Největší záhady GP Maďarska dodatečně vysvětleny
Po skončení Velké ceny Maďarska, když už kamery vypnuly, televizní komentář utichl, se toho ještě hodně odehrálo. Pochopili jsme, proč nikdo neřešil Bottasův očividný předčasný start nebo za co že to vlastně Haas dostal trest? A proč byl před sportovní komisaře předvolán Red Bull, podezřelý ze zakázaného vysoušení povrchu dráhy tam, kde stál na startu Alex Albon.
Piloti týmu Haas penalizováni
Piloti týmu Haas Kevin Magnussen a Romain Grosjean byli penalizováni každý 10 sekundami paradoxně za chytrou instrukci během zahřívacího kola před startem závodu zastavit pro pneumatiky do sucha. Před lety chtěla FIA zkomplikovat situaci pilotům tím, že jim nebudou inženýři poskytovat podpůrné instrukce. Využít pro to chtěla článku ve sportovním řádu, podle kterého musí “pilot řídit auto sám a bez pomoci”. Byla z toho ale poměrně trapná eskapáda, která se vyznačovala neustálým upřesňováním toho, co může a co nesmí být pilotovi do sluchátek řečeno. Když už sama F1 a FIA začala být tímto pravidlem frustrována, zrušila jej. Ale FIA ponechala omezení, podle kterého pomáhat pilotovi v přípravě auta na samotný start, není povoleno. Pravidlo, na které už svět F1 skoro zapomněl, ale sportovní komisaři GP Maďarska ne. Během zahřívacího kola před startem závodu lze pilotovi komunikovat instrukce související výlučně s bezpečností.
Albon na suchu
Ještě během závodu bylo nařízeno jednání mezi sportovními komisaři a Red Bullem. Ten byl podezřelý, že proaktivně vysušuje povrch dráhy tam, kde na startu stál Red Bull Alexe Albona, který do cíle dojel pátý, využitím fukarů, sloužících obvykle k chlazení brzd. Týmy nesmí nijak aktivním způsobem upravovat povrch závodní dráhy. Po prostudování video záznamů ale došly strany k dohodě, že nedošlo k úmyslnému vysoušení povrchu dráhy.
Hamilton nechce prohrát titul o jediný bod
Lewis Hamilton v závěru závodu s týmem řešil, zda zajede pro novou sadu pneumatik, když měl solidní náskok na nejbližšího soupeře za sebou. Cílem bylo nejen ujistit se, že pokud by na dráhu vyjel safety car, Hamilton bude mít rychlé čerstvé pneu. To aby se ubránil atakům soupeřů za sebou při potenciálním restartu. Ale také že dostane také šanci zajet si pro nejrychlejší kolo závodu. Zmatek nad tím, zda tak učinit, nebo ne, byl dán předzávodní dohodou, že se Hamilton o bod za nejrychlejší kolo pokoušet nebude. Tím spíš, pokud byla riziková rezerva pro pitstop jen na úrovní dvou sekund. “Z téhle zmatečné komunikace se máme co poučit, ale nakonec je výsledek to, co se počítá,” řekl šéf Mercedesu Toto Wolff. Oproti tomu se Lewis Hamilton po závodě svěřil se zkušeností, že prohrál titul rozdílem jediného bodu (2007), takže si je vědom důležitosti každého z nich.
Bottasův start
Odstartoval Bottas předčasně? A proč? Posuzovat z televizních záběrů je vždy ošemetné. Není důležité to, co divák vidí, ale důležité jsou impulsy technických systémů FIA. Podezření na předčasný start vysílá transponder monopostu, který určí, zda se vůz pohnul před elektronickým signálem pro start (který se nemusí – v rozmezí desetin sekundy – rovnat vizuálnímu zhasnutí červených světel. Systémy vedle prodlev elektronického impulsu a samotného úkonu (zhasnutí světel) reagují také v rozmezí určených tolerancí, které nejsou veřejné. Časoměřiči FIA potvrdili, že žádný ze systémů FIA nevydal signál, udávající podezření na možný Bottasův předčasný start. Že jsme pak v roli komentátorů překvapení naprostou zřejmostí předčasného startu (protože pilot reaguje ne na elektronický signál, ale na vizuální vjem zhasnutí červených světel) – a naše oči nejsou rychlejší než elektronický impuls – dává jen podnět FIA, aby dimenzování a parametrizaci kontrolnícho mechanizmu předčasných startů nechala překontrolovat. Ostatně, jak uvedl ředitel závodů Michael Masi: “Tenhle proces funguje už mnoho let.” Možná právě v tom je zakopaný pes.
Vtip je v tom, že sám Bottas uznal, že vlastně ulil start. Protože nereagoval primárně na zhasnutí červených světel nad dráhou, ale na nějaký signál na volantu. Dodatečné video záběry potvrdily, že se jednalo o zhasnutí tří červených led světýlek na jeho volantu. O co přesně jde, tím si nebyl Bottas po závodě jistý. Ale pravidla neumožňují jakoukoli technickou detekci startovacího systému, takže o ekvivalentní indikaci chování startovních světel teoreticky nemohlo jít.
Bottasův ‘předčasný start’. Systémy FIA nic nezaznamenaly, pilot sám přiznal, že reagoval na jiný impuls na svém volantu. Na videu je v závěru vidět, o jaký impuls jde. Bottas si po závodě nebyl jistý, o jakou vizuální informaci šlo. pic.twitter.com/Zc1KxslgF8
— Tomáš Richtr (@TomRichtrF1) July 19, 2020
Renault (zase) protestuje
Klid. Jde jen o opakování toho, co Renault provedl minule. Však také sportovní komisaři reagovali ve stejném duchu. Renault chce od FIA jen ujištění, že Racing Point není (významnou kopií) loňského Mercedesu. Verdikt v případě protestu GP Štýrska má padnout před následující Velkou cenou Velké Británie. Další protesty by pak tedy mohly potenciálně utichnout.
Oprava Verstappenova auta před startem
Mám pocit, že kdyby dokázali mechanici Red Bullu vyměnit Verstappenovi během patnácti minut motor těsně před startem závodu, že to nebude problém. To není nic proti Red Bullu. Práce mechaniků na Verstappenově poškozeném autě vejde podle mého názoru do ději, a byla úžasná. Ale vypadá to, že se úplně rozpadla myšlenka pravidel Parc Fermé, která zavedl tehdejší prezident FIA Max Mosley. Jeho myšlenkou bylo, aby auto, které jede kvalifikaci, bylo shodné s tím, které startuje do závodu. Vždyť kvůli tomu byly zrušené mega romantické ranní zahřívací tréninky v neděli. Poslední dobou ale zdá se, že se může všechno. Ujistil se někdo, že přední spojler, který byl Verstappenovi vyměněn, je zcela stejné specifikace, jako ten předchozí? To se týká všech vyměněných dílů. S takovou totiž může pilot při nájezdu na start drcnout sem a tam, a nechat si takhle šikovně vyměnit kvalifikační spojler za ten závodní. To jsou principy pravidla Parc Fermé, které má člověk za ta léta nabušené do hlavy. Ale jeho principy zjevně začínají postrádat hranice.
Nic to nemění na tom, že orchestr, který virtuózové Red Bullu předvedli, byl úžasný na pokoukání. Šéf Red Bullu Christian Horner uvedl, že mechanici za 20 minut (25 sekund před limitem) zvládli práci, která normálně trvá 90 minut. Nejsem si upřímně jistý, jestli je to poklona, nebo naopak výtka!!