Největší události zimní pauzy, které by vás neměly minout

Zimní období je obvykle časem klidu. Týmy jsou zavřené v továrnách, a tak rozruchu v jinak horečném světě formule 1 je jako šafránu. To ovšem neplatí pro přestávku mezi sezonami 2016/17. Revolucí v oblasti technických regulí počínaje a kolapsem Manoru konče, F1 zažila nad zažité poměry turbulentní zimu. Ta už nicméně pomalu končí. Do prvních testů zbývá jen…

1 Štítky: Mercedes Ron Dennis Sezona 2017 Zveřejněno 19. 02 2017 — Josef Nekvinda

Zimní období je obvykle časem klidu. Týmy jsou zavřené v továrnách, a tak rozruchu v jinak horečném světě formule 1 je jako šafránu. To ovšem neplatí pro přestávku mezi sezonami 2016/17. Revolucí v oblasti technických regulí počínaje a kolapsem Manoru konče, F1 zažila nad zažité poměry turbulentní zimu. Ta už nicméně pomalu končí. Do prvních testů zbývá jen pár dní – příští týden startují prezentace nových aut – proto pojďme udělat malý inventář nejzajímavějších událostí a tlustou čáru za zimní pauzou.

Nový pilot Mercedesu

Zimní dění svým příběhem odšpuntoval Nico Rosberg. Ten si po zisku titulu řekl dost, sebral veškerou svou odvahu a přesvědčení a ze záře reflektorů zmizel se svou rodinou nenávratně pryč. Nicméně pro celou širokou obec F1 po sobě zanechal obrovskou zápletku s názvem „Kdo se stane druhým pilotem Mercedesu?“ Jak už bývá zvykem, spekulace na sebe nenechaly dlouho čekat. Mezi nejvíce skloňovanými jmény byli Sebastian Vettel nebo Fernando Alonso. Hodně se také čekalo, co Mercedes vyvede s Pascalem Wehrleinem.

Jak se později ukázalo, favoritem na sedačku se po zvážení všech faktů, především těch smluvních, stal Valtteri Bottas, který nakonec místo získal. Výsledkově konzistentní Fin byl pro Mercedes racionální a nepříliš riskantní volbou. Následkem toho se ale z Felipeho Massy stal pouze prozatímní „důchodce,“ neboť podmínkou pro uvolnění Bottase bylo znovu angažování zkušeného brazilského pilota po bok mladého Lance Strolla. Pascal Wehrlein musel vzít zavděk místem u Sauberu.

Klíčové změny na klíčových postech

Nejen na pozicích pilotů formule 1 se letos děly věci. Reorganizace na důležitých postech se udála hned u několika týmů. Zmínit musíme především odchod Rona Dennise z McLarenu, který byl donucen složit svou funkci výkonného ředitele celé skupiny. Stalo se tak poté, co chtěl Dennis nabídnout část společnosti k odkupu čínským investorům. To se nesetkalo s pochopením ze strany dalších spoluvlastníků (bahrajnský Mumtalakat a Mansour Ojjeh), z čehož pramenila „nucená dovolená“ s následnou expirací jeho kontraktu na pozici šéfa skupiny ke konci ledna.

Proč musel Ron Dennis skončit?

Krátce po oznámení této události se daly do pohybu další. Do křesla McLarenu se posadil Zak Brown, zatímco opačný směr, tedy pryč z týmu, nabrali generální ředitel Jost Capito (po pouhých pěti měsících spolupráce), manažer týmu Dave Redding, který se připojil k Williamsu, nebo ředitel marketingového oddělení Ekrem Sami.

Pohled musíme upřít i jinam. Z Mercedesu se po úspěších poroučel technický ředitel Paddy Lowe a zamířil ke konkurenci v podobě Williamsu, kde by měl zastávat pozici bližší vedení týmu. Odtamtud pro změnu odešel Pat Symonds, rovněž z pozice technického šéfa. Mercedes už navíc tento týden oznámil náhradu za Lowa, jíž se stal James Allison, který přichází z Ferrari. Změny se pak v neposlední řadě dotkly i Renaultu – po společné dohodě jej opustil šéf týmu Frédéric Vasseur. Jeho úkoly by měli převzít Alan Permane a Ciaron Pilbeam.

Příchod Liberty Media, odchod Bernieho Ecclestona

Plán o změně vlastníka byl zveřejněn už v září loňského roku, nicméně k oficiálnímu převzetí došlo až minulý měsíc. Ve vzduchu se tak poměrně dlouho vznášely otazníky nad osobou Bernieho Ecclestona. Toho nakonec ve funkci nahradil Chase Carey a na Ecclestona zbyl pouze status „čestného předsedy,“ o kterém nikdo neví, co vlastně znamená. Velkému všeobecnému nadšení se spolu s tím těší i najmutí Rosse Brawna na pozici šéfa sportovní agendy. Nesmíme však zapomenout ani na Seana Bratche, jehož kompetencí bude ohlídat obchodní záležitosti spojené s televizními právy, sponzoringem apod.

Jednání ztroskotala, Manor je pryč

Jen pár dní poté, co se Brawn nechal slyšet, že by rád pomohl malým týmům, přišla neradostná zpráva – Manor nenastoupí do ročníku 2017. Energetický magnát Stephen Fitzpatrick, který se v roce 2015 stal zachráncem Manoru, strávil většinu času roku 2016 hledáním nových investorů. Situace se navíc zkomplikovala po prohrané bitvě o desáté místo v Poháru konstruktérů. „Když jsem v roce 2015 tým přebíral, bylo jasné, že v následující sezoně musíme skončit desátí nebo lepší. Po většinu sezony jsme byli na dobré cestě. Dramatický závod v Brazílii nicméně přetrhal naše naděje o tomto výsledku a uvrhl nás do nejistoty, zda bude tým schopen závodit i roce 2017,“ vysvětloval Fitzpatrick.

Vše se zdálo být na dobré cestě poté, co se ozval asijský investor. V té době Fitzpatrick spekuloval nad tím, že se Manor na podmínkách ohledně prodeje dohodne. Navzdory tomu Manor na začátku roku spadl pod administrativní správu, z níž už cesty ven nenalezl. Všechna úsilí tak přišla vniveč a tým ukončil svou činnost.

Wehrlein nestihne první barcelonské testy

Vozy formule 1 pro letošní rok procházejí velkými úpravami, díky nimž se stanou o tři až pět sekund na kolo rychlejšími a v návaznosti na tento fakt budou na piloty působit daleko větší síly. Vyzkoušet si proto vozy v závodním režimu přímo na trati bude před prvním závodním víkendem mnohem důležitější než kdy předtím. O takovou možnost přichází Pascal Wehrlein kvůli nehodě při Závodě šampionů v Miami, který se konal v druhé polovině ledna. Z následujícího závodu mezi národy se z preventivních opatření stáhl.

Německá média poté psala o poranění v oblasti krku, tyto zvěsti potvrdil i Sauber, který odpověděl, že lékařská vyšetření probíhají. O pár dní později přišel Wehrlein s oznámením, že pro problémy zad nenastoupí do prvních předsezonních testů. Na jeho místo tak naskočí rezervní pilot Ferrari Antonio Giovinazzi. Otázkou však zůstává, zda bude Wehrlein schopen zúčastnit se druhých testů v návaznosti na to, že mezi prvními a druhými testy je rozestup pouhých čtyř dní.

Čtěte dále: Analýza: Technické vychytávky nového Williamsu FW40 zblízka

Diskuse k článku

Napsat komentář