Největší skandály Ferrari

Scuderia Ferrari je jediný tým ve startovním poli, který ve formuli 1 závodí nepřetržitě už od roku 1950. Za těch 70 let to s nimi bylo jako na horské dráze, vítězili a prohrávali, a zanechali za sebou několik zajímavých skandálů, které šťavnatě rozebírala motoristická média. Jaká patří mezi ty největší?

Štítky: Ferrari Zveřejněno 14. 02 2021 — Petr Čermák

Žádný tým není úspěšnější než Ferrari – samozřejmě je to dáno i tím, že žádný tým nezávodí ve formuli 1 od jejího samého začátku v roce 1950. Za tu dobu získala maranellská stáj celkem 16 konstruktérských titulů a přízvisko „mistr světa za Ferrari“ si mohlo ponechat celkem 9 jezdců, kteří dohromady posbírali 15 titulů.

Za více než 1000 závodů Ferrari vítězilo a prohrávalo, stejně tak za sebou zanechalo stopy kontroverze. Pojďme se společně podívat na několik momentů (od 80. let dále), kdy se vzpínající se kůň stal terčem kontroverzních témat.

Villeneuve vs. Pironi

Sezonu 1982 spolu bok po boku zahájili u Ferrari Gilles Villeneuve a Didier Pironi. Oba byli rivalové, ale zároveň dobří přátelé. Tedy až do GP San Marina 1982.

Ferrari mělo tehdy jedinečnou příležitost zvítězit a dotáhnout se na čelo šampionátu, některé týmy se totiž rozhodly nezúčastnit. Po odstoupení Alaina Prosta v Renaultu se tak oba rudé vozy ocitly ve vedení ve formaci Villeneuve – Pironi. Tým v ten moment nařídil oběma jezdcům zpomalit a dojet poklidně do cíle.

Jenže Pironi si nenechal svou šanci na vítězství ukrást. Týmové nařízení ignoroval a s Villeneuvem svedl ostrý souboj. Villeneuve si nejdříve myslel, že se Pironi snaží pobavit italské fanoušky, brzy ale pochopil, že to byl skutečný útok v boji o vítězství.

Pironi si tedy dojel v San Marinu pro zlatou trofej. Villeneuve byl po závodě naštvaný a zapřísáhl se, že se svým francouzským kolegou už nikdy nepromluví. Pironi už nikdy nedostal šanci se Villeneuvovi omluvit – Kanaďan totiž zahynul během kvalifikace na další závod, který se konal v belgickém Zolderu.

Spygate

V tomto příběhu bylo Ferrari spíše obětí, přesto na sebe strhlo lavinu zájmu ze strany médií. V roce 2007 Ferrari bojovalo o titul s McLarenem, který k ostrému souboji o nejvyšší umístění nepřistupoval úplně čestně.

Inženýr Ferrari Nigel Stepney totiž poskytoval důvěrné informace o vývoji monopostu Ferrari britskému McLarenu. Ihned po zjištění byl Stepney propuštěn a McLaren za své porušení pravidel potrestán diskvalifikací z Poháru konstruktérů a pokutou 100 milionů dolarů.

Fascinující příběh stojící za rozvodem McLarenu a Mercedesu

Týmová dvojka Rubens

Sezona 2002 patřila mezi ty Schumacherovy dominantnější. Přesto se neobešla bez kontroverzních momentů, které nakonec vedly k úplnému zákazu týmové režie ve formuli 1.

Rubens Barrichello byl dlouhodobě zahalený ve stínu svého úspěšnějšího týmového kolegy, přesto ale dokázal zazářit na rakouském A1-Ringu (dnešním Red Bull Ringu). Celý víkend Schumachera porážel, získal pole position a vedl ve všech kolech závodu… Až na to poslední.

Barrichello totiž dostal příkaz shora, aby Michaela pustil před sebe. Stalo se tak jen několik desítek metrů před cílem. Fanoušci tehdy Schumachera vypískali, sám Michael pak na stupních vítězů přepustil nejvyšší stupínek svému kolegovi a předal mu i trofej, ačkoliv za to byl následně pokutován.

Úmyslná havárie

Do posledního závodu sezony 1997, který se konal ve španělském Jérezu, vstupoval Schumacher jako lídr s náskokem pouhého bodu na druhého Villeneuva. Napětí se tehdy dalo krájet.

