Největší výzvy pilota F1 před novým startem sezony: rychlost, fyzička, instinkty
Piloti F1 budou mít z počátku problémy adaptovat se na běžný režim velkých cen. Tím spíš, když je čeká hned trojice závodů ve třech po sobě jdoucích víkendech. Problémem je, že odstředivé síly ve voze formule 1 nelze replikovat žádným sebelepším tréninkem.
Jezdci F1 ve svých vozech naplno jezdili naposledy v únoru během oficiálních společných testů. Místo přestávky trvající dva týdny před startem GP Austrálie přišla více než čtyřměsíční prodleva. První závod obnovené sezony se pojede až o prvním červencovém víkendu v Rakousku.
Velká cena Rakouska tak zahájí šňůru osmi velkých cen během deseti víkendů. A v úvodu se hned po sobě pojedou tři velké ceny.
Piloti se rozcházejí v názorech, jak těžké pro ně bude si na tempo, rychlost a fyzickou úroveň závodů F1 zvyknout. Někteří, jako například Daniel Ricciardo z týmu Renault, předpovídá drama, protože jezdci budou mít ochablé instinkty a budou inklinovat k chybám. Ve světě F1 se zažil termín, že jezdci budou takříkajíc “zrezivělí”. Jiní, jako například Carlos Sainz, velké problémy nečeká s tím, že bude potřebovat jen pár kol, aby najel na obvyklý režim.
Problematické budou tři oblasti: rychlost, fyzička a instinkty. Zatímco řídit formuli je pro piloty přirozené, po dlouhé přestávce bude i pro ně problém podávat stoprocentní “pracovní” výkon hned od začátku. Myšleno dostat z formule maximum a jet s ní na hraně. Tělo si od obrovsky silné dynamiky vozu F1 trochu odvyklo a mozek pilota bude muset absolvovat fázi, kdy si tělo bude zase přivykat. Ale to nemusí trvat dlouho.
“Zrezivělost” instinktů může potenciálně vést k chybným úsudkům a rozhodnutím na závodní dráze, kdy na ně v prostoru několika centimetrů mají jezdci pouze zlomky vteřiny. Někteří jezdci proto v úvodních závodech předpovídají ‘drama’. Ale zas tak hrozné to nebude. Jde o ‘dramatická’ vyjádření podobná těm před startem sezony 2014, kdy měla premiéru současná generace hybridních pohonných jednotek. Předpovídána byla dnes úsměvná “krvavá lázeň”. Ale už ve třetím závodě sezony, GP Bahrajnu 2014, do cíle nedojelo jen pět vozů a z toho jen dva kvůli technickým problémům.
Fyzička piloty nějakou dobu potrápí a přijde solidní kocovina z prodloužené dovolené.
“Co se rychlosti týče, myslím, že nám vlastně bude stačit jen pár kol,” řekl například pilot McLarenu Lando Norris. “Ale vrhnout naše těla rovnou do série tří velkých cen, to bude větší problém než dostat auto na nějakou rychlost. Bude to výzva, protože bez ohledu na to, co děláme, síly, kterým je tělo vystaveno, to se prostě nedá replikovat. Můžete si vymyslet trénink jaký chcete, ale nepodaří se vám na tělo aplikovat přetížení pěti šesti G nebo skákání přes obrubníky.”
Lando Norris nemůže testovat starší vůz McLaren, ale usedl alespoň do vozu formule 3 týmu Carlin, pro který léta závodil.
“Byl to velký nezvyk. Ten hluk a vibrace opravdového závodního auta po řadě jízd na simulátoru,” prozradil Norris.
Diskuse k článku