 bylo samo o sobě dost výjimečné, ale pro McLaren přišlo díky tomu, že 24letý jezdec ukázal, že má v daný den nejrychlejší vůz v poli, rychle se přiblížil předním jezdcům na starých středně tvrdých pneumatikách, když měl před sebou volný prostor, a pak se pohodlně odpoutal na tvrdé směsi po skončení fáze Safety Caru.

Oscar Piastri měl na svém voze zhruba 50 % vylepšení a také se pohyboval vepředu – obecně držel krok s Maxem Verstappenem – dokud se nedostal do incidentů s Carlosem Sainzem, a v Imole bude mít k dispozici kompletní balíček. Miami nebylo loni pro McLaren nijak zvlášť silným závodem, ale to bylo před modernizací v Rakousku jen málo takových. Na základě jednoho vzorku je vždy nebezpečné dělat předpovědi, ale Imola poskytne ještě jasnější odpověď na to, zda jsou nyní na většině tratí skutečnými vyzyvateli Red Bullu.

VYŠEL NOVÝ MAGAZÍN KOLO NA KOLO č. 10/2024.
PŘEDPLATNÉ: KOLO NA KOLO

PŘEČTI SI STARŠÍ ČÍSLO 06/2024:

Ferrari míří k dalšímu kroku

Není to jen McLaren, kdo bude o víkendu v Imole doufat v boj o vítězství, podobný cíl má na Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari také Ferrari. Vítězství McLarenu v Miami zaujalo, ale ve srovnání s Red Bullem byl výkonnostní rozdíl pro Ferrari malý, protože Charles Leclerc skončil druhý ve sprintu a třetí ve velké ceně, zatímco Carlos Sainz v neděli v závěru ukázal vynikající tempo. Nezapomeňme, že Ferrari mělo vůz, který porazil Red Bull v Austrálii, a ve spojení s vítězstvím McLarenu to znamená, že Red Bull už v prvních šesti závodech letošního roku nevyhrál vícekrát než za celou loňskou sezónu.

Očekává se, že Ferrari, které se pokusí k úspěchu z Melbourne přidat další vítězství, přiveze do Imoly první významnou modernizaci, která bude mít za cíl domácí závod a první závod série zahrnující Monako. Na základě výsledků z Miami nebude potřebovat velký zisk, aby se dostalo přímo do hry, za předpokladu, že Red Bull nepřiveze také nějakou modernizaci…

Magnussenovy trestné body

Zatímco obrázek na čele startovního pole je v tuto chvíli mimořádně vzrušující, na startovním roštu je jezdec, který se po Miami může cítit trochu víc na hraně kvůli trestům, které nasbíral. Kevin Magnussen měl za sebou silný sprint, ale dostal časovou penalizaci za vyjetí z trati a získání výhody ve snaze udržet Lewise Hamiltona na uzdě v boji o poslední bod. Vzhledem k tomu, že jeho týmový kolega Nico Hulkenberg byl o jedno místo před ním na sedmém místě a nyní měl jistotu, že sám vypadne z bodování, Magnussen pak přešel do režimu týmového hráče a dělal vše pro to, aby udržel Hamiltona na uzdě. Magnussen pravidelně končil mimo trať ve snaze přebrzdit Mercedes nebo se důrazně bránit, nasbíral několik dalších trestů a kumulace stejných přestupků upoutala pozornost. Šéf týmu McLaren Andrea Stella naznačil, že suspendace na jeden závod by nebyla příliš přísná, pokud jezdci záměrně ničí závod jiného jezdce trestuhodnými prostředky, i když se tím snaží prospět svému týmu jako celku. Tyto komentáře přišly po sprintu, ale Magnussen se pak ještě více přiblížil zákazu startu v nedělním závodě kolizí, která vyřadila Logana Sargeanta z jeho domácího závodu, takže Dán má od Džiddy 10 trestných bodů. Další dva body od nynějška do března příštího roku by znamenaly automatický zákaz startu v jednom závodě a pravděpodobně by znamenaly, že jakýkoli incident s Magnussenem by se stal předmětem intenzivního zkoumání.

ONLINE MAGAZÍN KOLO NA KOLO.

Zvláštní návrat do Imoly

V důsledku ničivých povodní, které oblast postihly v loňském roce, se v Imole už dva roky nezávodilo. Když musel být loňský závod zrušen, věnovala F1 jeden milion eur do fondu na pomoc postiženým a návrat bude dojemný, protože region Emilia-Romagna se stále vzpamatovává. Emotivní scény se odehrají i na trati, protože Imola hostí závod jen dva týdny po 30. výročí úmrtí Ayrtona Senny a Rolanda Ratzenbergera na tomto okruhu. Na trati se již 1. května konala speciální akce, které se zúčastnily tisíce fanoušků, ale během závodního víkendu se budou konat další vzpomínkové akce. Sebastian Vettel usedne za volant Sennova McLarenu MP4/8 – vozu, se kterým naposledy vyhrál závod na konci roku 1993 – a vystaví ho fanouškům po celé tři dny.

„Ayrton Senna byl nejen jezdec, kterého jsem si velmi vážil, protože patřil k tomu nejlepšímu, co kdy závodění zažilo, ale také člověk s velkým soucitem,“ řekl Vettel. „Od jeho nehody uplynulo 30 let a já bych chtěl Ayrtonovi vzdát hold.“

ONLINE MAGAZÍN KOLO NA KOLO.

Při návratu F2 se oči upírají na Antonelliho

Jednou ze zpráv mimo závodní dráhu, které se objevily o víkendu v Miami, byla skutečnost, že byla podána žádost, aby mladíkovi z Mercedesu Andreovi Kimimu Antontellimu FIA udělila superlicenci ještě před jeho 18. narozeninami. Pravidla v současné době stanoví, že jezdci musí být 18 let, aby mohli závodit v F1, ale Williams požádal, aby to talentovanému Italovi bylo umožněno ještě před dovršením 18 let v tomto roce. Za současného stavu je prvním závodem, ve kterém by se mohl objevit, Monza, ale zvláštní výjimka by mu umožnila být hodnocen dříve. To jen zvýšilo zájem o Antonelliho – který v posledních týdnech testoval stroje Mercedesu F1 – a nováček Formule 2 se tento víkend vrací do závodního dění s týmem PREMA. Antonelli, jehož nejlepším výsledkem je čtvrté místo v posledním australském závodě, usiluje o své první pódium před nadšeným publikem v Imole.

Jeho týmový kolega Oliver Bearman – který v Džiddě závodil za Ferrari a je rezervou Haasu pro případ, že by Magnussen v některé fázi závodu chyběl – také usiluje o velký výsledek, aby nastartoval svou vlastní sezónu, přičemž má na kontě pouhé dva body poté, co se musel vzdát pole position v Saúdské Arábii, aby mohl závodit v F1.