Atmosféra houstla i během kvalifikace, kdy Jacques Villeneuve, Michael Schumacher a Heinz-Harald Frentzen zajeli úplně shodný čas. Následně byli v tomto pořadí seřazeni na startovním roštu, jelikož v takovém případě platí, že pokud jezdci zajedou kolo ve stejném čase, přednost dostává ten, kdo jej zajel jako první.

Michael Schumacher se probojoval po startu do čela, ale Villeneuve byl jednoznačně rychlejší. Když se tedy začal blížit a v zatáčce Dry Dac vyzkoušel útok na vedoucí pozici, Schumacher nelenil a do svého rivala úmyslně zatočil. Villeneuve měl sice poškozený vůz, byl to ale Schumacher, kdo z celého incidentu vzešel hůře – byl totiž donucen odstoupit.

Villeneuve nakonec dojel na třetím místě a získal svůj jediný mistrovský titul. Michael Schumacher byl po sezoně za svůj manévr diskvalifikován a dodnes zůstává jediným jezdcem, kterému byly za jeho činy odebrány všechny mistrovské body.

Audi představuje dlouho očekávanou novinku: e-tron GT

Monacké kvalifikační intriky

Příběh kvalifikace na GP Monaka 2006 byl dalším z řady Schumacherových triků, který ho ale nakonec stál důležité body.

Schumacher zajel velmi dobrý čas a ocitl se na prozatímní pole position. Během tradičního posledního pokusu probrzdil v předposlední zatáčce a byl donucen zastavit, aby netrefil bariéru. Ve skutečnosti to ale udělal schválně, aby přerušil průběh kvalifikace a znemožnil Fernandu Alonsovi vylepšit svůj čas.

Michael Schumacher byl ale za své jednání potrestán startem z chvostu pole, takže pole position přistála v rukou Fernanda Alonsa. Nakonec se ukázalo, že o této taktice Ferrari skutečně mluvilo, Ross Brawn s ní ale přišel ze srandy. Schumacher ji však zrealizoval.

Fernando je rychlejší než ty

Felipe Massa byl po svém návratu do závodního kokpitu ve stínu nového týmového kolegy Fernanda Alonsa. Přesto ale mohl bojovat o vítězství, jak ukázala GP Německa 2010.

Felipe Massa si v poklidu vedl, zatímco Fernando Alonso kroužil na druhém místě. Pak to přišlo – ve 49. kole řekl Rob Smedley svému svěřenci, Felipemu Massovi, ona legendární slova „Fernando is faster than you“.

Massa následně zpomalil a svého kolegu pustil do vedení. Alonso zvítězil a Massa bral druhou příčku. Tisková konference se následně točila jen kolem oné rádiové zprávy, týmová režie byla tehdy totiž zakázána.

Ferrari se nedokázalo obhájit, a nakonec bylo donuceno uhradit pokutu 100 tisíc dolarů. Zákaz týmové režie se ale neprokázal jako funkční, a tak jej vedení formule 1 po sezoně 2010 zrušilo.

Ilegální pohonná jednotka? Nebo jak to bylo?

Nejčerstvější skandál Ferrari vysvitl vloni během předsezonních testů. Vše se motalo kolem supersilné pohonné jednotky, kterou Ferrari do svých monopostů implementovalo.

V roce 2019 patřila pohonná jednotka Ferrari mezi jednoznačně ty nejsilnější. Charles Leclerc díky ní zvítězil v belgickém Spa a na domácí půdě Ferrari v Monze. Konkurenční týmy se ale začaly pídit po vysvětlení, jak je možné, že Ferrari nalezlo tolik koní k dobru.

FIA po svém vyšetřování došla s Ferrari k dohodě, jejíž detaily bohužel neznáme. Je dosti pravděpodobné, že pohonná jednotka pravidla neporušovala, ale pouze využívala šedých zón technických regulí, které FIA následně „zalepila“ a s Ferrari se dohodla, že je maranellská automobilka nebude využívat.

Následek dohody byl ale zdrcující. Poprvé od roku 1980 se totiž Ferrari neumístilo v nejlepší pětce mezi konstruktéry.

Před zákazem vývoje chce Ferrari pro příští rok výrazně upravený motor