Nejvýraznější témata před Grand Prix Velké Británie
Formule 1 se po návštěvě v Kanadě vrací domů, do Velké Británie. Takzvaný ‚domácí závod F1‘ bude letos už desátým podnikem sezony a přináší několik zajímavých témat. Dokáže Leclerc ještě odpovědět a zvrátit nadvládu Red Bullu? Bude Mercedes ve své snaze zase o krok blíže špičce pole? To a další příběhy vyzdvihuje tento článek…
Leclercův útok?
Na začátku sezony to vypadalo, že si pilot Ferrari vcelku jednoduše dojede pro první titul mistra světa. Opak je ale pravdou! Ze 46bodového náskoku se stala 49bodová ztráta na Verstappena a situace začíná být pro Maranello kritická.
Technické problémy a penalizace v Kanadě jen prohloubily aktuální krizi Ferrari, jejíž konec je v nedohlednu. Charles Leclerc tak musí v Silverstonu zaútočit a pokusit se ještě zvrátit osud letošní sezony, který je prozatím více na straně Red Bullu.
Podobně jako vloni, i letos může být Velká cena Velké Británie bodem zlomu. Monačan tak musí využít všech příležitostí a začít stahovat bodové manko na čelo šampionátu. V dalších fázích roku by totiž Leclerc Verstappena už nemusel dohnat.
Doposud nejsilnější Mercedes
Stáj z Brackley plánuje pro závod v Anglii nasadit kriticky důležité novinky na auto. Pokud bude nový balíček fungovat, Mercedes si ponechá aktuální koncept i do dalších let, v opačném případě budou stříbrné šípy pro sezonu 2023 hledat alternativní řešení.
Tak či tak je Silverstone pro Mercedes kritickým okamžikem šampionátu. Chování a vyjádření členů týmu ale zatím naznačuje, že v Británii bychom měli vidět doposud zatím nejsilnější Mercedes, regulérní boje o vítězství se ale stále očekávat nedají.
FIA a pravidla v průběhu hry
Ve čtvrtek před závodem v Kanadě byla ze strany FIA vydána nová technická směrnice, která má regulovat úroveň vibrací na letošních vozech. Jediný, kdo byl na tento krok poctivě připraven, byl Mercedes, a to je podezřelé.
V Silverstonu se mají zastupitelé týmů opět sejít s delegáty FIA a jednat o dalších možných změnách pravidel. Podobně jako nová technická direktiva, je ve hře i zvýšení rozpočtového stropu a diskutovat by se opět mělo i ohledně minimální váhy monopostů.
Zda jde o správný krok nebo ne, necháme na vás. Obecně ale není moudré měnit pravidla uprostřed hry (v tomto případě uprostřed šampionátu). Změna vždy někomu pomůže a někomu výrazně uškodí…
McLaren VS Alpine
Fascinující bitvy bychom nemuseli vidět jen na špičce startovního pole, ale také ve středu. V tuto chvíli je řeč o McLarenu a Alpinu. Stáje se v poháru konstruktérů pohybují na čtvrtém a pátém místě a aktuálně je dělí pouhých osm bodů.
Woking doplácí na své příliš velké skoky z extrému do extrému, kdy je jednou vůz McLarenu schopen bojovat o podia a následně nezíská ani bod. Alpine je nejspíše krapet pomalejší, za to velmi konzistentní a bez velkých výkonnostních výkyvů.
V minulosti Silverstone McLarenu seděl, otázkou je, zda nová auta nezamíchají pořadím a zda se tým legendárního Bruce nebude spíše trápit. Alpine navíc v poslední době doslova létá na rovinkách a okruh v Anglii je náročný především na rychlost pohonné jednotky.
Doma je doma
Jak už jsme zmínili, formule 1 se vrací domů, a to doslova. Například Aston Martin má svou základnu vedle okruhu Silverstone. Domácí prostředí si ale mohou užít i další týmy – Mercedes, McLaren, Red Bull, Williams, Alpine.
Všechny zmíněné stáje mají základnu právě ve Velké Británii a v poli najdeme i několik pilotů, kteří si budou moci vychutnat podporu domácích fanoušků (Lando Norris, George Russell a také samozřejmě Lewis Hamilton).
Výjimečnost okruhu v Silverstone umocňuje i fakt, že právě na tomto bývalém letišti se uskutečnil vůbec první závod v celé historii sportu. Pro letošní sezonu navíc pořadatelé hlásí velký úspěch a vyprodané vstupenky, bude to kouzelné…